گزارش و تحلیل

کنوانسیون خزر مانعی برای "انقلاب نارنجی" آمریکا در کشورهای منطقه

© Sputnik / Aleksey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر کنوانسیون خزر مانعی برای "انقلاب نارنجی" آمریکا در کشورهای منطقه
کنوانسیون خزر مانعی برای انقلاب نارنجی آمریکا در کشورهای منطقه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الکسی لئونکوف کارشناس نظامی و سردبیر مجله " ارسنال اتچستوا" در مصاحبه ای با اسپوتنیک شرح داد که امضای کنوانسیون برای امنیت منطقه خزر چه اهمیتی دارد.

چطور اکنون مبارزه با فعالیت های تروریستی ، توسعه و گسترش ادبیات افراطی مذهبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه دریای خزر صورت گرفته و همچنین در خصوص اینکه چرا در دریای خزر جزایر مصنوعی ساخته خواهد شد.

دستاوردهای مهم کنوانسیون خزر - اسپوتنیک ایران
دستاوردهای مهم کنوانسیون خزر
به گفته کارشناس با امضای کنوانسیون نهایتا قوانینی طراحی شد که نفوذ کشور ثالث را در منطقه ی خزر و از جمله ظهور پایگاه نظامی را از نقطه نظر اهمیت بسیار مهم است ، از بین می برد.
این کارشناس بیان داشت: " در سال 2010 توافق بین واشنگتن و آستانه در خصوص جابه جایی بار از طریق قزاقستان برای نظامیان آمریکایی در افغانستان امضاء شد. قزاقستان در آن زمان توضیح داد که در وهله اول سخن در خصوص بار است و هیچ پایگاهی ساخته نخواهد شد. این کنوانسیون دقیقا می گوید که استقرار پایگاه های نظامی دول خارج از منطقه در محدوده این کشورها ممنوع است. بدین ترتیب کشورهای خزر تاکید کردند که اگر مشکلات سیاسی رخ دهد و آمریکا سعی کند " انقلاب نارنجی" ترتیب دهد ، این اتفاق نخواهد افتاد برای آنکه سایر کشورها ممانعت ایجاد می کنند و آمریکا در جبهه مقابل و رودرو قرار می گیرد."
این امر به کشورهای ما کمک می کند که دریای خزر را دریایی آرام بسازند.
به عقیده ی سردبیر مجله ، کنوانسیون امکان ارتباط متقابل موثر " پنج کشور دریای خزر" را در زمینه دفاع از قاچاق مواد مخدر ، توسعه و گسترش افراط گرایی مذهبی و همچنین تقابل با تروریست ها فراهم می کند:


"امضای کنوانسیون ارتباط متقابل کشورها در زمینه تقابل با فعالیت تروریست ها و قاچاق مواد مخدر را تنظیم می کند. اقدام همراه با هم و سازمان دهی شده برای کشورها ارزانتر تمام می شود. ساختاری ایجاد می گردد که ارتباط متقابل در محدوده ی آبی دریای خزر را برقرار کرده و همچنین رزمایش هایی برگزار خواهد شد.

کنوانسیون دریای خزر، اقتصاد ایران را تقویت می کند - اسپوتنیک ایران
کنوانسیون دریای خزر، اقتصاد ایران را تقویت می کند
این امر باعث می شود که هر تبادل بار به همراه هم کنترل و رعایت گردد. کسی که قبلا این مسیر ها را به کار می برد، اکنون نمی تواند از این نقاط ضعف برای پنهان شدن در زیر حوزه ی قضایی کشورهای دیگر استفاده کند. مقرراتی وضع می شود و پایگاه اطلاعات ایجاد می گردد. هر نماینده حقوقی کشورهای حوزه خزر می تواند این اطلاعات را دریافت دریافت کرده و سایر کشورها را در خصوص موارد مشکوک اطلاع دهد.
نه تنها مسیر های قاچاق مواد مخدر ، بلکه همچنین مسیرهایی افراط گرایی که تروریست ها در آن قرار دارند بسته می شود. آنها در پس گواهی دانش آموزان و معلمین پنهان می شوند اما اکنون می توان مسیرهای این افراد را تشخیص داد."
لئونکوف همچنین به اهمیت کنوانسیون برای تقابل با تهدیداتی که از منطقه ی خاور میانه می آیند اشاره کرده و گفت:


" خزر به داغ ترین منطقه در کره زمین یعنی خاور میانه چسبیده است. از آنجا نفوذ عناصر جنایی به منطقه آبی دریای خزر با عواقب مربوط به آن رخ می دهد. تبادل اطلاعات بین سازمان های ویژه ی اطلاعاتی در زمینه مسائل تقابل با گروهک های تروریستی به برقراری امنیت نیز کمک می کند. قبلا کشورها مشکلاتی را به طور مستقل حل می کردند ، اکنون آنها با هم بر روی آن کار می کنند."

در ارتباط با ابتکار رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در خصوص ایجاد جزایر در دریای خزر این کارشناس در خصوص ملاحظات ایمنی محیط زیست در حفاری میدان های نفتی و همچنین چشم اندازهای حمل و نقلی و لوجستیکی توسعه ی کشورها توضیح داد:

"در وسط دریای خزر چاه های نفت قرار دارند. ضمن حفاری باید ایمنی محیط زیست را در نظر گرفت، چرا که خزر راه خروج به اقیانوس ندارد و هر آلودگی منطقه ای ممکن است عواقب کلی داشته باشد. باید در دریای آزاد ، شهرک نفتی با تمامی زیر ساخت تا عمقی که ایمنی محیط زیست و استقلال انرژی را تضمین کند، ساخته شود. همچنین استخراج و پالایش اولیه هیدروکربن ها صورت گیرد. اگر چند جزیره ساخته شود ، از طریق آنها می توان شریان حمل و نقلی کشید."

 

آقای دکتر محمود شوری، پژوهشگر ارشد مسایل روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای علمی «ایراس» امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر را گام مهمی برای حل مسایل بسیار پیچیده و بسیار حساس دانست و تاکید کرد که این اقدام فقط کار مقدماتی است و برای همکاری های گسترده تری کشورهای ساحلی دریای حزر باید مبنا بگیرد. وی گفت:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала