گزارش و تحلیل

ادعای اسرائیل: ایران در پناه نیروهای هوایی روسیه

© AP Photo / Sebastian Scheinerادعای اسرائیل: ایران در پناه نیروهای هوایی روسیه
ادعای اسرائیل: ایران در پناه نیروهای هوایی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه شرق الاوسط ادعا دارد که ایران تجهیزات نظامی خود در سوریه را برای حفظ امنیت به نزدیکی پایگاه های روسیه در سوریه انتقال داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از منابع اسرائیلی اعلام نموده است که ایران قصد دارد تجهیزات نظامی خود را به لاذقیه در نزدیکی نیروهای هوایی روسیه انتقال دهد تا از گزند اسرائیل در امان بماند. در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای حسن شمشادی، مفسر نظامی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و خبرنگار سابق  صدای و سیما در سوریه و عراق به گفتگو نشسته است، به عقیده این کارشناس سیاسی در ایران، هدف اسرائیل از طرح این ادعا تنها ایجاد تفرقه میان نیروهای سوریه، ایران و سوریه در این کشور است.

-اسرائیل بر اساس چه مستنداتی ادعای انتقال تجهیزات نظامی ایرانی در نزدیکی نیروهای هوایی سوریه را مطرح نموده است؟ با طرح این ادعا، روسیه چگونه می تواند از تجهیزات نظامی ایران در سوریه محافظت نماید؟

اساسا در پاسخ به سوال شما باید این را بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران در طی هفت سال و نیم گذشته تنها به دستور و دعوت مقامات رسمی سوری در این کشور حضور دارد. ایران تا کنون کمکهای مستشاری، نظامی اطلاعاتی خود را به سوریه برای مقابله این کشور با تروریست ها نموده است. در واقع حضور ایران در آن کشور به صورت کاملا قانونی می باشد و در چارچوب معاهده دو جانبه و قوانین بین المللی است، همانطور که حضور نیروهای روسیه در سوریه به این

نتانیاهو: اقدام علیه ایران در سوریه به نفع اسرائیل است - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: اقدام علیه ایران در سوریه به نفع اسرائیل است

صورت است. در وهله دوم هدف از طرح این مسائل از سوی شرق الاوسط که روزنامه ای سعودی است و بر اساس منابع اسرائیلی این موضوع را مطرح کرده است، طبیعتا برای ایجاد نشان دادن حالت ترس در نیروهای ایرانی در سوریه است، این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد از انجاییکه بر اساس توافقی که با ارتش سوریه شده است و تا کنون نیز صورت گرفته است، حضور نیروهای ایرانی در پایگاه های بوده است که با هماهنگی با ارتش سوریه صورت گرفته است. نیروهای ایرانی و روسیه در سوریه تحرکات خاصی ندارند و این اجازه را ندارند که نیروهای خود را هر جا که دلشان بخواهد جا به جا صورت گیرند. چنین چیزی امکان پذیر نیست و اگر انتقالی صورت بگیرد این امر به دستور نیروهای سوریه و دولت سوریه صورت می گیرد. نیروهای ایرانی پیش از این در لاذقیه و در استان های جنوبی سوریه حضور داشته اند و در استان دمشق و حلب حضور داشتند.

حضور ایران در برخی مناطق به خاطر مشارکت با نیروهای روسیه و مقاومت سوریه بوده است. طبیعی است که به خاطر مبارزه با تروریسم در سوریه، این پایگاه های کشورهای مختلف نزدیک به هم می باشند و در بعضی جاها کنار هم بوده اند. این ادعا که نیروهای ایرانی در پناه نیروهای روسیه در سوریه و یا نیروهای مقاومت در پناه نیروهای نظامی این دو کشور قرار گرفته اند، بی اساس است. این همان موج ایران هراسی در میان کشورهای بین الملل است. این در واقع به نوعی یک شیطنت دیگر از سوی اسرائیل است که در این میان وجود دارد، این روزنامه با شیطنت می خواهد نوعی اختلاف میان نیروهای نظامی ایران و روسیه در سوریه را تلقی کند که تا به حال الحمدلله چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. این دو کشور به عنوان یک ائتلاف در جهت نبرد با تروریست ها تلاش می کنند. از سوی دیگر نوعی جنگ روانی علیه نیروهای ایران در سوریه برای مقابله با ارتش سوریه است و جلوگیری از حمله آنها به استان ادلب است. در عمل روزنامه الشرق الوسط و منابع اسرائیلی هیچ گاه خیرخواه این سه کشور نیستند و به دنبال ایجاد اختلاف در میان سه کشور روسیه، ایران و سوریه هستند تا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

اسرائیل چگونه هواپیمای ایل-20 روسیه در سوریه را مورد هدف قرار داد - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
اسرائیل چگونه هواپیمای ایل-20 روسیه در سوریه را مورد هدف قرار داد

جناب آقای باریس دولگوف، عرب شناس، محقق و از اساتید مرکز مطالعات عرب وابسته به آکادمی علوم روسیه در این خصوص می گوید که ظاهر انتشار چنین مقالاتی در نشریات و در رسانه های اسرائیلی کاملا منطقی به نظر می رسد. این ام ر به خاطر تراژدی است که که برای هواپیمای نظامی ایل-20 روسیه رخ داده است، مسئولیت مرگ نظامیان روسیه به طور کامل بر عهده نیروی هوایی اسرائیل قرار دارد.

دولگوف در این خصوص می گوید: "نشر چنین سخنانی در رسانه های اسرائیل منطقی است. در حال حاضر روسیه اقدامات نظامی اش را برای محافظت از هواپیماهای خود در آسمان سوریه و دیگر تجهیزات خود در این کشور را انجام می دهد. لازم به ذکر است که پس از انتقال تجهیزات مدرت اس — 300 به ارتش سوریه، مسلما"، آسمان سوریه بسته خواهد شد و اسرائیل هرگز نمیتواند در هر لحظه که دلش بخواهد آسمان و خاک سوریه را مورد حمله قرار دهد. این واکنش اسرائیل است. بگذارید به شما یادآوری کنم که مذاکرات میان رهبران اسرائیلی و روس ها در خصوص این موضوع، به ویژه در مورد S-300 صورت گرفته بود که اسرائیل رضایتی در این خصوص نداشت. اما این سیستم نظامی به سوریه تحویل خواهد شد. در حال حاضر این کمپین تبلیغاتی آغاز می شود که، به اعتقاد من، ادامه خواهد یافت. (کمپین بین المللی حقوق بشر) که می گوید ایرانیان امکانات نظامی خود را تحت پوشش نیروی دفاع هوایی روسیه قرار می دهند. لازم به ذکر است که اقدامات اسرائیل علیه سوریه، حملات مداوم نیروی هوایی اسرائیل و حملات به اهداف سوریه، تمامی اینها نقض تمام هنجارهای حقوق بین الملل، نقض تمامیت ارضی سوریه است. روسیه با توجه به نگرانی اسرائیل در مورد ادعای احساس خطر از سوی نیروهای طرفدار ایرانی در سوریه از سوی اسرائیل است، کشوری که خود به نقض قوانین بین المللی متهم است. اما این یک حادثه (سقوط ایل20) غم انگیز بود که مسئولیت آن بر عهده نیروی هوایی اسرائیل است، که این امر توسط وزارت دفاع روسیه مستند شده است".

دولگوف در ادامه تاکید کرد که سوریه یک کشور مستقل است که حق تشکیل معاهدات را با کشورهای دیگر دارد: "ایران در سوریه به درخواست یک دولت انتخابی قانونی حضور دارد. این واقعیت که اسرائیل نگرانی خود را نسبت به انتقال تاسیسات ایران ابراز می دارد، مشخص است. آنها ادعا می کنند که سلاح ها و اجزای نظامی ایران برای انجام حملات تروریستی در اسرائیل است، اکنون روسیه را نیز در این امر شریک می دانند. اما در حال حاضر وضعیت تغییر کرده است، زیرا اسرائیل، پر رویی و بدبینی خود را نسبت به ارتش روسیه نشان داده است، در حالیکه نظامیان ارتش روسیه جان خود را از دست دادند. البته روسیه باید به این حادثه پاسخ دهد".

نگرانی اسرائیل به خاطر تهدیدات ایران - اسپوتنیک ایران
نگرانی اسرائیل به خاطر تهدیدات ایران

اسراییل باید شواهدی را ارائه کند که حتی اگر تجهیزات نظامی ایرانی تحت پوشش دفاع هوایی روسیه قرار گرفته اند، این امر تهدیدی برای اسرائیل هستند. این کارشناس روس معتقد است: "اتهامات علیه روسیه و ایران مطرح شده و مطرح خواهد شد. این ادعاها در منطق و سیاست های اسرائیل قرار دارد. اما واقعا چنین است؟ اسرائیل، باید برخی اسناد و مدارک یا شواهد مستند ارائه دهد که امکانات ایران برای اسرائیل تهدیدآمیز است. نه فقط به این موضوع بپردازد که این تجهیزات وجود دارد،  بلکه باید ثابت کند که این امر تهدیدی برای امنیت اسرائیل است. اگر چنین باشد، این موضوع باید در مذاکرات بین روسیه، اسرائیل، ایران و سوریه مطرح گردد".

در مجموع دو کارشناس سیاسی در این مصاحبه، ضمن رد این ادعاها، درخواست دارند تا اسرائیل شواهد مستند خود را در خصوص انتقال نیروهای ایرانی به نزدیکی نیروی هوایی روسیه در سوریه نشان دهد، اگر چه در هر صورت حضور ایران و روسیه در سوریه قانونی است و نیروهای نظامی این دو کشور بر اساس درخواست ارتش سوریه در هر مکانی می توانند مستقر یابند. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала