گزارش و تحلیل

چرا "گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا تشکیل شده؟

© Sputnik / Stanislav Savelyev /  مراجعه به بانک تصاویر چرا "گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا تشکیل شده؟
چرا گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا تشکیل شده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا آقای مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا از تشکیل "گروه اقدام ایران" در وزارت امور خارجه این کشور پرده برداشته و اظهار داشته که وظیفه این گروه مقابله با اقتدار 40 ساله ایران است.

چند نکته در این تصمیم وزارت امور خارجه ایالات متحده وجود دارد که بد نیست به آن توجه داشته باشیم:

1 – اعتراف وزیر امور خارجه آمریکا به اینکه همه طرح های این کشور طی 40 سال اخیر بر علیه ایران ناکام مانده و حال به یک کارگروه برای بررسی اشتباهات آمریکا نیاز است.

2 – ترامپیسم در ایالات متحده پاسخگو نمی باشد و به این دلیل وزارت امور خارجه آمریکا نیاز دارد کارگروهی تشکیل دهد تا ساختارهای قدرت در این کشور را جهت مقابله با ایران هماهنگ کند.

خود همین نکته نشان می دهد که درون ایالات متحده ودر ساختارهای قدرت اختلافات بسیار عمیقی در مورد برخورد با ایران وجود دارد و بسیاری از مراکز قدرت در ایالات متحده با روند رفتاری دولت آمریکا مخالف هستند و به این دلیل نیاز است که اینها با هم هماهنگ شوند و این هماهنگی به وزارت امور خارجه آمریکا سپرده شده.

3 – در مجامع بین المللی مخالفت های شدیدی با ترامپیسم وجود دارد و کشورهای مختلف جهان به هیچ وجه حاضر نیستند با آمریکا در طرح های جدید اش برای مقابله با ایران هماهنگ ویا همراه باشند و به این دلیل نیاز است چنین کارگروهی تشکیل شود تا کشورهای مختلف را مجاب کند با آمریکا همراه شوند.

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای و پیش از آن خروج از بسیاری از توافق نامه های بین المللی بسیاری از کشورها حتی کشورهای هم پیمان با ایالات متحده در صف مخالفان با این کشور قرار گرفتند و استفاده بی رویه از سلاح تحریم ها بسیاری از کشورهایی را که ممکن بود بی طرف باشند را نیز از صف همراهان آمریکا خارج کرد.

به این دلیل امروزه ایالات متحده به همراه دو سه کشور دیگر در کنج قرار گرفته اند و ایران توانسته دیگر کشورها را برای همراهی با خود مجاب کند.

در واقع می توان گفت یکی از دلایلی که رهبر جمهوری اسلامی از "نه جنگ و نه مذاکره"صحبت می کند این است که ایران اطمینان کامل پیدا کرده جامعه جهانی در کنار اش قرار گرفته و تهدید های ایالات متحده نمی تواند گزندی به ایران وارد کند.

ظاهرا خود آمریکایی ها هم به این نتیجه رسیده اند و به همین دلیل به تکاپو افتاده اند تا هم سیاست های داخلی و هم خارجی خود در قبال ایران را ساماندهی بخشند.

علیرغم اینکه ایالات متحده تلاش دارد با تشکیل کارگروه "گروه اقدام ایران" این جو را القا کند که در برخورد خود با ایران مصمم است اما نفس تشکیل این کارگروه نشان می دهد که آمریکا در برخورد با ایران دچار چالش جدی شده و نیاز دارد که همه سیاست های خود در برخورد با ایران را ساماندهی دهد.

مضاف بر این می توان گفت های و هوی رسانه ای که قبلا دولت آمریکا راه انداخته بود و توقع داشت بلا فاصله پس از اعلام تحریم های ترامپ بر علیه ایران فضای این کشور به هم بریزد با شکست مواجه شده و مشاهده شد که روز بعد و حتی روزها بعد هیچ اتفاقی پیش نیامد و روند زندگی در ایران ادامه یافت.

نکته بسیار مهم این است که به استناد سخنرانی اخیر آیت الله خامنه ای عمده مشکلات اقتصادی و نابسامانی های بوجود آمده در داخل ایران به دلیل تحریم های جدید آمریکا نبوده بلکه به دلیل سوء مدیریت و اختلاس و رانت خوری های داخلی بوده.

همین جمله رهبر انقلاب اسلامی نوعی آب یخ ریختن بر سر آمریکایی ها بود.

به همین دلیل هم آمریکایی ها اظهار داشته اند که این تحریم ها تحریم های اصلی مورد ادعایشان نیست بلکه تحریم های اصلی قرار است از چند هفته دیگر اجرا شود تا فضای رسانه ای و اقتصادی پر التهابی در ایران بوجود بیاورند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا یکی از اهداف اصلی این کارگروه تلاش برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر است.

این نکته نیز نشان می دهد که تا به امروز تلاش های مقامات عالیرتبه آمریکا در قانع کردن کشورهای مختلف برای رساندن صادرات ایران به صفر بی نتیجه بوده و به این دلیل آنها نیاز دارند که چنین کارگروهی تشکیل شود و سه هفته به آن فرصت داده شده که بتواند دیگر کشورها را به همراهی با آمریکا در رساندن صادرات نفت ایران به صفر مجاب کند.

می توان گفت این ماموریت یک ماموریت غیر ممکن به حساب می آید ولی قطعا اگر این کارگروه بتواند در سه هفته آینده به هدف خود برسد آمریکا به روند رفتاری خود بر علیه ایران و دیگر کشورها ادامه خواهد داد و اگر ناکام شود، که احتمال اش هم زیاد است، دولت آمریکا به این نتیجه خواهد رسید که در صورت ادامه این روند با یک شکست دیپلماتیک بسیار سخت مواجه خواهد شد و مجبور است روند رفتاری خود بر علیه ایران ودیگر کشورهای جهان را تغییر دهد، چون دولت فعلی ایالات متحده به این موفقیت قبل از انتخابات میان دوره ای کنگره نیاز دارد و اگر نتواند تا آن زمان به نتیجه برسد به احتمال زیاد همراهان ترامپ در کنگره بسیار کمتر خواهند شد و قطعا وی مجبور خواهد بود بیشتر به مشکلات داخلی ایالات متحده بپردازد و از فرار به جلو با پیش آوردن چالش های بین المللی عقب نشینی کند.

اینجا بد نیست به این نکته توجه داشت که رسیدن دمکرات ها به اکثریت در کنگره ایالات متحده نه می تواند امیدی برای ایران ایجاد کند و نه اینکه ایران به آن امیدی دارد، ایران فقط می تواند به داشته های خود اعتماد داشته باشد، چون به قول معروف "سگ برادر شغال است" و رفتار حکومت آمریکا بر علیه ایران مبنی بر سیاست های کلان آن است و نه سیاست های شخصی روسای جمهوری اما تنها اتفاقی که میتواند برای ایران و دیگر کشورها امیدبخش باشد این است که رئیس جمهوری ایالات متحده مجبور باشد به امور به داخل کشور خود بیشتر تمرکز داشته باشد و مدتی دست از سر دیگر کشورهای جهان بردارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала