گزارش و تحلیل

بازتاب اجلاس سه جانبه ایران، روسیه، ترکیه

© Sputnik / Russian Presidential Press Office/Mikhail Metzel/POOL /  مراجعه به بانک تصاویر بازتاب اجلاس سه گانه ایران، روسیه، ترکیه
بازتاب اجلاس سه گانه ایران، روسیه، ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیانیه اجلاس ایران، روسیه ترکیه درباره بحران سوریه دلیلی بر همگرایی و مقاومت این سه کشور در برابر آمریکا می باشد.

به گزارش اسپوتنیک، اجلاس ایران، روسیه، ترکیه در خصوص حل و فصل بحران سوریه، هفتم سپتامبر برای سومین بار در تهران برگزار شد. نشست اول این مذاکرات سه جانبه ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ در سوچی و نشست بعدی ۴ آوریل در آنکارا بود. طرفین در این مذاکرات در خصوص حل و فصل اوضاع در سوریه، هماهنگی های نظامی و برخی مسائل روز دیگر بحث و بررسی کردند. در نشست تهران موضوع حملات شیمیایی ادلب در دستور کار بود.
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای دکتر خامه یار، استاد دانشگاه و کارشناس خاور میانه در خصوص اجلاس اخیر سه کشور منطقه (روسیه، ایران، ترکیه) در خصوص بازتاب نتایج اجلاس این سه کشور در خصوص بحران سوریه به بحث نشستند.

- شما اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در تهران و تصمیم در خصوص سوریه را چگونه ارزیابی می نمایید؟
اگر ما به گذشته مواضع بحران سوریه نگاهی بیفکنیم و شرایط سخت چند سال اخیر علی الخصوص در طی چهار سال اخیر را ببینیم، در آن زمان همه من جمله ترک ها خواهان سرنگونی دولت قانونی سوریه بودند و در عین حال حمایت گسترده ای از گروه های مسلح داشتند. اگر بخواهیم آن شرایط را با امروز مقایسه کنیم این پیشرفت ها بسیار گسرتده بود و در راستای اهداف نشست آستانه بود و در ادامه نشست های سوچی، انکارا و تهران است. باز اگر محصول این اجلاس یا بیانیه 12 ماده ای را در نظر بگیریم، این تفاوت ها در قیاس با گذشته بیشتر احساس می شود. راه حلی که جمهوری اسلامی از همان ابتدا بر آن عقیده داشت که راه حل بحران سوریه راه حل سیاسی و گفتمان است، این موضوع بر همگان مشخص شد. این دستاورد نشست های اخیر به خصوص با راهبریت سه کشور بزرگ ایران، ترکیه و روسیه است.

ایران میزبان اجلاس بعدی روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران
ایران میزبان اجلاس بعدی روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه

البته اینکه ترکیه خواهان پاک سازی سوریه از گروه های تروریست است، اینکه تمامیت ارزی می بایست حفظ شود و حاکمیت یکپارچه بر سوریه تامین شود، این دستاورد بزرگ این اجلاس است که ترکیه بر آن نیز تن داد. در واقع این بیانیه 12 ماده ای گویای پیشرفت های سیاسی در حل سیاسی بحران سوریه است.
چرا آمریکا موضوع احتمال حمله شیمیایی به سوریه را پیشگویی می کند؟
زمینه سازی برای خبرات آینده و نوعی ایجاد مشروعیت برای برخوردهای آینده می باشد. در صورتی که ارتش عربی سوریه بخواهد آن منطقه را آزاد سازد و حاکمیت دولت قانونی را بر کل سرزمین های سوریه ایجاد کند. ما در گذشته در غوطه شرقی نیز شاهد این مساله بودیم و با تدبیری که روس ها در گذشته داشتند و همین زمینه سازی هایی که توسط دولت سوریه و هم پیمانش انجام شد، کاملا شایعات این دفعه آمریکا رنگ باخت. برای افکار عمومی امروز و بخصوص ملت های منطقی تداعی شایعات گسترش آمریکا را می بینند و دروغ پردازی های آمریکا برای افکار عمومی مشخص است. این بار زمینه سازی های آمریکا برای ایجاد حملات آینده آمریکا نمی تواند کارساز باشد.
در بیانیه 12 ماده ای اخیر، همه کشور ها عدم حضور و خروج آمریکایی ها را از منطقه خواستار شدند، بخصوص خروج آمریکا از شرق فرات تایید شد. در گذشته ترک ها در این خصوص چنین موضع گیری نداشت. سه کشور مورد هدف حمله آمریکا قرار می گیرند و در نتیجه تحریم آمریکا بر سه این کشور باعث ایجاد همگرایی بیشتری نسبت به گذشته پیدا کردند، این همگرایی باعث مقاومت در برابر فشارهای امریکا در بعد سیاسی، اقتصادی و حضور منطقه ای این کشورها بخصوص در رابطه با سوریه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала