گزارش و تحلیل

تجارت با ایران و تحریمات - شرکت ها تصمیم می گیرند که آیا تسلیم شوند یا منتظر بمانند

© Photo / Daimlerتجارت با ایران و تحریمات - شرکت ها تصمیم می گیرند که آیا تسلیم شوند یا منتظر بمانند
تجارت با ایران و تحریمات - شرکت ها تصمیم می گیرند که آیا تسلیم شوند یا منتظر بمانند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک پس از اینکه ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران خارج شد و آن کشور را به تحریم تهدید کرد با شرکت های آلمانی، اتریشی و سوئیسی صحبت کرد.

اکثر کشورهای جهان، اقدام های برونمرزی ایالات متحده علیه ایران را نقض قوانین بین المللی می دانند و آنها را محکوم می کنند، اما بازرگانی با آمریکا برای بسیاری شرکت ها بسیار مهم است و آن‌ها ایران را ترک می‌کنند تا بازار سودآور آمریکایی را از دست ندهند.

فشار بی سابقه ترامپ بر ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
فشار بی سابقه ترامپ بر ایران
این حرکت از نظر اقتصاد کاملا قابل درک است، اما از نظر سیاست — یک فاجعه است. چون سیاست اشتباه آمیزی اجرایی می‌شود که در حکم نقض توافقنامه های بین المللی است، سیاستی است که منافع خود را بالاتر از منافع دیگران قرار می‌دهد و مردمان دیگر کشورها را به چالش می‌کشد و به پایه‌های آزادی و دموکراسی در جهان دستدرازی می کند.

نظرخواهی اسپوتنیک از شرکت های آلمانی، اتریشی و سوئیسی نشان داد که بیشتر شرکت ها همچنان وضعیت را پیگیری کرده و اطمینان دادند که آن‌ها قوانین را رعایت خواهند کرد.

از شرکت ها در تاریخ 17 اوت سال جاری دو پرسش سؤال شد: عواقب تحریم های اخیر وضع شده آمریکا علیه ایران برای مناسبات کاری تان با شرکای ایرانی چگونه است؟ و آیا شرکت شما بازرگانی در ایران را متوقف می کند یا اینکه قبلا این کار را کردید؟

شرکت های آلمانی، اتریشی و سوئیسی اینطور جواب دادند:

BASF آلمان

فرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فرار توتال و استقبال شرکت های آلمانی از ایران
BASF به دقت روند فعلی را رصد می کند و همچنان به شدت به رعایت تمامی الزامات قانونی ملی و بین المللی ادامه می دهد. به طور کلی، BASF مخالف تحمیل تحریم ها یا اقدامات دیگر محدود کننده تجارت آزاد است. ما این امر را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد که وضع تحریم های آمریکا بر فعالیت های جهانی ما چه تأثیری خواهد گذاشت و با توجه به نتایج تحقیق خود دست به اقدام خواهیم زد.

 

از زمان لغو تحریم ها در سال 2016، فعالیت‌های باسف در ایران به طور مثبت رشد کرده است. باسف تنها این محصولات را در ایران تولید می کند و به ایران تحویل می دهند که در لیست محدودیت های تحریمات قرار ندارند.

Bayer

سهم تجارت ایران در کل حجم معاملات Bayer در سال گذشته در سطح بسیار پایین بود. از محصولات ما در آنجا به این خاطر استفاده می شود تا مردم را با دارو و محصولات کشاورزی تأمین کنیم.
ما پیامد های کوتاه مدت و بلند مدت سیر اخیر حوادث در بازرگانی با ایران را ارزیابی می کنیم. در هر صورت، Bayer در همکاری خود با ایران از قوانین موجود پیروی خواهد کرد.


Beiersdorf

چرا شرکت اسپانیایی دستور تحریم ایران را انجام نداد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا شرکت اسپانیایی دستور تحریم ایران را انجام نداد؟
ما دقیقا وضعیت را دنبال می‌کنیم، اما از شما می‌خواهیم درک کنید که ما در موقعیت کنونی نمی توانیم در مورد عواقب احتمالی تفسیر بدهیم.

Commerzbank

ما می خواهیم شما این واقعیت را قبول کنید که ما نمی توانیم در مورد این موضوع نظر دهیم.

Daimler

اقتصاد و بازار خودروهای ایرانی بسیار آهسته تر از آنچه که پیش بینی شده بود رشد کرد. ما تولید و فروش کامیون ها و خودروهای مرسدس بنز را از سر نگرفتیم. تولید داخلی خودروهای مرسدس بنز در ایران وجود ندارد. ما فعالیت های محدود ما در ایران را مطابق با تحریم ها تا موقع ای که وضعیت روشن شود به حالت تعلیق درآوردیم. ما همچنان به دقت توسعه سیاسی این وضعیت را، به خصوص با توجه به آینده معامله هسته ای دنبال می کنیم.


DNV GL (دفتر مرکزی در نروژ پس از خرید Germanischer Lloyd)

تحریمات ضد ایرانی چه تأثیری بر برزیل می گذارد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریمات ضد ایرانی چه تأثیری بر برزیل می گذارد؟
ما در حال پیشرفت موقعیت پس از آن هستیم که دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای بین المللی با ایران خارج شده است. ما به طور مداوم وضعیت را رصد می کنیم، برای این منظور یک تیم خاص تشکیل شد. بعد از لغو تحریم های ضد ایران در سال 2016، DNV GL دفتر را در تهران باز کرد. در طول دو سال گذشته، ما خدمات درجه اول را ارائه دادیم، در درجه اول به شرکت های حمل و نقل بین المللی. ما به طور منظم با وکلا و مقامات در نروژ، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا مشورت می کنیم. ما تمام خواست های معقولانه را انجام می دهیم.

Herrenknecht

شما احتمالاً از رسانه ها شنیدید که Herrenknecht از سفارش برای تحویل یک ماشین تونل زنی برای ساخت یک تونل خودرو در ایران را خودداری کرد.

ThyssenKrupp

ما از شما می خواهیم که به این واقعیت که ما متاسفانه نمی توانیم درباره جزئیات روابط تجاری ما صحبت کنیم با درک و فهم برخورد نمایید. در حال حاضر ما، مانند سایر شرکت ها، داریم عواقب تصمیم رئیس جمهور ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از معامله هسته ای را تجزیه و تحلیل می کنیم.

Volkswagen

شرکت توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد - اسپوتنیک ایران
شرکت توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد
فولکس واگن به تمام قوانین ملی و بین المللی و مقررات صادراتی پایبند است. در این راستا، فولکس واگن سیر حوادث سیاسی و اقتصادی در ایران و منطقه را دنبال می کند. ما همچنین به بررسی و در نظر داشتن عواقب احتمالی تحریم های مجدد ایالات متحده خواهیم پرداخت.

Wintershall

وینترزهال برای چندین سال به طور فعال در منطقه خاورمیانه نمایندگی داشته است. در انجام این کار، ما مجدانه به الزامات قانونی ملی و بین المللی احترام می گذاریم. ما طی مدت طولانی توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در منطقه، از جمله ایران را، پیگیری کرده ایم. چراکه ایران میدان های نفت و گاز قابل توجهی دارد. وینترزهال برای آمادگی برای فعالیت های بیشتر در منطقه در ماه آوریل سال 2016 با شرکت ملی نفت ایران در مورد همکاری های آینده یادداشت تفاهم امضا کرد و در این رابطه بررسی پروژه های احتمالی نفت را انجام داد. متأسفانه شرایط چارچوبی اقتصاد ایران در طی مذاکرات با شرکت نفت ایران در نهایت روشن نشد. علاوه بر این، وضعیت کلی سیاسی در حال حاضر برای فعالیت های احتمالی در ایران بسیار دشوار است. مدت یادداشت تفاهم حاصله با آن شرکت به زودی متوقف شده و تمدید نخواهد شد. وینترزهال در حال حاضر پروژه های بعدی با ایران را در نظر ندارد.

سوئیس، ABB

ایران «زمینی بکر» برای تجارت و سرمایه گذاری کشورهای اروپایی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شرکت های اروپایی بر سر دوراهی: بمانیم یا برویم؟
ABB همچنان برای توسعه بخش تجارت، از جمله پیامدهای خروج ایالات متحده از معامله هسته ای، نظارت می کند و اقدامات لازم را برای تایید اینکه تمام مقررات تجارت فعلی در حال انجام است اتخاذ کرده است.

Bucher

روابط تجاری با ایران بخش کوچکی از فعالیت های شرکت صنایع Bucher را تشکیل می دهد. ما به تحریم ها پیوستیم.

Zurich

زوریخ تجارت با ایران را انجام نمی دهد. تغییر در مقررات تحریم چیزی جدید نیست، زوریخ به تمام قوانین تحریمی موجود پایبند است.

اتریش، Oberbank

خروج ایالات متحده از توافق بین‌المللی هسته ای با ایران — برجام و تهدید به وضع تحریم های جدید آمریکا، شرایط چارچوبی برای انجام تجارت با ایران را نیز برای شرکت های اروپایی تغییر داد.
بیش از دو سال است که Oberbank از تعدادی از مشتریان و شرکت های ایرانی خود حمایت کرده است. تهدید آمریکا به وضع مجدد تحریمات ضد ایرانی شرکت های اروپایی را به ترک ایران مجبور می کند.
بازگشت ایالات متحده به رژیم تحریم ها، آخرین مهلت در تاریخ 4 نوامبر 2018، به قطع بانک های ایران از سیستم های پرداخت بین المللی منجر خواهد شد.

تحریم آمریکا علیه یکسری از کشورها - اسپوتنیک ایران
جنگ تجاری در چند جبهه
مفاد اصلی Oberbank در رابطه با روابط تجاری با ایران:
روابط تجاری با شرکت های تجاری یا مشتریان خصوصی مقیم ایران انجام نمی شود.

تامین مالی
تحت موافقتنامه چارچوبی برای وام هایی که توسط Österreichische Kontrollbank تأمین مالی می شود، وام ها اعطا نمی‌شود. پیشتر هم Oberbank تأمین مالی رایگان را در رابطه با ایران ارائه نمی داد.

روابط جدید دارندگان صورت حساب ها با بانک های ایرانی اجرا نمی شود. حفظ روابط بانکی فعلی تحت بازرسی است.

OMV

OMV یادداشت تفاهم با شرکت ملی نفت ایران در مورد تجزیه و تحلیل راه اندازی برخی میدان جداگانه نفت را امضا کرد. این تجزیه و تحلیل رو به پایان است. OMV ارزش‌های مالی و امکانات تولیدی را در ایران ندارد. به این خاطر، تحریم ها تاثیر زیادی بر تجارت OMV نخواهند داشت. البته ما وضعیت را به دقت نظارت می کنیم، اما در حال حاضر ما قصد نداریم در ایران تجارت کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала