گزارش و تحلیل

کشورهای سرآمد در فروش راکتورهای اتمی

© Fotolia / VencavАЭС на закате
АЭС на закате - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- به نقل از اکونومیست، هفته نامه انگلیسی، بر اثر سقوط صنایع اتمی در جهان در سال های 1980 و سانحه اتمی فوکوشیما، روسیه در طرحریزی و صادرات راکتورهای جدید، کشور پیشتاز در جهان شد.

به نوشته این هفته نامه، تنها در طول دو سال، سهم انرژی هسته ای در تولید برق در جهان به میزان 11 درصد کاهش یافت. تقاضای نیروی برق در روسیه بصورت چشمگیری کمتر شد و شرکت "روس اتم" روسیه تعداد نیروگاه های در حال ساخت در روسیه را کاهش داد و به صدور واحد های خود به خارج از کشور پرداخت. در ماه آوریل سال جاری، روسیه شروع به ساخت نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه با ارزش 20 میلیارد دلار کرد. انتظار می رود که واحد تولید کننده نیروی آن در سال 2023 راه اندازی شود. بر اساس گزارش روس اتم، حدود 33 نیروگاه به ارزش بیش از 130 میلیارد دلار در سراسر جهان در دست ساخت و ساز است. در حدود دوازده از آنها در حال انجام است — به عنوان مثال، در بنگلادش، هند و مجارستان.

نیروگاه اتمی بوشهر - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نیروگاه های روسیه، امن ترین نیروگاه های اتمی جهان
برنامه هسته ای روسیه به دو دلیل در حال اوجگیری است. اولا، پروژه های روسیه ارزان هستند، و دوم، دولت روسیه از روس اتم حمایت می کند، که به این شرکت کمک می کند تا از حوادث سنگین جان سالم بدر بیاورد. رقبای Rosatom به طور ناامید کننده ای عقب ماندند: Areva فرانسه (حالا به نام Orano) در دهه گذشته تنها به ساخت دو راکتور آغاز کرده است — در چین و فنلاند — هر دو پروژه از بودجه خارج شده اند و به تعویق افتاده اند. KEPCO بزرگترین شرکت انرژی در کره جنوبی، به شدت تحت تاثیر تغییر در احساسات عمومی قرار گرفت — کره ای ها از انرژی اتمی عقب راندند و شرکت آمریکایی وستینگ هاوس به سختی از ورشکستگی شروع به بهبود می کند.

روسیه تنها رقیب چین است، کشوری که در آن دستگاه دولتی و بازرگانی بهمدیگر متصل هستند. تا همین اواخر، چین فقط در فکر چگونگی تامین برق برای مشتریان داخلی بود. اما متوجه شد که در چشم انداز برای بدست آورد درآمد بیشتر، وارد کردن مواد خام و صادر کردن فناوری ها بهتر است. یک شرکت چینی با سرمایه دولتی، سرمایه گذار در نیروگاه Hinckley Point در انگلستان است. علاوه بر این، چین در پروژه های دیگر — در آرژانتین و ترکیه شرکت می کند.

این منبع نوشت: گرچه آینده قطعا از آن چین است، در حال حاضر روسیه هیچ رقیب جدی در صادرات فن آوری های هسته ای را ندارد. اگر جامعه جهانی واقعا در پی نابودسازی کاربرد سوخت هیدروکربنی در سراسر دنیا است، باید کاری کند تا سهم انرژی هسته ای در تولید برق بالا برده شود. این همان فکری است که همه باید آنرا داشته باشند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала