گزارش و تحلیل

سیرک آفتاب، خانه ای برای آرتیست های جهان

اشتراک
آرتیست های سیرک از اقصی نقاط جهان به ایران می روند.

قسمت دوم

سیرک آفتاب ایران مورد توجه آرتیست های سیرک از اقصی نقاط جهان قرار گرفته است. بسیاری از آرتیست ها طی چند سال فعالیت این سیرک، در ایران هنرنمایی کرده اند. در یک مصاحبه اختصاصی با آقای عظیمی کارگردان مجموعه سیرک آفتاب بیشتر با نحوه کار سیرک و آرتیست های خارجی در سیرک آفتاب آشنا شدیم.

پرسش: سفرهای هنری سیرک چگونه برگزار می شوند. آیا برنامه ها در شهرهای ایران و یا خارج از کشور هم برگزار می شوند؟

پاسخ: در حال حاضر بله، فقط در شهرهای مختلف ایران ما داریم فعالیت می کنیم. بازار خوبی است در ایران برای سیرک اما از نظر تجاری به صرفه نیست که ما بخواهیم به کشورهای دیگر برویم. یا جمعیت چندان مناسبی ندارند و یا وضع اقتصادی مطلوبی در آنجا وجود ندارد. منظور کشورهای دور و بر خود ایران است. و یا اگر بخواهیم به روسیه بیائیم، رقبای بسیار سرسخت و قدیمی آنجا حضور دارند.

© Photo / Provided by Aftab International Circus آرتیست های اتیوپی در سیرک آفتاب
آرتیست های اتیوپی در سیرک آفتاب - اسپوتنیک ایران
آرتیست های اتیوپی در سیرک آفتاب

پرسش: آیا آرتیست ها از کشورهای دیگر به غیر از روسیه نیز در برنامه های سیرک آفتاب حضور دارند؟

پاسخ: بله، در این فصل کاری که کمتر از دو ماه دیگر به پایان می رسد، امسال از مکزیک، کلمبیا، آرژانتین، اسپانیا، کنیا، اتیوپی، آفریقای جنوبی و روسیه نیز اجرای برنامه داشتند. کل آرتیست هایی که در سیرک ما فعالیت می کنند بنوعی انتخاب شده از جاهای مختلف دنیا هستند. به این دلیل که همیشه بالاترین کیفیت در نمایش مد نظر ماست.

در دنیای سیرک، هر کشوری در واقع تربیت کننده یک نوع از آرتیست هاست. بطور مثال در حوزه نمایش با موتور یا کره موتور، اکثر موتورسوارانی که در سیرک فعالیت می کنند از حوزه آمریکای جنوبی، بخصوص کلمبیا و یا اکوادور هستند. برزیل هم بخش کوچکی را تشکیل می دهد که بله، امسال آرتیست از برزیل هم داشتیم.

پرسش: به این ترتیب آرتیست ها اگر لازم باشد دوباره برای کار در سیرک آفتاب ابراز تمایل می کنند؟

پاسخ: صد در صد. تا حالا ما در اینجا نارضایتی نداشتیم. ببینید ما که از سال 1394 شروع کردیم، حول و حوش 60-58 آرتیست را توی این سه سال از کشورهای دنیا آوردیم. سال اول با یک چادر و سال دوم با دو چادر و هم اکنون با سه چادر کار می کنیم. یعنی در واقع سه محل اجرا داریم. در نتیجه آرتیست های خیلی زیادی را از کشورهای متفاوت دنیا وارد ایران کردیم. تا الان موردی نداشتیم که ما از آرتیست دعوت کنیم و او رد کند. عمده مسائل ما فقط به مسائل حقوقی و قراردادی برمی گردد شاید اگر این اتفاق بخواهد بیفتد.

© Photo / Provided by Aftab International Circus آرتیست های کنیا در سیرک آفتاب
آرتیست های کنیا در سیرک آفتاب - اسپوتنیک ایران
آرتیست های کنیا در سیرک آفتاب

پرسش: دستمزدها مناسب است و موافقت آنها را جلب می کند یا چانه زنی هم انجام می شود؟

پاسخ: چانه زنی یک اصل است که هم در آنطرف وجود دارد و هم در اینطرف.  آرتیست هایی که ما با آنها کار می کنیم وقتی قرار است بیایند اینجا کار کنند، این را در نظر می گیرند که از خانواده دور هستند، از مملکت خودشان دورند و قاعدتا توقع درآمد بیشتری را دارند که یک چیز جا افتاده است برای ما. ولی خب در این بین حالا، یکسری صحبت هایی صورت می گیرد که اینقدر بگیریم و آنقدر بگیریم. بهر حال این یک چیز جا افتاده و مرسوم است تا بتوانیم به توافق برسیم.

پرسش: مدت همکاری آنها چقدر است، یکسال، شش ماه و یا فقط برای یک دوره نمایشی مشخص با آنها قرارداد امضا می شود؟

پاسخ: توی ایران سیرک می تواند در هر سال 10 ماه کار کند. دو ماه از سال ما تعطیل هستیم و اجرای برنامه نباید داشته باشیم مثلا در ماه محرم و صفر. ولی خب 10 ماه از سال برنامه داریم و قراردادهای آنها معمولا طولانی مدت است، یعنی ما از انتهای ماه محرم و صفر اجرای برنامه داریم تا ابتدای محرم سال آینده. بخشی از آرتیست های ما سال بعد هم تمدید می شوند و بخشی به دلیل آنکه باید برنامه را عوض کنیم و برنامه جدیدی را به مردم ارائه بدهیم تا در واقع فروش داشته باشیم می روند و شاید یکسال یا دوسال همکاری نداشته باشیم و باز مجددا آنها را بیاوریم تا دوباره بتوانیم از آنها توی برنامه استفاده کنیم و مردم هم آن استقبال را داشته باشند.

پرسش: در سیرک آفتاب حیوان و جانوری وجود ندارد.

پاسخ: بله، توی ایران چیز خیلی عجیبی بود که یک سرمایه گذار به نام بخش خصوصی در واقع بیاید این کار را استارت بزند و حیوان را حذف کند. چون توی سیرک خیلی ها انتظار دیدن حیوان را دارند. به ما می گفتند که شما توی این کار شکست خواهید خورد ولی کاری که ما کردیم این بود که با آوردن آرتیست های حرفه ای از کشورهای متفاوت دنیا، آن خلاء را پر کردیم و خوشبختانه بازخورد خوبی داشت.

مردم هم استقبال کردند و خیلی ها هم که بعدا متوجه شدند در استفاده از حیوانات برای خود حیوانات چه اتفاقی می افتد تا آن حیوان بتواند اجرای برنامه داشته باشد، از این امر تشکر کردند و خوشحال شدند و استقبال کردند.

© Photo / Provided by Aftab International Circus تماشاچیان در سیرک آفتاب
تماشاچیان در سیرک آفتاب - اسپوتنیک ایران
تماشاچیان در سیرک آفتاب

پرسش: حامیان شما شرکت های ایرانی هستند یا خارجی و یا تحت حمایت دولت ایران سیرک آفتاب فعالیت می کند؟

پاسخ: نخیر، ما هیچ حمایت دولتی در این زمینه نداریم. بخش خصوصی و خودمانیم، شرکتی وجود دارد. شرکت های خارجی به دلیل اتفاقات سیاسی که در ایران بالاست و همیشه در هر دوره ای اتفاقات سیاسی را تجربه می کنیم تا بخواهند به سرمایه گذاری برسند و جلب حمایت مالی از آنها صورت بگیرد، شاید مجددا بخواهند از ایران خارج بشوند و یا حجم سرمایه گذاری اشان را بشدت بیاورند پایین. به همین دلیل در بین شرکت های خارجی تا بحال حامی مالی نداشتیم. شرکت های داخلی هم گهگاهی کنار کار ما قرار می گیرند.

روسیه سیرک های بسیار بالایی دارد و خیلی برای مردم  و تجار جا افتاده است که فضای تبلیغات به چه گونه است که خیلی بهتر می توانند آن امر اسپانسری و تبلیغاتی را انجام بدهند. توی ایران نه، خیلی کم است. اگر به نسبت جمعیت و وسعت در نظر بگیریم، سیرک برای سرمایه گذاری یک حوزه کاملا ناشناخته و کاملا عجیبی است. به همین دلیل ما توی این زمنیه از حمایت بخش دولتی بهره مند نیستیم و بخش خصوصی هم خودمانیم عملا در واقع همان شرکتی که سیرک را تأسیس کردیم و همه کارها را انجام می دهیم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала