گزارش و تحلیل

تحریمات آمریکایی: ضرر به ایران – سود برای چین

© REUTERS / Hyungwon Kangتحریمات آمریکایی: ضرر به ایران – سود برای چین
تحریمات آمریکایی: ضرر به ایران – سود برای چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- چین وابسته به واردات نفتی ایران، قصد دارد از دور جدید تحریمات علیه ایران سود دریافت کند.

ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده تمام تحریم ها علیه این کشور را بازگردانده است، زیرا، به نظر وی، پیشرفت قابل توجهی در مورد مسئله هسته ای ایران حاصل نشده است. این بیانیه، بسیاری از کشورها، از جمله متحدان اصلی ایالات متحده در اروپا را شوکه کرد.

این واکنش اروپا قابل توضیح است: حدود 40 درصد از صادرات مواد هیدروکربنی در جهان به بازار اروپایی می رسد. بر اساس ارقام آژانس بین المللی انرژی، ایران دارای سومین ذخایر نفتی جهان — 18.8 میلیارد تن است. علاوه بر این، بر اساس محاسبات آژانس رویترز، سرمایه گذاری های اتحادیه اروپا در پروژه های ایران از سال 2016 بیش از 20 میلیارد دلار بود.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران
شگفت آور نیست که اتحادیه اروپا تصمیم ترامپ را محکوم کرد و بلافاصله اعلام نمود که اروپا به شرایط معاهده هسته ای با ایران احترام می گذارد. درست است که ایالات متحده فورا جواب داده و اعلام کرد که آماده اعمال تحریم علیه هر کشوری است که بر خلاف موضع آمریکا به خرید نفت از ایران ادامه بدهد. این استدلال بسیار وزین است، بنابراین اکثر کشورها هنوز در مورد این مسئله موضع نهایی را مشخص نکردند.

با این وجود، بسیاری از شرکت ها با ترس از تحریم های ایالات متحده، سیاست واشنگتن را قبول کردند. بنابراین، حمل نفت از ایران غیرممکن شد. اکثر شرکت هایی که این محصولات را بیمه می‌کنند، در اتحادیه اروپا یا ایالات متحده قرار دارند. این دلیل تصمیم چین برای حمل نفت توسط تانکرهای ایرانی شد. به گزارش رویترز، معامله گران چینی نفت از شرکت های Zhuhai Zhenrong Corp و Sinopec Group، از یکی از مفاد توافقنامه بلند مدت حمل نفت خریداری شده از شرکت ملی نفت ایران (NIOC) استفاده کرده اند که به آنها اجازه می دهد تا در شرایط خاصی از تانکرهای ایرانی استفاده کنند. در حال حاضر ایران تمام هزینه ها و خطرات تحویل نفت را پوشش می دهد. پیش از این، ایران مواد خام را مطابق شرایط FOB می فروخت، یعنی تحویل کالا به سمت کشتی انجام می‌داد و خریدار هزینه ها و خطرات حمل و نقل را به عهده می گرفت.

دور زدن تحریم های ایران توسط چین - اسپوتنیک ایران
دور زدن تحریم های ایران توسط چین
ولی ایالات متحده باز هم به اعمال تحریم ها علیه تمام کشورهایی که نفت ایران را با استفاده از سیستم مالی آمریکا خریداری می‌کنند تهدید می کند. این، به معنای ساده، شامل همه خریداران دلاری است. با وجود این واقعیت که چین قبلا یک تعداد قراردادهای نفتی خود را به یوان منتقل کرده است، اما سهم معاملات به ارز چینی در بازار جهانی نفت هنوز اندک است. بنابراین، چین نیز هدف تحریم های آمریکایی است.

در این رابطه استاد دانشگاه جنوب غربی چین جی کایون Ji Kaiyun به اسپوتنیک گفت: نفت ایران برای چین بسیار مهم است، وابستگی متقابل دو کشور در زمینه منابع انرژی بالا است. اما ایران حتی بیشتر به چین وابسته است؛ زیرا پیدا کردن یک چنین بازار دیگری برای محصولاتش دشوار است، و اما چین در عین حال هنوز هم می تواند نفت را در کشورهای دیگر خریداری کند. علاوه بر این، هم چین و هم ایران در حال حاضر با ایالات متحده مقابله می کنند. بنابراین، هیچ دلیلی وجود ندارد که دو کشور از حمایت متقابل خودداری کنند. تا حدودی، تجارت نفت بین چین و ایران در حکم تحریم آمریكا است كه قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض کرده است و هر چند که چین به دنبال همکاری با ایالات متحده است و نمیخواهد با آن درگیر شود، با این حال چین در پاسخ به فشار ایالات متحده، می‌تواند واشنگتن را تحت فشار قرار دهد. این عنصری از بازی سیاست خارجی است.

فرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران
گفتنی است که با افزایش اختلافات بازرگانی میان چین و ایالات متحده، چین برای نگهداری آهنگ بالای رشد اقتصاد خود به نفت ارزان احتیاج دارد.

استاد دانشگاه جنوب غربی چین جی کایون Ji Kaiyun در پایان مصاحبه با اسپوتنیک گفت: چین با وجود تحریم های ایالات متحده همیشه راهی برای وارد کردن نفت ایرانی را پیدا می‌کرد و حالا هم می تواند چیزی پیدا کند. در ضمن، چین نفت ایران را با تخفیف دریافت می نمود.

لازم به یادآوری است که به گزارش سرویس گمرکی چین، در سال 2017، کل واردات نفت به این کشور، به میزان 10.2 درصد، تا 419.6 میلیون تن افزایش یافته است. ایران با سهم 7.3 درصد، در سال گذشته مکان ششم را در بازار چین از میان عمده تحویل دهندگان نفت را اشغال کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала