گزارش و تحلیل

اجلاس در تهران، ضامن برقراری صلح و ثبات در منطقه

© Fotolia / Borna Mirahmadianاجلاس در تهران، ضامن برقراری صلح و ثبات در منطقه
اجلاس در تهران، ضامن برقراری صلح و ثبات در منطقه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اجلاس ایران-روسیه-ترکیه در خصوص حل و فصل اوضاع سوریه ، هفتم سپتامبر برای سومین بار در تهران برگزار شد.

در همین خصوص دکتر سید رسول موسوی، سفیر سابق ایران در استونی و فنلاند و مشاور ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به گفت و گو با اسپوتنیک پرداخت و در مورد اهمیت این اجلاس سه جانبه اظهار نظر نمود:
به صورت کلی نظر بنده این است که این اجلاس موفقی بوده است، در زمان خوب و به شکل موثری توانست شرایط منطقه را تحلیل کند و جمع بندی که از شرایط داشت، امید هست که در ثبات منطقه و برقراری صلح در سوریه با پیگیری های سه کشور موفق بشود.
تجربه گذشته نشان می دهد که تقریبا در هر پیشروی که ارتش سوریه داشت، کشورهای غربی و متحدین منطقه ایشان به نوعی ضرباتی را سعی کردند به ارتش سوریه وارد بکنند. بنابراین این مسئله هم قابل پیش بینی است ولی اینکه این ضربات چقدر تعیین کننده باشد، من فکر می کنم همه به این نتیجه رسیده اند که به لحاظ نظامی مسئله سوریه تقریبا رو به حل شدن است و این طور نیست که بتوانند این مسئله را باز کنند و تنش های نظامی در سوریه رو به کاهش است و خواهد بود که این البته به معنی نابودی تروریسم نیست بلکه به معنای ادامه درگیری ها به صورت امنیتی است نه نظامی. به نظر بنده طرف غربی نیز حداکثر یک عملیات نظامی شاید برای خارج کردن بخشی از ظرفیت های خود از ادلب خواهد داشت.


به صورت نظامی غرب کاری نمی‌توانند انجام بدهند؛ آیا (غرب) می‌آید از گروه های تروریستی مانند جبه النصره، القاعده در ادلب به لحاظ نظامی دفاع کند؟ این مشکل است. اما یک واقعیت وجود دارد و آن اینست که در آن منطقه مردم به صورت یک سپر انسانی از طرف تروریست ها مورد سو استفاده قرار می‌گیرند، برای این مسئله نیز ایران و روسیه فکر دارند و مشخصا نمی‌خواهند که تلفات انسانی افزایش پیدا کند.

همسویی و همگرایی سه کشور برای حل معضل سوریه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همسویی و همگرایی سه کشور برای حل معضل سوریه

محمود شوری ، پژوهشگر ارشد مسائل روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص نیز در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهارنظر نمود:
اجلاس سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه به این دلیل که هر سه کشور بازیگران موثر و تعیین کننده ای در سوریه هستند، می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. با توجه به این که هر سه کشور از قدرت اجرایی در مسائل سوریه برخوردارند و عملا می توانند روند ها را هم در صحنه ی عملیاتی نبرد و هم در صحنه ی سیاسی تغییردهند یا پیش ببرند بسیار مهم تلقی می شود.
از زمانی که این سه کشور توافق کرده و این گفتگو ها را آغاز کردند و در کنار آن شروع نشست های آستانه ، شاهد کاهش قابل توجه درگیری ها در سوریه هستیم ، ضمن اینکه تشکیل مناطق چهارگانه کاهش درگیری نیز از برخوردهای نظامی در سوریه کاسته است. مهم تر از همه در نوع مقابله با گروه های افراطی تحولاتی ایجاد گردید و گروهک هایی نظیر داعش با شکست هایی در این کشور مواجه شدند. اینها همه نتیجه همکاری و همراهی سه کشور است. در صورتی که اگر هر کدام از این سه کشور تنها به شیوه خود عمل می کردند، مسلما روند حل مشکلات در سوریه با موانعی مواجه می شد. ایران، روسیه و ترکیه از این توانایی و امکان برخوردارند که مانع نتیجه گرفتن اهداف کشورهای دیگر شوند. به همین دلیل هماهنگی بین این سه کشور بسیار مهم است.


در خصوص اجلاسی که در تهران برگزار شد، با توجه به اینکه دولت سوریه در تلاش است تا تمامی بخش های این سرزمین را تحت کنترل و حاکمیت خود در بیاورد و مهم تر از همه حضور نیروهای افراطی و مخالف در استان ادلب است، بسیار مهم بود که هم شاهد تلفات انسانی کمتری بوده و هم اینکه دولت سوریه بتواند حاکمیت خود را در تمامی مناطق کشورش اعمال نماید. به همین دلیل فکر می کنم که این اجلاس از این جهت بسیار حائز اهمیت بود و هم اینکه توافقاتی بین رهبران سه کشور صورت گرفت که در نحوه عملیات و نبرد در آینده سوریه تاثیر گذار بوده و در آینده سیاسی این کشور نیز موثر خواهد بود. البته حتما اجلاسی از این دست تداوم خواهد داشت و در آینده این موضوعات نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در ارتباط با حضور نظامی ایران در سوریه ، به نظر می رسد که در دستور کار این اجلاس قرار نداشت و عملا هیچ کدام از این سه کشور خواهان وارد شدن به این موضوع نیستند. چون این موضوع پیش از اینها پذیرفته شده بوده و موضوع اختلاف محسوب نمی شود. حتما مقام های ایرانی با این موضوع مخالفند که حضور یا عدم حضور نیروهای ایرانی در این اجلاس بررسی شود ، چرا که این موضوعی دوجانبه بین ایران و سوریه است و تنها این دو کشور هستند که می توانند دراین خصوص تصمیم گیری کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала