گزارش و تحلیل

چگونه می توان توافق هسته ای با ایران را حفظ کرد

© AP Photo / Carlos Barriaچگونه می توان توافق هسته ای با ایران را حفظ کرد
چگونه می توان توافق هسته ای با ایران را حفظ کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور روسیه درباره وضعیت توافق هسته ای با ایران گفت: تهدید لغو توافق بین کشورهای مختلف همواره وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که از تلاش برای رسیدن به توافق دست برداریم.

پوتین معتقد است که توافق هسته ای با ایران را می توان حفظ کرد - اسپوتنیک ایران
پوتین معتقد است که توافق هسته ای با ایران را می توان حفظ کرد
ولادیمیر پوتین طی سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد گفت: واقعیت این است که ایرانی ها و آمریکایی ها در موضوع برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند و ما به نوعی فقط از این توافق و روند آن حمایت کردیم. بنابراین همواره چنین خطراطی وجود دارد، اما این به این معنی نیست که بنشینیم و کاری انجام ندهیم و رو به جلو حرکت نکنیم.
شعیب بهمن، کارشناس مسائل علوم سیاسی، متخصص روابط ایران و روسیه و رئیس موسسه تحقیقاتی جهان امروز در ایران طی مصاحبه با با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در طی این مدت وطی اتفاقات اطراف توافق هسته ای، روسیه نقش نقش تعیین کننده ای داشت، نه کشورهای اروپایی.
وی گفت: کشورهای اروپایی با توجه به اینکه اعلام کردند به توافق برجام هستند و لی عملا نتوانستند این پایبندی را به طور کامل به اجراء بگذارند.
پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران، این ذهنیت بوجود آمد که سایر کشورهای عضو مذاکرات هسته ای، به ویژه کشورهای اروپایی از متن توافقنامه رضایت نداشتند، اما در عین حال عکس العملی نشان ندادند.
اگرچه آنها اعلام کردند که به توافق دست یافته اند، اما در عمل هیچ گام جدی برای حفظ و یکپارچگی این توافقنامه برنداشتند. علاوه براین شرکت های که به صورت فعال در ایران فعالیت می کردند و سرمایه گذاری های عظیمی را در ایران انجام داده بودند یا مجبور به ترک ایران و یا کم کردن سطح همکاری های خود با این کشور شدند. بنابراین کشورهای اروپایی چه در زمان مذاکرات و چه اکنون گامهای محکمی برنداشتند. در اینجا به طور قاطع می توان گفت که این توافق تا حدودی در واقع بین ایران و آمریکا انجام شده بود.
اما در این فراینده پیچیده می خواهم به دو کشور روسیه و چین اشاره کنم که با توجه به روند سیاست خارجی خود در رابطه با ایران، نقش روسیه و چین در مورد توافق هسته ای در حال افزایش است و تلاش این کشورها برای حقظ برجام بسیار جدی تر می شود. روسیه به عنوان یک بازیگر بسیار قوی در عرصه سیاسی و بین المللی است و با توجه به این واقعیت که ایران به صورت فعال تجارت خود با روسیه را گسترش می دهد، پس در مورد توافق هسته ای نیز روسیه می تواند یک بازیگر مهم تبدیل شود.

گفتگوی کامل شعیب بهمن با خبرگزاری اسپوتنیک

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала