گزارش و تحلیل

توسعه کارپولینگ در ایران + تصاویر

© Photo / СOURTESY HAMPAکارپولینگ در ایران
کارپولینگ در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارپولینگ یا استفاده از خودروهای اشتراکی ایده خلاقانه ای است که در سراسر دنیا در حال انجام است. این ایده در "ایران" نیز به تازگی در حال توسعه می باشد و آینده روشنی را پیش روی خود می بیند.

قسمت اول

استفاده از این سرویس همسفری مزایای خاصی را برای شهروندان شهرهای بزرگی مانند تهران دارد، مثل کاهش استرس رانندگی، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و…
استارت آپ "همپا" یکی از پیشقدمان راهکاری هوشمند برای سفرهای بین شهری به روش کارپولینگ شده است. اپلیکیشن "همپا" امکانی را فراهم می ‌کند که راننده‌ها در سفرهای بین شهری صندلی خالی خودروی خود را با مسافرهای هم‌ مسیر خود به اشتراک می گذارند و مسافر‌ها با ارسال درخواست به آن‌ها صندلی خود را رزرو کنند.

آقای مصطفی قلی زاده، مدیر عامل "همپا" در گفت و گوی با اسپوتنیک در مورد فعالیت این سرویس جدید در ایران و ویژگی هایش را توضیح می دهد.


ایده کارپولینگ از کجا آمد و برای سفارشی سازی چه اقداماتی کردید؟
عید نعمت اللهی، موسس شرکت همپا دغدغه بسیاری در مورد ترافیک و آلودگی داشته و تک سرنشینی برای او معضل محسوب می شد. به همین دلیل، به همراه جمعی از دانشجویان دانشگاه طرح "همپا" را پایه گذاری کردند. سپس این طرح وارد شتاب دهنده دانشگاه "شریف" شد و شروع به توسعه طرح کردند. من نیز در شتاب دهنده دانشگاه "شریف" بودم و به آنها ملحق شدم.
گام به گام توسعه محصول همپا همگام با نیاز مشتری صورت گرفته است و فقط کپی برداری از ایده خارجی نبوده بلکه محصول ما کاملا متفاوت با نمونه های خارجی می باشد. تا به الآن ۳ بار محصول را ریوایز کردیم تا به نسخه فعلی رسیدیم و درصدد آن هستیم تا روز به روز آن را بهبود بخشیم.

© Photo / СOURTESY HAMPAتیم همپا
تیم همپا - اسپوتنیک ایران
تیم همپا

آیا تا به حال استقبال خوبی از کارپولینگ در ایران شده است؟
ایده استفاده از تاکسی اشتراکی قبلا به صورت سنتی و غیر رسمی در "ایران" بوده است بنابراین با مدرن کردن آن شاهد استقبال خوبی تا به الان بوده ایم.
ما ابتدا دو مسیر تهران قم و تهران کرج را راه اندازی کردیم و روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ سفر موفق داریم که در ماه به بیش از ۱۵۰۰ سفر موفق می رسد. تا به امروز بیش از ۱۴ هزار سفر موفق داشتیم و توانسته ایم حدود ۴۵۰۰ مسافر را با ۴۷۰ راننده همسفر کنیم.

© Photo / СOURTESY HAMPAتیم همپا
تیم همپا - اسپوتنیک ایران
تیم همپا

چه اقداماتی برای امنیت کارپولینگ اندیشیده اید؟
ما امنیت را در ۳ بخش کلی دسته بندی کردیم.
بخش اول این است که مشتری و راننده با شماره تلفن همراه خود احراز هویت می شوند و پرو فایل شخصی می سازند. بدین صورت که کارت ملی یا گواهینامه را در کنار صورت خود گرفته و در سیستم آپلود می کنند و اپراتور این مسئله را بررسی می کند که مدارک با شخص مورد نظر مطابقت دارد یا خیر. احراز هویت بعدی از طریق حساب بانکی و تراکنش بانکی می باشد. پشت هر تراکنش بانکی هم یک حساب معتبر وجود دارد.
بخش دوم بازخورد ها و نظرات راننده و مسافرین هست. که در مورد نوع رانندگی و برخورد اجتماعی او نظر می دهند و امتیازی برای او محاسبه می شود.
در بخش سوم همه سفرها مانیتورینگ می شود و زیر نظر گرفته می شود. در صورتی که در زمان تخمین زده شده خودرو به همراه مسافرین به مقصد نرسد، وارد لیست مشکوک شده و از طریق تیم "همپا" و تیم پشتیبانی پیگیری می شوند. سعی داریم مدارک احراز هویت بیشتری را از طریق پلیس اماکن و ثبت احوال تهیه کنیم.

 

آیا آینده کارپولینگ در ایران را درخشان می بینید؟
در سال های آینده مسئله کارپولینگ به علت تعدد خودرو ها و مسئله ترافیک مهم تر نیز خواهد شد و آینده بسیار خوب و درخشانی نه تنها در ایران بلکه در جهان خواهد داشت. جمعیت مردم تهران در روز و شب در حدود ۴ میلیون نفر متفاوت است و این نشان دهنده بازار بزرگ تعداد مسافر می باشد که از شهرهای اطراف وارد تهران می شوند که همه می توانند از کارپولینگ استفاده کنند.

 

چه مشکلاتی بر سر راه شما قرار داشته و دارد؟
بزرگترین مشکل ما تحریم های دوطرفه است. هم به جهت فیلترینگ از داخل و هم از نظر تحریم های خارجی مشکل وجود دارد. ما تقریبا هر ۳ ماه یکبار مشکل سرور داریم و قطع می شود. برای پرداخت سرویس های خارجی مشکل داریم و با افزایش قیمت ارز از نظر صرفه اقتصادی دیگر توجیح پذیر نیستند.


امیدوارم سیستم های استارت آپ و وضع اقتصادی بهتر شود و امیدواریم که شرکت "همپا" در ۳ سال آینده تبدیل به انتخاب اول هر ایرانی برای حمل و نقل بین شهری شود.

ادامه دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала