گزارش و تحلیل

تلاش برای بومی سازی فراورده های وارداتی در ایران

© AP Photo / Vahid Salemiتلاش برای بومی سازی فراورده های وارداتی در ایران
تلاش برای بومی سازی فراورده های وارداتی در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس و تفسیرگر دایم این آژانس در خصوص این موضوع چنین می نویسد:

وزارت نفت ایران، اخیرا واردات 84 نوع تجهیزات را برای صنعت نفت ممنوع کرده است که می تواند در داخل کشور تولید شود. از جمله تجهیزات و محصولات ممنوعه برای واردات، تجهیزات سرریز، وسایل نمک زدایی، مواد ضد خوردگی، کاتالیزورهای بازیابی گوگرد، پنل های کنترل سرچاهی و دیگر اجناس هستند.این اقدامات دولت ایران باید به عنوان تلاشی برای مقابله با تحریم های آمریکا باشد.

آیا ایرانیان می توانند مشکل جایگزینی واردات را در صنعت نفت حل کنند، در حالیکه مدرن سازی کل صنایع نفت و گاز در ایران ضرورت دارد؟

پروژه ایرانی نفت در برابر طلا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پروژه ایرانی نفت در برابر طلا
البته تخریب توافق هسته ای توسط رئیس جمهور ترامپ و تحریم های جدید علیه ایران در سال 2018 مشکلات زیادی برای اقتصاد ایران، از جمله تولید نفت و گاز و پتروشیمی را، ایجاد کرده استد.

با این حال، لازم به ذکر است که ایران، که پس از انقلاب اسلامی سال 1979 به طور مداوم تحت تحریم های آمریکا قرار داشت، تقریبا به طور مداوم پس از انقلاب اسلامی سال 1979، تولید تجهیزات نفت و گاز خود را به طور فعال توسعه می داد. به ویژه شدت این کارها در سال های 2010 تا 2016، در طول تحریم های شدید بین المللی ضد ایرانی، انجام شد.

قدرت نمایی صنایع هوافضایی ایران تا کجا رسیده است؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
قدرت نمایی صنایع هوافضایی ایران تا کجا رسیده است؟
حمید بورد وقتی مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بود، در سال 2013 گفت که شرکت های ایرانی تولید تجهیزات نفت و گاز را انجام می دهند و در حال راه اندازی تولید حدود هفت هزار قلم از فراورده های مختلف هستند. حمید بورد ابراز اطمینان کرد که تجهیزات نفت و گاز مانند: پمپ گاز، توربین، سوپاپ توپ و کمپرسور- اجزای اصلی برای بازسازسی صنعت نفت ایران خواهند بود. در آن زمان هشتصد پروژه با سرمایه گذاری حدود 15.5 میلیارد دلار آغاز شده بود. همه آنها با هدف افزایش شاخص بازیافت نفت خام و استخراج آن انجام شده بود.

امروز، در شرایط فشار بالای دولت ترامپ به ایران، اقدامات برای مقابله با تحریم ها تشدید می شود. سعید شیردل مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی جم اظهار داشت که متخصصان این شرکت، با همکاری سایر شرکت های ایرانی، 1000 قطعه محصولات و تجهیزات پتروشیمی را که قبلا در خارج از کشور خریداری شده، تولید کردند. وی افزود که در دو سال آینده این شرکت 20 هزار قطعه محصول پتروشیمی تولید خواهد کرد.

رضا خياميان، رئيس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران خاطر نشان کرد که توليدکنندگان ايرانی می توانند خدمات فنی و 80 درصد از تجهيزات پيشرفته نفت را برای توسعه پروژه های استخراج و فرآوری نفت توليد نمايند. به گفته آقای خیایمان، بیش از 50 شرکت ایرانی در این صنعت کار می کنند. به زودی، قراردادهای جدید با ارزش بیش از 6 میلیارد دلار با شرکت های استخراج و پالایش نفت محلی برای حمایت از بخش خصوصی با توجه به تمایل کشور به تولید تجهیزات نفت و گاز داخلی امضا خواهد شد. به گفته آقای خیامیان، جایگزینی واردات تجهیزات نفت و گاز در لیست اولویت های وزارت نفت قرار دارد و تولید 14 هزار دستگاه کلیدی برنامه ریزی شده است.

چه کالایی ارزش تهاتر با نفت را دارد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چه کالایی ارزش تهاتر با نفت را دارد؟
همانطور که می بینیم، ایران، در درجه اول، به دنبال بسیج منابع خود است. به عنوان مثال، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اخیرا اظهار داشت که بخش خصوصی ایران در مقابله با جنگ اقتصادی علیه ایران که ترامپ آنرا آغاز کرده، نقش مهمی ایفا می کند.

محمد حسینی عضو هیات امنای صندوق توسعه ملی ایران گفت که این صندوق 12 درصد از منابع مالی را برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران تخصیص خواهد داد.
با وجود تمرکز تلاش جهت خودکفایی در صنعت نفت و گاز، رهبری ایران به کمک دولت ها و شرکت های خارجی هم حساب می کند.

ایران پیشنهاد سری لانکا را رد کرد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تبادل چایی با نفت ایران
در‌واقع، بر خلاف موج تحریم 2010 — 2016 که با توجه به سرسختی هسته ای ایران تقریباً تمام جهان علیه آن بر خاسته بود، امروزه هیچ‌کس از ابتکار تراپ علیه ایران پشتیبانی نمی کند. کاخ سفید تنها به فشار مالی و اقتصادی بر مخالفان و افراد نافرمان که نمی خواهند به مبارزه علیه جمهوری اسلامی ایران بپیوندند، حساب می کند.

البته، علیرغم انزجار اروپائی علیه تحریم ایران و تمایل به حفظ معامله هسته ای، شرکت های اروپایی به مخالفت با آمریکا اعتقاد ندارند. کارشناسان می‌گویند که تجربه روابط قبلی اتحادیه اروپا با کاخ سفید نشان می دهد که تمام "مقاومت" اروپا به تهدیدات لفظی محدود می شود. و در حال حاضر،سه ماه قبل از اینکه آمریکایی ها بخش اصلی تحریم ها را اعمال کنند، بسیاری از شرکت های بزرگ از ایران خارج می شوند. مثلاً در بخش نفت توتال — شرکت غولگیر نفت و گاز فرانسه هم اینک ایران را ترک کرده است.

رهبری ایران با درک این وضعیت، متکی به همکاری با شرکت های خارجی کوچک و متوسط است که با ایالات متحده ارتباط چندانی ندارند. غلامرضا انصاری، معاون وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفت: "23 میلیون شرکت کوچک و متوسط در اروپا وجود دارد که از آن می توانیم کمک یگیریم تا از تحریم های ایالات متحده دور بزنیم.

نمایشگاه صنایع دستی ایران در جام جهانی 2018 روسیه - اسپوتنیک ایران
نمایشگاه صنایع دستی ایران در جام جهانی 2018 روسیه
کینگ یو تحلیلگر اقتصادی چین می گوید که اقتصاد ایران می تواند با کمترین مشکلات تحریم های آمریکا را غلبه کند، زیرا این اقدامات از سوی جامعه بین المللی پشتیبانی نمی شود. کارشناس چینی تأکید کرد که پس از تحریم، بسیاری از اقتصادهای بزرگ، از جمله اقتصادهای کشورهای اروپایی، چین و روسیه، روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ یا حتی تقویت کردند. چین با وجود تحریم های ایالات متحده، وارد کردن نفت ایرانی را ادامه خواهد داد. بازار چین و بسیاری دیگر از بازارهای آسیایی به شدت به نفت ایرانی وابسته است و چین همچنان به وارد کردن نفت ایران تحت هر شرایطی که باشد ادامه خواهد داد.

به نوبه خود، حسین علی مراد مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی پتروشیمی ایران ان پی سی گفت که سهم سرمایه گذاران چینی در صنعت نفت و پتروشیمی ایران پس از اینکه ایالات متحده از قرارداد هسته ای خارج شد، تغییری نکرده است. اخیرا آقای علی مراد اعلام کرد که با یک کنسرسیوم متشکل از شرکت های چین و فیلیپین در باره سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی ایران به توافق رسیده است.

علاوه بر این، محمد مصطفوی مدیر سرمایه گذاری
شرکت ملی نفت ایران گفت که شرکت ملی نفت چین، همراه با پتروپارس ایران، اگر شرکت توتال فرانسه از ایران خارج شود، می تواند سهم آنرا معادل 50.1 درصد از سهام پروژه مشترک مربوط به توسعه مرحله 11 میدان پارس جنوبی را جبران کند.

تجارت با ایران و تحریمات - شرکت ها تصمیم می گیرند که آیا تسلیم شوند یا منتظر بمانند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تجارت با ایران و تحریمات - شرکت ها تصمیم می گیرند که آیا تسلیم شوند یا منتظر بمانند
شرکت آلمانی ADL اخیرا قراردادی را درباره همکاری در بخش پالایش نفت با شرکت نفت سپاهان ایران امضا کرده است. هدف — انتقال دانش فنی و فن آوری برای بهبود کیفیت محصولات، از جمله روغن های صنعتی و روانسازاست. این شرکت در همکاری با شرکای سوئیسی و اتریشی خود، این طرح غول پیکر را آغاز خواهد کرد.

کره جنوبی در اواسط ماه اوت اعلام کرد که سئول کمک مالی برای شرکت های تحت تاثیر تحریم های مجدد علیه ایران را تأمین خواهد کرد و فرصت های تجاری در بازارهای جایگزین را به منظور کاهش تلفات به اقتصاد محلی، مورد بررسی قرار خواهد داد. واضح است که کره جنوبی با خرید 147 میلیون بشکه نفت از ایران در سال 2017، به شدت علاقه مند به گسترش تجارت نفت با این کشور است.

در جلسه ماه ژوئیه در وین، پنج کشور سهیم در معامله هسته ای با ایران (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان) موافقت کردند که از شرکت های پنج کشور نامبرده در مقابل تحریم های آمریکایی محافظت شود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این دیدارگفت که آن‌ها همچنین توافق کردند روش هایی را برای برقراری روابط تجاری با ایران ایجاد کنند که به "وسواس‌های ایالات متحده" بستگی نداشته باشد.

همه اینها قطعا عوامل واقعی برای ایران است. و احتمال دارد که با استفاده از قابلیت ها و منابع داخلی و خارجی، تهران بتواند تا حدی بر مشکل جایگزینی واردات در صنعت نفت فایق آمده و کاری کند تا از فروپاشی زیرساخت نفت و گاز در این کشور جلوگیری شود. با این حال، هنوز زود است در خصوص مدرن سازی عمیق کل مجموعه نفت و گاز بر اساس معرفی فن آوری های پیشرفته مدرن، صحبت شود. راستش، همه پیشرفته ترین فن آوری ها و نوآوری های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تحت حفاظت خاصی در آزمایشگاه‌های اندک کشورهای بزرگ قرار دارند. متأسفانه، در حال حاضر آنها آماده نیستند این معلومات محرمانه را با ایران در میان بگذارند

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала