گزارش و تحلیل

همسویی و همگرایی سه کشور برای حل معضل سوریه

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر همسویی و همگرایی سه کشور برای حل معضل سوریه
همسویی و همگرایی سه کشور برای حل معضل سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اجلاس ایران-روسیه-ترکیه در خصوص حل و فصل اوضاع سوریه ، هفتم سپتامبر برای سومین بار در تهران برگزار شد.

نشست اول این مذاکرات سه جانبه ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ در سوچی و نشست بعدی ۴ آوریل در آنکارا بود.
طرفین در این مذاکرات در خصوص حل و فصل اوضاع در سوریه، هماهنگی های نظامی و برخی مسائل روز دیگر بحث و بررسی کردند. در نشست تهران موضوع حملات شیمیایی ادلب در دستور کار بود.
اسپوتنیک در این زمینه نظر برخی کارشناسان ایرانی را جویا شده است:

حسین شیخ الاسلام، سفیر سابق ایران در سوریه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت:
نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه که در تهران برگزار شد، نشان داد که کشورهای منطقه، توانایی حل مشکلات منطقه را دارند و برای رفع مشکلات خود نیاز به غرب و آمریکا ندارد. به نظر من این نشست با موفقیت برگزار شد و می تواند مسائل پیچیده ای را که در سوریه و به خصوص در ادلب و همچنین مشکلات سیاسی آینده که با آن مواجه هستیم به طریق معقول و قطعی را به کمک کشورهای منطقه به ویژه ایران، روسیه و ترکیه که کشورهای موثری در منطقه هستند، برطرف کنیم.
وی افزود: غرب به عنوان تصمیم گیرنده برای منطقه محسوب نمی شود و این منطقه می توانند بدون حضور غرب قادر است برای خود تصمیم گیری کرده و مشکلات خود را حل و فصل نماید.
سفیر سابق ایران در سوریه نسبت به واکنش احتمالی غرب و آمریکا گفت: آمریکا از این نشست ها بسیار ناراحت هستند و در کل واکنش غرب اصلا مهم نخواهد بود، آنها اثری در این موضوع ندارند و چون وجود ندارند، پس تصمیم گیرنده نیز نیستند.
وی ادامه داد: رفتار غرب باعث به وجود آمدن تمامی این مسائل شده و آنها کسانی بودند که تمامی این مشکلات را بوجود آوردند. آنها (غرب) عامل قتل عام مردم بی گناه هستند و از تروریست ها حمایت می کنند. آنها کسانی هستند که با قضیه سوریه و ابن بحران قصد داشتند مقاومت را تضعیف کنند و می خواستند کمر سوریه، ایران و روسیه را بشکنند، اما در حال حاضر هم در صحنه میدانی و هم در صحنه سیاسی با شکست قطعی روبرو شده اند و باید این شکست را بپذیرند.
شیخ الاسلامی در پایان گفت: ایران در سوریه براساس تصمیمات دولت سوریه اقدام می کند. دولت سوریه دولت قانونی این کشور است و ایران نیز براساس تصمیمات این دولت قانونی عمل خواهد کرد

دکتر محمد مرندی، استاد مطالعات بین الملل دانشگاه تهران نیز در گفتگو با اسپوتنیک به چند سوال در زمینه اجلاس ایران، ترکیه ، روسیه پاسخ دادند:


پرسش: نظر شما در باره اجلاس سه جانبه چی بود؟
پاسخ: به نظرم جلسه خیلی خوبی بود و معلوم است که ایران و روسیه مواضع اشان خیلی بهم نزدیک است. و بهرحال همینکه دولت ترکیه در دو هفته اخیر سازمان هیئت تحریر الشام — همان القاعده — در سوریه را سازمان تروریستی اعلام کردند، این نشان می دهد که ترکیه هم گام های مثبت و سنگینی را به سمت مواضع ایران و روسیه برداشته است. به نظر من هم برای سوریه اجلاس خوبی بوده و هم برای تقویت سه کشور در برابر حملات اقتصادی آمریکا یک اجلاس خوبی بود. فقط بحث سوریه مطرح نبود. سه رئیس جمهور و رهبری ایران مذاکرات متعددی برای همسویی یا همگرایی بیشتر در حوزه های اقتصادی در برابر تهاجم آمریکایی ها داشتند.
پرسش: نقش آمریکا به چه میزان دربرهم زدن مصالحه موثر بوده تا الان؟
پاسخ: بهر حال این جنگی که در سوریه صورت گرفته است از اول جنگی بود با حمایت خارجی ها، آمریکایی ها، سعودی ها و متأسفانه ترکیه و امارات و دیگر کشورها. و همچنین کشورهای غربی کمک کردند تا القاعده در عراق و سوریه تقویت بشود و هم نهایتا داعش پا بگیرد. داعش ابتدا القاعده بود که جدا شد و بهر حال به آن شکلی که باید دید درآمد.
اینها برای تضعیف حکومت سوریه اجازه دادند که عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس به افراطیون کمک کنند مثل افغانستان دهه 60 ولی با شدت و وسعت خیلی بیشتر. آمریکایی ها می خواهند القاعده که بیشتر کنترل در دست خود القاعده و متحدینش است آنجا بمانند. آنها می خواهند القاعده به عنوان اهرم فشار در سوریه باقی بماند. گذشته از اینکه آمریکایی ها بخش های بزرگی از سوریه را خودشان اشغال کرده اند.
پرسش: چرا آمریکایی ها موضوع حمله شیمیایی را بصورت یک پیشگویی بیان می کند؟
پاسخ: واضح است مثل حملات قبلی، این حملات هیچکدام توسط دولت سوریه انجام نگرفته است. آمریکایی ها بخوبی می دانند که دفعه قبل اصلا حمله ای صورت نگرفت. اساس آن دروغ بود. الان نیز آمریکایی ها دارند زمینه را آماده می کنند تا همین القاعده و هیئت تحریر الشام و این کلاه سفید ها که در واقع به القاعده وابسته هستند بتوانند یک حمله دروغین را به اسم دولت سوریه انجام بدهند تا آمریکایی ها بتوانند دوباره به سوریه حمله بکنند. واضح است که در سوریه انگیزه دارند برای چنین حمله ای، چون دارد جنگ را می برد کما اینکه در دفعات قبل هر دفعه ارتش دولت سوریه پیشروی داشته است این حملات صورت گرفت و زمینه را فراهم کرد برای حملات موشکی غربی. بنا براین آن کسی که برای این حملات انگیزه دارد افراطیون هستند و غربی ها دارند زمینه را فراهم می کنند تا آنها این کار را بکنند تا آنها بتوانند سوریه را مورد حملات موشکی قرار بدهند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала