گزارش و تحلیل

مستر کارت ایرانیان، از آغاز تا سرانجام

© Sputnik / Alexandr Kryazhevمستر کارت ایرانیان،از آغاز تا سرانجام
مستر کارت ایرانیان،از آغاز تا سرانجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارت های اعتباری بین المللی با اعتبار 100 هزار دلار در منطقه تجارت آزاد کیش راه مراودات بین المللی با بيش از 200 کشور دنيا را برای بازرگانان ایرانی افتتاح نمود.

یکی از مسائلی که در سال های اخیر در بخش توسعه مراودات مالی و بانکی بین المللی ایران پیگیری شده است، موضوع استفاده از کارت های اعتباری بین المللی مانند مسترکارت ها بود. این موضوع به ویژه پس از توافقات برجام مطرح و برخی پیگیری ها نیز از سوی بانک مرکزی برای برقراری ارتباطات در این بخش انجام شد.

وقتی تحریم ها بر تولید کارت ملی نیز تاثیر می گذارند +عکس - اسپوتنیک ایران
وقتی تحریم ها بر تولید کارت ملی نیز تاثیر می گذارند +عکس

اواخر مرداد ماه سال 1395 بود که از سوی شرکت پست ایران اینگونه اعلام شد که در راستای توسعه همکاریهای دو جانبه به ویژه تعاملات مالی، شرکت پست ایران در زمینه خدمات مستر کارت با شرکت ویژن کارت ایرانیان مشارکت می‌کند و متقاضیان پس از دریافت مستر کارت ایرانیان از طریق وب سایت شرکت مذکور می توانند نسبت به شارژ کارت صادره اقدام کنند.
در آن دوره اینگونه خبر داده شد که شرکت ویژن کارت ایرانیان مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح داخلی و بین‌المللی را کسب کرده و تنها شرکت داخلی مورد تایید از سوی مستر کارت جهانی است اما مدت چندانی از انتشار این خبر نگذشته بود که این خبر از سوی سخنگوی شرکت آمریکایی مسترکارت تکذیب و تاکید شد مستر کارت هیچگونه فعالیتی در ایران ندارد.
سِز آیسِن، سخنگوی شرکت آمریکایی مسترکارت،با تأکید بر اینکه هیچگونه فعالیتی در ایران نداریم، اینگونه عنوان کرد که تا زمانیکه ایران همچنان در حلقه تحریم آمریکا باشد اجازه فعالیت در این کشور را نداریم.
اما در پاسخ به اظهارات آیسِن ، شرکت پست ایران اعلام نمود: پست از طریق شرکت واسط، این کارتها را در دفاتر پستی به فروش می رساند.بدین ترتیب که پست ایران با انعقاد قرارداد با شرکت ویژن کارت ایرانیان عملیات مربوط به توزیع و تحویل کارتهای پیش پرداخت (prepaid) به متقاضیان را پس از احراز هویت برعهده دارد.
حسین مهری، مدیرعامل وقت شرکت پست ایران در مهرماه 1395 در پاسخ به پیگیری سرنوشت طرح مسترکارت ایرانیان توضیح داد: عرضه این کارت‌ها به شکل محدود صورت می‌گیرد اما در عرضه گسترده آنها به دلیل برخی مشکلات جزئی هنوز وارد نشده ایم که این مشکلات در حال حل شدن است. همچنین به دلیل موضوع تحریم‌ها صلاح بر آن است که فعلا توضیحات بیشتری دراین خصوص مطرح نشود اما در نهایت زیرساخت‌های اجرای طرح در حال آماده سازی است.


سرانجام در اسفند ماه همان سال،ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات وقت بانک مرکزی اعلام نمود: مسترکارت مشمول تحریم‌های اولیه و یک طرفه بوده و فعلا ارتباط مستقیمی از آن نداریم و باید موانع موجود در رابطه با آن حل و فصل شود، بنابراین فعلا اتصالی وجود ندارد و سرویسی از سوی آن ارائه نمی‌شود.

کارت اعتباری میر تا پایان سال در ایران راه اندازی می شود - اسپوتنیک ایران
کارت اعتباری میر تا پایان سال در ایران راه اندازی می شود

بدین ترتیب دستاورد چندانی در حوزه مستر کارت حاصل نشد و به دلیل باقی ماندن مسائل تحریم و همچنین نگرانی برخی کشورهای ارایه دهنده اینگونه خدمات اعتباری از بازگشت تحریم ها، کارت های اعتباری بین المللی در بازار ایران جایگاهی پیدا نکردند. با این وجود، اخیرا اقداماتی در منطقه آزاد کیش به منظور استفاده از ظرفیت اینگونه کارت ها برای تجار و بازرگانان انجام شده است.


عباس نوربخش، مدیرکل حوزه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش،در این زمینه اظهار داشت: این اقدام اتفاق بزرگی برای تسهیل امور است تا با کاهش هزینه های مبادله و انتقال ارز، فعالان اقتصادی امور بازرگانی و تجاری خود را به سهولت انجام دهند. کارت های اعتباری یاد شده دارای درجه بندی بوده و در بیش از ۲۰۰ کشور قابلیت استفاده دارد که به دو صورت اینترنتی و از طریق دستگاه های ATM به تجار و بازرگانان خدمات دهی می کند.
تصمیم گرفتیم برای روشن‌تر شدن موضوع، مصاحبه مختصری را با حامد ذوالفقاری، مدیر عامل ویژن کارت ایرانیان ترتیب بدهیم.

مکانیزم کاری این کارت های اعتباری به چه صورت است؟پول از چه طریقی وارد حساب شخصی فرد می شود؟
از طریق صرافی ها و بانک های مجاز داخل و خارج از ایران، یعنی بر اساس قوانین FATF تمامی پول ها دارای منشا مشخص هستند و بر مبنای مشخص بودن منبع مالی، مبالغ از طریق صرافی ها وارد حساب ها می‌شود.
چه تفاوت هایی با مستر کارت معمول دارد؟

بصورت کلی تفاوتی بین این کارت ها و مستر کارت های معمول دنیا وجود ندارد. تنها تفاوت موجود دارد این است که پس از اعمال تحریم های ثانویه دولت آمریکا، ما وارد Free Zone شدیم و از سرزمین اصلی خارج شدیم، که با مشکلات بین المللی مواجه نشویم. در حال حاضر تلاش بر این است که از دلار استفاده نکنیم و از ارزهای دیگر مانند یورو، روبل و یا یوآن مطابق با شرایط بین المللی استفاده کنیم. در واقع اصرار ما براین است که دارندگان این کارت ها حتما قوانین مربوط به پولشویی را رعایت کنند.


چگونه این کارت ها از خروج ارز جلوگیری می کنند؟
مکانیزم کارت های اعتباری به این صورت است که شما پول رسمی کشور خود را وارد کارت می‌کنید و از طریق این کارت ها می‌توانید به خرید بپردازید. درست است که این کارت ها فقط برای مقاصد گردشگری به کار می‌روند، یعنی حدی که برای استفاده از کارت ها وجود دارد، بسیار پایین است و شاید تنها در حد رزرو یک هتل و خرید های معمول در یک مسافرت باشد اما اینکه این کارت ها مانع از خروج ارز از کشور می‌شود بدین صورت است که هنگامی که شما از طریق سیستم سوئیفت ریال خود را تبدیل به هر ارزی می‌کنید و از این کارت ها در کشور دیگری استفاده می‌کنید، در واقع شما ریال را معادل سازی نموده‌اید و شما اسکناسی از کشور خارج نکرده‌اید.

© Photo / СOURTESY VISION CARD IRANIANکارت اعتباری ویژن‌
کارت اعتباری ویژن‌ - اسپوتنیک ایران
کارت اعتباری ویژن‌

آیا این کارت ها محدودیتی از لحاظ سقف خرید روزانه و ماهیانه دارند؟
کارت های ویژن پیرو تمام محدودیت های بین المللی که برای ایران وجود دارد ما این محدودیت ها را برای کارت ها اعمال می‌کنیم و این سقف خرید برای کارت های مختلف متفاوت استوبه عنوان مثال برای کارت های گردشگری،سقف 2500 دلار در ماه در نظر گرفته شده است.

اعتبار کارت ها چند ساله است؟
یک ساله و دو ساله.

تعداد مشخص و محدودی ویژن کارت برای ارائه وجود دارد؟ آیا برای افراد خاصی این کارت ها در نظر گرفته شده است؟
بله در زمان ابتدای کار از آنجا که خوشبینی مربوط به برجام وجود داشت قرار بر این بود که این کارت های به عموم مردم واگذار شود بدین صورت که همه مردم بتوانند تا سقف 10 هزار یورو ازین کارت ها استفاده کنند ولی در ادامه متعصفانه ایالات متحده و اروپا همکاری لازم رو انجام ندادند و ما متوجه شدیم که بانک های ایران هنوز در این زمینه ها عقیم هستند و ما نتوانستیم آنجور که باید وارد بازار ایران بشویم و الان نیز با توجه به سرد شدن شرایط ترجیح دادیم که از سرزمین اصلی خارج بشویم و یکسری خدمات پشتیبانی و بسیار محدود را در مناطق آزاد کشور ارائه بدهیم و در فاز اول در جزیره کیش این امکان این خدمات رسانی فراهم شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала