گزارش و تحلیل

قدم مثبت انگلیس برای ایران

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniقدم مثبت انگلیس برای ایران
قدم مثبت انگلیس برای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخلاف تحریم های آمریکا، لندن با افتتاح حساب برای دیپلمات های ایرانی قدمی مثبت در بهبود روابط با تهران برداشته است.

به گزارش اسپوتنیک بک مقام مسوول در سفارت ایران در لندن تایید کرد که حساب بانکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن که به دلیل تحریم ها مسدود شده بود، مجددا افتتاح شده است. به نقل از ایسنا، این حساب به دلیل تحریم های ایران از ۲۰۰۹ مسدود شده بود اما اخیر این محدودیت رفع شده و امور جاری سفارت جمهوری اسلامی در لندن از طریق این حساب بانکی انجام می شود.
در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک به مصاحبه با «پیروز ایزدی»، کارشناس ارشد مسائل اروپا، عضو هیئت علمی مجمع مصلحت نظام پرداخته است تا جویای این مسئله شود که آیا این اقدام مثبت مقامات بریتانییای موجب بالا بردن سطح روابط اقتصادی و سیاسی میان لندن و تهران در آینده نزدیک می شود.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران

- افتتاح حساب برای کارمندان و دیپلمات های ایرانی در سفارت ایران در انگلیس چه تاثیری بر روابط دو کشور و مناسبات با آمریکا دارد؟
"به هرحال این اقدام از سوی دولت انگلستان و با توجه به اینکه اروپایی ها تمایل به ادامه معاهده برجام هستند و آنها خواهان این هستند که ایان پایبندی خود را به برجام ادامه دهد. این اقدام انگلیس یک اقدام مثبت در جهت همراهی با ایران تلقی می شود. همانطور که خانم فدریکا موگرینی و اتحادیه اروپا هم به دنبال یافتن و ارائه راه حل هایی هستند که بتوانند همکاری های اقتصادی و تجاری را با ایران ادامه دهند، هر چه با ظرفیت محدود این امر صورت بگیرد. چرا که آنها (اتحادیه اروپا) بر روی شرکت های اروپایی چندان کنترلی ندارند و این شرکت ها بیشتر به دنبال منافع خود هستند. به هر حال اتحادیه اروپا نمی تواند آنها را وادار به ادامه همکاری اقتصادی (با ایران) نمایند. هر چند که قانون مسدودسازی (بلاکینگ) احیا و بروز رسانی شده است، اما از انجایی که (این شرکتها) منافع بزرگتری با آمریکا دارند، این روش ممکن است کار ساز نباشد.
قانون مسدود سازی قانونی مربوط به 1996 بوده است که اکنون آپدیت شده است. طبق این قانون پیش بینی شده است که دولت های اروپایی می توانند شرکت هایی را که اقدام به قطع روابط با ایران نمایند را مجازات نمایند، ولی با توجه به اینکه مجازات هایی که اروپا می تواند بر این شرکت ها وارد کند می تواند خیلی کمتر از ضرر حاصل از تحریم های آمریکا باشد. در نتیجه ممکن است که این قانون بلاکینگ چندان موثر نباشد".

فرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران

- آیا این اقدام مثبت انگلیس در شرایط افزایش تحریم ها بر ایران نشان از بهبود روابط ایران و انگلیس دارد؟
"بهرحال این اقدام انگلیس می تواند یک اقدام رو به جلو باشد. البته اگر بخواهیم یک قضاوت نهایی کنیم باید منتظر اقدامات بعدی انگلیس باشیم".
اگر چه پيش از اين در خبر ها آمده بود که انگليس همانند بسياري ديگر از کشورهاي اروپايي تحت فشار امريکا براي قطع نمودن روابط تجاري با ايران هست (به عنوان مثال در ماه گذشته آقاي وودي جانسون سفیر آمریکا در انگلیس، مقامات لندنی را به حمایت از واشنگتن در حمایت از تحریم ایران دعوت کرد. سفیر آمریکا می‌گوید که انگلیس باید در خصوص ایران، کنار دونالد ترامپ و نه اتحادیه اروپا بایستد. وی با توصیف دولت لندن به «نزدیک‌ترین» هم‌پیمان واشنگتن، از آن خواست تا موضعش را در خصوص توافق هسته‌ای با ایران معکوس کند [تغییر دهد]. وي در یادداشتی که در نشریه تلگراف تذکر مي دهد که انگلیس باید همسایگان اروپایی خود را که همچنان از توافق برای تجارت با ایران حمایت می‌کنند، ترک کرده و برای اعمال تحریم‌های سخت و دشوار علیه ایران، با آمریکا همراه شود)، با اين وجود مي توان افتتاح حساب هاي بانکي براي کارمندان ديپلماتيک ايران در لندن پس از 9 سال را به عنوان يک اقدام مثبت از سوي مقامات بريتانيا بر شمرد و اميد به ادامه همکاري هاي بيشتر داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала