گزارش و تحلیل

آمریکا از حمله سایبری ایران به مراکز حساس در آمریکا و اروپا خبر داد

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر آمادگی آمریکا برای حمله سایبری به روسیه
آمادگی آمریکا برای حمله سایبری به روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری های آمریکایی از حمله سایبری ایران به مراکز حساس آمریکا و اروپا خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک، در شبکه های خارجی اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ایران قصد دارد تا به آمریکا و اروپا حملات سایبری انجام دهد، خبرگزاری ان بی سی در خبری اعلام کرد که ایران آماده است تا حملات سایبری گسترده علیه آمریکا و اروپا انجام دهد و در این راستا نیز زیرساخت های کامپیوتری لازم برای انجام این حملات را تهیه کرده است. واشنگتن در مقابل این تهدید ایران، حفاظت از تاسیسات خود را علیه حملات سایبری بالا می برد و همچنین واکنش های احتمالی را بررسی می کند. این نشریه در ضمن اعلام می کند با اینکه تمامی زیر ساخت ها در ایران برای حمله سایبری به آمریکا و اروپا آماده است ولی هنوز مدارکی وجود ندارد که این حمله در آینده ای نزدیک رخ دهد. در این زمینه با آقای محمدرضا ازلی، موسس سایت خبری تکنولوژی و تحقیق بازار تکراسا به مصاحبه نشستیم.

حمله سایبری اسرائیل علیه ایران - اسپوتنیک ایران
ادامه حمله سایبری اسرائیل علیه ایران

آیا این خبر حقیقت دارد؟ آیا ایران قصد دارد چنین حملاتی را به آمریکا و اروپا انجام دهد؟
این ها اتهاماتی است که آمریکایی ها مطرح کرده اند همانند همان اتهاماتی که در مورد عراق مطرح شد و گفتند که در عراق سلاح شیمیایی است ولی سلاح شیمایی پیدا نشد. در داخل ایران در این مورد هیچ واکنشی نشان داده نشده است.


توان سایبری ایران چقدر است؟ آیا در توان نیروی سایبری ایران است که سیستم های امنیتی و حیاتی آمریکا را که نظارت و کنترل فوق العاده ای روی آنها انجام می شوند را هک کند؟
در مورد توان سایبری ایران می توان به این مورد اشاره کرد که چند سال پیش ایران یکی از پهپادهای آمریکایی را در آسمان هک کرد و فرود آورد و با مهندسی معکوس توانستند دوباره از همین پهپاد تولید کنند. از این لحاظ بخواهیم نگاه کنیم نشان می دهد که ایرانی‌ها در این زمینه دانش کافی دارند و کشور قدرتمندی است. در این شرایط که جنگ سرد بین آمریکا و ایران در حال وقوع است. کشورها می خواهند قدرت خود را نشان می دهند و آمریکا هم دنبال بهانه می گردد حالا این بهانه می خواهد واقعی باشد یا غیر واقعی و هدفش از مطرح کردن این اتهامات منحرف کردن و تشویش اذهان عمومی است برای انجام دادن یک سری از کارها که قصد انجام آن را دارد. مسئله دیگر اینست که ایران در این چند وقت اخیر فعالیت آنچنانی در منطقه نداشته تا بخواهد خبر ساز باشد و این اتهامات در این شرایط عجیب است. البته شرکت سیمانتک هم که در مورد حمله سایبری ایران خبری را منتشر کرده است و گفته بوده که یک گروه هکر لیستی لیستی از شرکت‌های خارجی به زبان فارسی منتشر کرده که قصد حمله به آن‌ها را داشته است. آن‌ها از زبان فارسی بودن لیست این نتیجه گیری را کرده بودند که ایرانی ها این کار را انجام می دهند. این خیلی عجیب است که در شرایط کنونی اگر ایران بخواهد چنین حملاتی را انجام دهد چرا باید لیست خود را به زبان فارسی بدهد تا به نوعی عامل حمله ها را لو بدهد.

چه اتهاماتی را آمریکا در مورد حمله سایبری ایران مطرح می کند؟
در مورد توانایی هکر های ایرانی نیز اتهامات مختلفی مطرح شده است. در ماه مارس سال گذشته اعلام شد که یکسری از دانشگاه از سمت ایران هک شدند و در این رابطه شرکت مبنا را متهم کردند که این شرکت یکسری از اطلاعات دانشگاه ها را دزدیده‌اند و گفتند که قصد ایران از این هک ها نشان داده اینست که می خواهد فاصله تکنولوژی خودش با اروپا و آمریکا را در صنایع مختلف کم کند. البته اینها همه در حد اتهام باقی مانده است ولی این اتهامات مختلف را که نگاه کنیم مثل آخرین مورد و همچنین گزارشی که سازمان ضد جاسوسی آمریکا داده است که فکر می کنم یک گزارش 20 صفحه ای باشد. در این گزارش ایران را از لحاظ حملات سایبری در کنار چین و روسیه قرار داده است. البته ذکر شده است که ایران به اندازه روسیه و چین پیشرفته نیست ولی ایرانی ها به صورت مدام و پایدار حمله می کنند و نوع و روش حملات ایرانی ها نیز متفاوت است. این ادعا ها البته در گزارش ضد جاسوسی آمریکا آمده است ولی از سمت ایران هیچ چیزی اعلام نشده است.

آیا قبلا هم هکرهای ایرانی حمله مشابه ای انجام داده اند؟ اگر داده اند به کدام کشور و چه نتیجه ای در برداشت؟
حملاتی بوده که یکی از آنها در ماه مارس بوده که مبنا را به این حمله متهم کرده بودند و حملاتی بوده که به یکسری از بانکها انجام شده بوده. اخبرا نیز دو شرکت سیمانتک ودراگوس که در زمینه امنیت اینترنتی فعالیت می کنند گفته بودند ایران به یک سری از سازمان های آمریکایی که در زمینه های پتروشیمی و صنایع دیگر حمله کرده است. پیشتر نیز گفته شده بود که ایران به آلمان هم حملات سایبری انجام می داده است که این ها در حد حرف بوده و ایران هیچ واکنشی به این اتهامات انجام نداده بود.

آیا ایران خود نیز تاکنون مورد حمله سایبری کشوری قرار گرفته است؟
چند ماه پیش با استفاده از ضعف امنیتی در روترها پیدا شده بود اینترنت ایران را مختل کرده بودند و حتی اگر به چند سال قبل مراجعه کنیم و بخواهیم به شروع این حمله های سایبری اشاره کنیم می توانیم به ویروس استاکس نت اشاره کنیم که با هدف ضربه زدن به زیر ساخت های نیروگاههای هسته ای ایران و سانترفیوژها انجام شد. در مورد این ویروس مدارکی منتشر شد که اسرائیل را عامل ساخت و پخش این ویروس معرفی کرده بودند و اسرائیل هم بدون اجازه آمریکا این کار نمی کند. این نشان می دهد که حملات اینچنینی به ایران صورت می گرفته است. حتی ورژن جدیدتری از استاکس‌نت با نام نیترو زئوس در حال توسعه است که نه تنها تاسیسات هسته‌ای بلکه بیشتر زیرساخت‌های ایران را هدف قرار می‌دهد.

فکر می کنید هدف آمریکا از بیان این اتهامات چیست؟
ایران اکنون در شرایط خاصی بسر می برد و جنگ سردی بین ایران و آمریکا شروع شده و آمریکا روز به روز به خاطر سیاست هایش در دنیا و جوامع بین المللی بایکوت می شود و تنهاتر می شود. به خاطر همین آمریکا می خواهد با بیان اتهامات جدید از این اتهامات به نفع خودش استفاده کند و باید دید که اهداف آمریکا مخصوصا در این برهه از زمان از بیان این اتهامات چیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала