گزارش و تحلیل

آمریکا خط تغییر حکومت ایران را اعلام کرد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا خط تغییر حکومت ایران را اعلام کرد
آمریکا خط تغییر حکومت ایران را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته ظریف، تلاش آمریکا برای سرنگونی دولت ایران ناکام خواهد ماند. ظریف اینرا پس از اعلامیه پومپئو در باره تشکیل "گروه اقدام ایران" گفته است.

خبرنگار آژانس اسپوتنیک این موضوع را در مصاحبه با دکتر فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران مطرح کرد.

اسپوتنیک: هدف نهایی تشکیل "گروه اقدام ایران" چیست؟

کره شمالی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همکاری ایران و کره شمالی کابوسی برای آمریکا
فواد ایزدی: آقای پومپئو کار جدیدی انجام نمیدهد. هنگامی که او به ریاست سیا رسید، گروه دیگری را سازماندهی کرد — مرکز ماموریت ایران. در این مورد او دوباره یکی از شخصیت های کلیدی است. من معتقدم که دلیل عمده اینکه او این کار را انجام می دهد، این است که سیاست ترامپ در رابطه با ایران در وزارت خارجه آمریکا از محبوبیت کارکنان برخوردار نیست. کارکنان وزارت امور خارجه و سیا به آنچه ترامپ انجام می دهد، اعتقاد ندارند. اکثر افرادی دخیل در حل مسائل ایران از این امر ناراضی هستند که ترامپ قرارداد هسته ای با ایران را ترک کرد.
برای اطمینان از این که دیدگاه کارکنان با چشم انداز پومپئو و وظایف دولت مطابقت دارد، باید آنها را به گونه ای سازماندهی کرد که از خط لازم در رابطه با سیاست های ایران پیروی کنند. در راس این گروه برایان هوک Brian Hook رئیس شعبه برنامه ریزی سیاسی وزارت امور خارجه قرار گرفته است. اکنون او این پست را ترک کرده و مشغول حل مسائل ایران شده است. او فرد طرفدار جان بولتون است؛ چند سال پیش او مشاور او بود. او یکی از چند کارمند معدود در وزارت امور خارجه است که از سیاست ترامپ خوشحال است.

هدف نهایی این سیاست، تغییر حکومت ایران است. این واقعیت که آنها تشکیل این گروه را در 65 سالگرد کودتای 1953 اعلام کردند، نشانه آن است که آنها معتقدند اگر آنها توانستند یک بار دولت ایران را سرنگون کنند، قادر خواهند بود دوباره این کار را انجام دهند.

اسپوتنیک: به نظر شما، تشکیل این گروه نشانه ای از تغییر سیاست خارجی آمریکا در رابطه با ایران به سوی سیاست تعویض رژیم ایران است؟

بولتون: آمریکا فشارهای بیشتری را به ایران اعمال می کند - اسپوتنیک ایران
بولتون: آمریکا فشارهای بیشتری را به ایران اعمال می کند
فواد ایزدی: این دقیقا همان چیزی است که آنها می خواهند در ایران انجام دهند. گاهی اوقات آنها می گویند که رفتار دیگری دارند و نمی‌خواهند حکومت ایران را عوض کنند. با این حال، اگر آنها واقعا علاقه مند به تغییر رفتار باشند، آنها باید با ایران مذاکره کنند. هر گونه مذاکره شامل برخی گذشت ها از هر دو طرف است. پومپئو در ماه گذشته، 12 درخواست برای عقد معامله جدید آمریكا با ایران را اعلام کرد. این تقاضا ها به گونه ای تهیه شده كه ایران نمی تواند آنها را بپذیرد. من تجزیه و تحلیل این درخواست ها انجام شده توسط یک کارشناس آمریکایی در امور ایران را خواندم؛ خواسته های پومپئو، او را به یاد آوردن تقاضای اولتیماتومی که توسط اتریش- مجارستان به صربستان در سال 1914 داده شده بود وادار کرد. به وجود آمد. ایالات متحده به تغییر رفتار ایران و مذاکره با آن علاقه خاصی ندارد.

تشکیل این گروه، فرصتی برای مذاکرات فراهم می کرد، اما این حقیقت که آنها برای ریاست آن برایان هاوک را انتخاب کردند، مردی که مدتهاست نیروی محرک سیاست ایرانی ترامپ بود، نشان می دهد که آنها علاقه مند به تغییر حکومت هستند، زیرا برایان هوک هیچ وقت علاقه مند به دستیابی به توافق با ایران نبود. در حقیقت، ایالات متحده در چارچوب توافق هسته ای، نوعی توافق با ایران را داشت، اما آنها از آن خارج شدند. برایان هوک مسئول آن بود که ایالات متحده حتماً از توافق هسته ای خارج شود. معمولا در دیپلماسی، اگر طرفین در نتیجه مذاکرات به توافق برسند، آن را ترک نمی کنند و سعی دارند مشکلات دیگر را حل کنند. دولت ترامپ به شیوه ای دیگر عمل می کند — آنها نه تنها توافق نامه های جدیدی را امضا نمی کنند، بلکه بدون هیچ پایه و اساسی توافق نامه های موجود را ترک می کنند. این نشانه متناوب آن است که آنها واقعا به تعویض دولت ایران علاقه مند هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала