گزارش و تحلیل

عربستان بدون آمریکا هم دوام می آورد

© AFP 2023 / STRعربستان بدون آمریکا هم دوام می آورد
عربستان بدون آمریکا هم دوام می آورد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گو اینکه ممکن است ایرانی ها اختلافاتی را با عربستان سعودی داشته باشند اما هیچوقت رضایت ندارند که رئیس جمهوری ایالات متحده از چند هزار کیلومتر آنطرف تر همسایه دیرینه آنها را مورد مذمت قرار دهد.

برای چندمین بار پرزیدنت ترامپ بدون هیچگونه ملاحظه سیاسی به عربستان سعودی و پادشاه آن صراحتا توهین کرد و اظهار داشت که اگر حمایت آمریکا نبود عربستان سعودی دو هفته بیشتر دوام نمی آورد.
در مجمع عمومی سازمان ملل هم أقای ترامپ به عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توهین کرد و همین جملات را تکرار کرد.
ایشان حتی اعضای اوپک را تهدید کرد.

موضوع مهم گفتگوی ترامپ و شاه عربستان - اسپوتنیک ایران
موضوع مهم گفتگوی ترامپ و شاه عربستان

معلوم نیست که منظور أقای ترامپ از اینکه عربستان سعودی دو هفته دوام نخواهد أورد چیست.
آیا منظورش این است که مورد حمله و تجاوز ایران قرار خواهد گرفت یا اینکه یمنی ها به عربستان حمله خواهند کرد و یا اینکه اسرائیل به سرزمین وحی مسلمانان طمع دارد یا منظور اش شورش داخلی است.
ایران همانگونه که طی صدها سال اخیر نشان داده به هیچ وجه چشم طمعی به شن های روان عربستان سعودی ندارد و یمنی ها هم به همین ترتیب و قطعا اگر ایالات متحده دست از سر عربستان سعودی بردارد احتمال اینکه اختلافات عربستان وایران و یمن حل و فصل شود بسیار زیاد خواهد بود پس تهدید قطعا از این دو طرف نخواهد بود.
می ماند اسرائیل که قطعا در صورتی که فرصتی برایش پیش آید برای محقق کردن ایده صهیونیسم که همانا رسیدن به نیل تا فرات است قطعا تلاش خواهد کرد از اردن عبور کند و بخش هایی از خاک عربستان را اشغال کند.
البته در چنین شرایطی قطعا ایرانی ها حاضر خواهند بود در کنار برادران عربستانی خود بایستند و اسرائیلی ها بخوبی این را می دانند.
احتمالا هم به همین دلیل است که ایالات متحده و اسرائیل تلاش دارند روابط ایران و عربستان را به هم بزنند و به اختلاف ها فیما بین این دو کشور همسایه دامن بزنند تا با استفاده از تفرقه میان ایران وعربستان بتوانند بر منطقه مسلط شوند.
می ماند مورد آخر و آن ماجرای شورش داخلی در عربستان سعودی است که به نظر می آید اگر آمریکایی ها و اسرائیلی ها توطئه ای برای سرنگونی نظامی حاکم بر عربستان در سر نداشته باشند حد اقل عربستان بتواند بیش از دو هفته ای که آقای ترامپ اظهار می دارد ثبات و استقرار داشته باشند.
با توجه به این شرایط می توان گفت فعلا بزرگترین و تنها خطر بر سر عربستان سعودی همان حضور آمریکایی ها است نه عدم حضور آنها.
اگر به چند دهه اخیر برگردیم بخوبی میتوانیم ببینیم هیچ جایی نیست که نیروهای آمریکایی قدم در آن گذاشته باشند و ثبات و امنیت در آن برقرار شده باشد به دلیل اینکه سیاست نوین ایالات متحده مبنی بر آن است که هر جا سربازان آمریکایی قدم می گذارند دچار عدم استقرار و امنیت گردد وحکومت ها مجبور باشند به حضور دائمی نیروهای آمریکایی تن دهند.
عربستان ارتباط با حمله تروریستی در اهواز را رد کرد - اسپوتنیک ایران
عربستان ارتباط با حمله تروریستی در اهواز را رد کرد

اگر به کتاب Prince مربوط به ماکیاولی که در ایران به نام شهریار معروف است می بینید این یکی از سیاست هایی است که ماکیاولی در مورد آن صحبت می کند، به این ترتیب که اشغالگران یک سرزمین را اشغال کنند وبعد افرادی از مردم آنجا را حاکم نمایند و خود پشت پرده قرار گیرند، همه بدی ها به نام حاکم ثبت شود و خوبی ها به نام آنها، وقتی هم که دیگر امکان حفظ حاکم نباشد بلا فاصله او را تغییر می دهند و فرد دیگری را جایگزین می کنند تا مردم فکر کنند که خود چنین کاری کردند و خوشحال باشند و حاکمان اصلی پشت پرده نعمت های خدادادی کشورهای اشغال شده را به راحتی غارت کنند.
آمریکایی ها این کار را در افغانستان و عراق و لیبی اخیرا به وضوح انجام داده اند و جایگاه انگلیسی ها در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از آنها گرفته اند و همین کار را انجام می دهند.
نکته قابل تامل در این ماجرا این است که تا زمانی که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دارای ثروت های خدادادی می باشند، که برخی آنها را نفرین های خدادادی می خوانند، همین ماجرا ادامه خواهد یافت مگر اینکه دست از دشمنی با همسایگان خود بردارند و آمریکا را از سرزمین خود بیرون کنند.
به هر حال هرچه باشد سرزمین عربستان تاریخی بسیار دیرینه تر از ایالات متحده دارد و خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала