گزارش و تحلیل

منازعه اعراب واسراییل حول محور فلسطین

© Sputnik / Issam Al-Rimawi /  مراجعه به بانک تصاویر منازعه اعراب واسراییل حول محور فلسطین
منازعه اعراب واسراییل حول محور فلسطین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از زمان آغاز منازعه میان فلسطین و اسراییل 70 سال گذشت. محمد برکه رییس کمیته عالی نظارت احقاق حقوق اقلیت عربی در اسراییل، عضو سابق کنست گفت که 1.5 میلیون فلسطینی شهروند اسراییل اند، ولی گوش بفرمان آن نمی باشند، چون آنها ارباب و ساکن بومی این سرزمین هستند.

اسپوتنیک: حسن روحانی رییس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که بحران در خاورمیانه، به علت مسئله فلسطین است که "توسط اسراییل اشغال شده است"، در همان زمان، روحانی گفت که "بدون حمایت نظامی و سیاسی ایالات متحده،" جنایات اسرائیل علیه فلسطینی ها امکان پذیر نبود. ولی به نظر می رسد که اکنون درجه توجه محافل اجتماعی و رسانه های گروهی جهانی به این مسئله کمتر می شود. علت آن چیست؟

طرح ایران برای حل مسئله فلسطین و اورشلیم چیست؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
طرح ایران برای حل مسئله فلسطین و اورشلیم چیست؟
محمد برکه: بدون شک، ما هم این را متوجه شدیم و می بینیم که حقوق مسلم ملت فلسطین نادیده می شود. آنها تلاش می کنند مردم را از اختلاف میان فلسطین و اسراییل منحرف کرده و توجه آنان را به سوی دیگر معضلات جلب کنند. مثلا اختلاف بین آمریکا و ایران. مثلا نتانیاهو از مناسبات با رژیم های هواخواه آمریکا که اصلا عربی نیستند تحسین کرد. سفیر پیشین آمریکا در اسراییل و سپس مصر طی مقاله ای نوشت که باید کاری کرد که در خاور میانه باید از واژه "اختلاف بین اسراییل و عرب" عدول شده و "اختلاف سنی — شیعه را راه انداخت. این پروژه که با کمک پولی آمریکا و اسراییل انجام می شود، راه اندازی شد. هدف این پروژه معاف کردن اسراییل از تعهدات بین المللی است. پرزیدنت محمود عباس گفته بود که به دنبال آن اسراییل از اجرای بیش از 700 قطعنامه سازمان ملل شانه خالی کرد. حالا هم سعی و کوشش می شود که به اختلاف بین فلسطین و اسراییل رنگ اختلاف میان شیعیان و سنی ها داده شود.

رهایی اسراییل از تعهدات خود بازی با آتش است. این تلاش محو و نابودی ملت های کامل است. ولی ملت ها از بین نمی روند، دیکتاتورها و جلادان از بین می روند. ما نمی گوییم که باید بمیرد و کی بماند. ما می گوییم که همه باید زندکی کنند، نه اینکه چه کس بجای کدام کس. این غیر قابل قبول است. ارتش ها می برند و می بازند، ولی ملت ها از بوته آزمایش می گذارند. آزمایش می تواند 70 و 100 سال طول بکشد، اما بدون حل اختلاف بین فلسطین و اسراییل و احقاق حقوق ملل عرب صلح در خاور میانه میسر نیست. می دانیم که اکنون عربستان در سیاست خود تمام و کمال دنباله روی آمریکا شده و با اسراییل روابط محرمانه برقرار کرده است. ولی پرواضح است که ملل آزادیخواه سرانجام به پیروزی خواهند رسید.

اسپوتنیک: شما موضع ایران در حل اختلاف فلسطین و اسراییل را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران همیشه خوستار احقاق حقوق حقه فلسطینی ها بوده و هست. البته ایران قدرت بزرگ و دارای منافع خود در منطقه است، ولی ما به هیچ وجه این را نمی پذیریم که اختلاف در خاور میانه باید به اختلاف ایران و اعراب و یا بین شیعیان و سنی ها تبدیل شود. از این رو ما اینرا بازی های آمریکایی دانسته و آنرا رد می کنیم. موضع تجاوزگرانه آمریکا علیه ایران در حکم ادامه ایراد ضربات به عراق، سوریه و کاری برای تضعیف مصر است. آمریکا نمی خواهد که کشور بزرگ پایدار در خاور میانه استوار شود، این امر مغایر منافع آمریکا است. آنها سیاست و دیدگاه های خود را در این حوزه گسترش می دهند و خواهان ضعیف شدن کل کشورهای عرب هستند و می خواهند که خاور نزدیک تنها بازار آمریکا باقی بماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала