گزارش و تحلیل

پاسخ متفاوت ایران به عاملان حادثه تروریستی اهواز

© AP Photo / Ebrahim Noroozi, Fileپاسخ متفاوت ایران به عاملان حادثه تروریستی اهواز
پاسخ متفاوت ایران به عاملان حادثه تروریستی اهواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خدشه دار کردن روابط ملت‌های ایران و عراق یکی از مهمترین راهکارهای ائتلاف ایالات متحده، اسرائیل و عربستان جهت مقابله با جبهه مقاومت است.

به گزارش اسپوتنیک؛ روز شنبه حین برگزاری مراسم رژه به مناسبت هفته دفاع مقدس در شهر اهواز گروهی مسلح اقدام به تیراندازی به سوی مردم و نیروهای نظامی کردند که منجر به کشته شدن جمعی از مردم عادی و نیروهای نظامی شد. 

آخرین آمار کشته شدگان اقدام تروریستی در اهواز - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دیدگاه کارشناسان سیاسی درباره حادثه تروریستی اهواز

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران پیش از سفر به نیویورک درباره این حادثه گفت: حادثه دیروز اهواز بسیار تاثر انگیز بود، بچه هایی که امروز باید به مدرسه می رفتند شهید شدند؛ پدرها و مادرهایی که امروز باید فرزندان خود را برای رفتن به مدرسه بدرقه می کردند به شهادت رسیدند.

دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به تحلیل حادثه تروریستی در اهواز پرداخت.

دکتر محرابی گفت: هنوز به طور دقیق مشخص نیست عملیات تروریستی اهواز را کدام گروه انجام داده است. جنبش الاحوازیه و مقاومت ملی الاحواز، دو گروه تروریستی تجزیه طلب مخالف ایران که در استان خوزستان ایران فعالیت دارند به همراه دولت اسلامی موسوم به داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته‌اند. داعش در اطلاعیه خود عنوان کرده حسن روحانی نیز در این مراسم حضور داشته و این اطلاعات غلط می‌تواند ادعای این گروه تروریستی در پذیرفتن مسئولیت این حمله تروریستی را دچار خدشه کند. اما اگر یکی از دو گروه پان عربیست مخالف ایران را مسئول این اقدام بدانیم، دلیل انتخاب شهر اهواز نیز روشن می‌شود.
وی افزود: از اوایل انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 عربستان سعودی با سرمایه گذاری بر عرب زبان‌های خوزستان در پی ایجاد آشوب در این منطقه با کلیدواژه جدایی طلبی اعراب بود که این طرح کودکانه با شکست مواجه شد. ریاض در ادامه تلاش‌های خود به تهجیز مالی و نظامی دو گروه تروریستی جنبش الاحوازیه و مقاومت ملی الاحواز با هدف مقابله با حکومت مرکزی ایران پرداخت. امروز اما این دو گروه به طور مشخص وجود خارجی ندارند و صرفا تشکیل شده‌اند از چند عنصر تروریستی مورد حمایت عربستان سعودی، اسرائیل و ایالات متحده.

حمله تروریستی به رژه نظامی در شهر اهواز، ایران - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
گزارش تصویری از حمله تروریستی به رژه نظامی در ایران

این تحلیلگر مسائل سیاسی ائامه داد: خدشه دار کردن روابط ملت‌های ایران و عراق یکی از مهمترین راهکارهای ائتلاف ایالات متحده، اسرائیل و عربستان جهت مقابله با جبهه مقاومت است و در ماه‌های اخیر نیز شاهد اوج گرفتن اقداماتی با هدف از بین بردن رابطه خوب ملت‌های ایران و عراق هستیم. اما مسئله حمله تروریستی در اهواز را باید از منظر دیگری مورد توجه قرار داد و آن هم خدشه دار کردن ابهت نیروی‌های نظامی و ناامن جلوه دادن ایران است که انتخاب رژه نیروهای مسلح به عنوان محل حمله نیز دقیقا با این هدف صورت گرفته است.
استراتژی دفاعی ایران در مقابله با دشمنان دچار تغییر شده و اخیرا ایران با بهره گیری از نیروی تهاجمی خود به دشمنان خود پاسخی دندان شکن می‌دهد که نمونه آن را در حملات موشکی به مواضع داعش و حزب دموکرات کردستان شاهد بودیم. تروریست‌ها با حمله تروریستی در اهواز قصد دارند تا اقتدار نظامی ایران را شکنند جلوه دهند ولی باید توجه داشت اساسا رژه نیروهای مسلح در تمام دنیا صحنه نمایش قدرت است نه صحنه اعمال قدرت و حمله تروریستی به صف رژه روندگان نمی‌تواند نشانه‌ای از ضعف نیروهای نظامی باشد.

محرابی گفت: به دلیل عدم بهره مندی دو گروه تروریستی جنبش الاحوازیه و مقاومت ملی الاحواز از ساختار مشخص، پاسخ ایران قطعا با آنچه در مورد داعش و حزب دموکرات کردستان شاهد بودیم متفاوت خواهد بود. به شخصه معتقدم این حمله تروریستی را باید به نام حامیان این گروه و به طور مشخص عربستان سعودی نوشت و به همین دلیل پاسخ ایران نیز می‌تواند خارج از بعد نظامی صورت گیرد.

شایان ذکر است که صبح روز شنبه، مردان مسلح در حین برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به روی نیروهای نظامی و انتظامی و مردم عادی آتش گشودند که در این حمله تروریستی دست کم 24 تن کشته و 60 نفر دیگر زخمی شدند.

ساعانی پس از این حادثه خبرگزاری ایرنا گزارش داد که گروهک «الاحواز» مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала