گزارش و تحلیل

ال موندو: لیتوانی در شرف اشغال توسط تاکسی سواران روس

© Sputnik / Natalia Seliverstovaال موندو: لیتوانی در شرف اشغال توسط تاکسی سواران روس
ال موندو: لیتوانی در شرف اشغال توسط تاکسی سواران روس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از این نشریه اسپانیا گزارش می دهد که مداخله نوبتی روسیه از طریق تلویزیون نشان داده نخواهد شد، حمله متناوب مسکو را، تاکسی سواران انجام خواهند داد.

خاویر کولاس (Xavier Colás) مقاله نویس روزنامه ال موندو(El Mundo) چاپ اسپانیا، می نویسد: در لیتوانی، از اپلیکیشن Yandex.Taxi ترسیدند. تهاجم بعدی روسیه در تلویزیون نشان داده نخواهد شد، روس ها با تاکسی به لیتوانی وارد خواهند شد. این نگرانی عجیب و غریب در میان برخی گروه های جمعیت لیتوانی، یک جمهوری شوروی سابق، که بین ناتو و اعضای قدیمی پیمان ورشو قرار دارد، ظاهر شده است.

اوبر و ناسا  تاکسی پرنده راه اندازی می کنند - اسپوتنیک ایران
اوبر و ناسا تاکسی پرنده راه اندازی می کنند
مرکز ملی امنیت سایبری لیتوانی اعلام کرد که در رابطه با این احساس ها یک تعداد "چک و بازرسی" از اپلیکیشن "یاندکس تاکسی" روسی برای تلفن های همراه انحام می دهد و مسافران در خاک لیتوانی را به این امر متهم می کند که آنها داده ها و مشخصات خود را تقریبا به طور مستقیم در اختیار مرکز سازمان سرویس ویژه روسیه در Lubyanka مسکو قرار می دهند.

یاندکس یعنی گوگل روسی و دارای پست، تجسسگر، نقشه ها، حمل و نقل و تاکسی، مانند Uber است. روسیه در زمینه ذخیره سازی داده ها بیشتر حساس و جدی شده است و پیشتر به نوبه خود با چنین اصلی با LinkedIn رفتار کرد و آنرا به این خاطر که از استقرار سرورهای خود در اراضی روسیه خودداری کرد مسدود نمود. سامانه های روسی نیز تحت فشار بالایی قرار می گیرند، مثلا شبکه ی غولپیکر روسی به نام "VKontakte"(فیس بوک روسی) توسط دولت اوکراین مسدود شده بود، که معتقد بود مسکو از صدها هزار نفر از دوستان، "لایک ها" و "مشخصات محلی" سو استفاده می کند.

تحریم سرویس تاکسی رانی روسی ماکسیم از سوی آمریکا به خاطر کار در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم تاکسی روسی "ماکسیم" از سوی آمریکا به خاطر فعالیت در ایران
به نوشته ال موندو، ماه گذشته در لیتوانی سالگرد عقد پیمان مولوتوف — ریبنتروپ را به یاد آوردند که در سال 1939، آلمان نازی و اتحاد شوروی با مداد در دست در مقابل نقشه اروپا، سرنوشت کشورهای کرانه دریای بالتیک را تعیین کردند و آنها تنها در دهه 1990 دوباره به استقلال خود دست یافتند. مداخله روسیه در درگیری اوکراین باعث بیدار شدن ترس خوابیده، شده است و در حال حاضر حتی تاکسی سایه شوم گسترش خطر تهاجم روسیه را می افکند؛ از آنجایی که "یاندکس تاکسی" 300 اتومبیل را در ویلنیوس پایتخت لیتوانی راه اندازی کرد.

برنامه این اپلیکیشن نیاز به میکروفون، دوربین و مشخصات شبکه محلی دارد. بنابراین، از کارمندان دولتی لیتوانی خواسته شده است که آن را نصب نکنند. و همه اینها به خاطر ترس از اینکه مسکو "همه حرکت ها را ثبت می کند" و دوباره حاضر شده فرمان رهبری را در این سامان بدست بگیرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала