گزارش و تحلیل

ورق نفت در بازی آمریکا با ایران

© Fotolia / Lunamarinaواشنگتن
واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جنگ نفتی چه کسی پیروز خواهد شد؟

بازی نفتی ترامپ می تواند بر اقتصاد جهان و از جمله آهنگ رشد اقتصادی در خود آمریکا نیز تأثیر بگذارد. رئیس جمهور آمریکا خواستار قطع واردات نفت از ایران شده است. آمریکا کشورها و شرکت‌هایی را که پس از 4 نوامبر با ایران معامله بکنند، تهدید به مجازات کرده است.

کارشناسان با اظهار نظر در رسانه های جهان از بروز احتمالی رکود اقتصادی در آمریکا سخن می‌گویند.

معاملات نفتی مجازات آمریکایی را نصیب خریداران نفت ایران خواهد کرد. قطع ارتباط آن‌ها با بازارهای داخلی آمریکا به عنوان مهم‌ترین مجازات اعلام شده است. همین موضوع از هم اکنون و پیش از اجرای تحریم‌های کامل نفتی ایران، منجر به افزایش و بی‌ثباتی بازارهای جهانی نفت خام شده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این موضوع می‌تواند منجر به افزایش بهای نفت به 90 دلار برای هر بشکه گردد، هزینه‌ای که می‌تواند بر اقتصاد جهان و آهنگ رشد اقتصادی تاثیری منفی بر جای نهد.

افزون بر آن، دولت آمریکا نیز در صورت افزایش بهای نفت خام و جنگ تجاری با چین، کانادا، مکزیک و کشورهای اروپایی ممکن است از نظر مالی با دشواری‌های عدیده‌ای روبرو گردد.

کارشناسان معتقدند که تهدیدات نفتی ترامپ علیه ایران و به صفر رساندن صادرات نفت ایران و واکنش ایران نسبت به این موضوع و اینکه ایران ممکن است تنگه هرمز را ببندد تا نفت هیچ کشوری صادر نشود، انفجار بزرگی را ممکن است برای منطقه خلیج فارس ببار آورد و جهان با بحران اقتصادی خطرناکی روبرو شود.

آمریکا با توجه به این موضوع که در صورت بروز جنگ بین آمریکا و ایران آتش بزرگی منطقه را در کام خود گرفتار خواهد کرد،ترجیح می دهد براستفاده از فشار اقتصادی و سیاسی با درخواست از کشورهای وارد کننده نفت ایران برای توقف واردات خود در مقابل تضمین افزایش تولید توسط کشورهای خلیج فارس، بسنده کند.

اعلام جنگ نفتی ترامپ، جهان را به هم ریخته و دچار مشکل کرده است. کارشناسان معتقدند که ایالات متحده نیز از خسارت و ضرر این سیاست ها بدور نخواهد ماند.

© Flickr / Neal Wellonsمعدن نفت
معدن نفت - اسپوتنیک ایران
معدن نفت

اسپوتنیک در باره تهدیدات آمریکا در خصوص به صفر رساندن صادرات نفت با آقای ایگور یوشکوف تحلیلگر ارشد بنیاد امنیت ملی انرژتیک روسیه به گفتگو نشست.

 

پرسش: خودویژگی نفت ایران در چیست؟

پاسخ: اگر بخواهم در رابطه با خودویژگی نفت ایران صحبت کنم، به نظر من نه از نظر خصوصیات شیمیایی نفت به عنوان ماده انرژی زا، هر چند نفت بخودی خود در هر کشور و حتی معادن مجاور یکدیگر از خصوصیات خاص خود برخوردارند و متفاوت هستند، بلکه در اینجا فکر می کنم مناسب باشد از خودویژگی نوعی وضعیت جغرافیایی و ذخیره این ماده انرژی زا صحبت شود. ایران یکی از بزرگترین کشورها و بازیگران مهم در عرصه نفت است. از نظر استخراج نفت نیز یکی از بازیگران بزرگ است. موقعیت ایران در خاورمیانه امکان صادرات نفت به کشورهای آسیایی در حال رشد را ممکن می سازد، مثلا به چین و هند. این دو کشور در حال رشد هستند و به واردات نفت از ایران نیاز دارند.

ایران نفت خود را به هند و چین صادر می کند. پس از تحریم های اروپایی، فرمات صادراتی تغییر کرد و جهت صادرات نفت ایران متوجه کشورهای آسیایی شد. اگر قبلا نفت ایران در بازار اروپا بفروش می رفت، پس از تحریم ها، عمدتا نفت ایران به چین و هند صادر شده است و هم اکنون نیز آنها خریداران اصلی نفت ایران هستند و به این دلیل ایران به عنوان تحویل دهنده عمده این ماده انرژی زا به چین و هند اهمیت زیادی دارد. ایران یکی از مهمترین تحویل دهندگان نفت به این دو کشور است. من فکر می کنم که این یکی از نقش های اصلی  ایران در این بازار است. اگر ناگهان ایران صادرات نفت را قطع کند، قبل از دیگر کشورها، چین و بعد هند با مسائلی روبرو خواهند شد، زیرا آنها واردکنندگان اصلی نفت ایران هستند. به ویژه چین مشکل آفرین خواهد شد، زیرا اگر چین حجم مورد نیاز نفت را از ایران تحویل نگیرد، آن کشور مجبور می شود بدنبال یک منبع دیگر تأمین نفت بگردد که مسائل دیگری مانند حمل و نقل نیز به دیگر مسائل اضافه خواهد شد.

از اینرو فشار وارده به ایران و تهدیدها و وضع تحریم هایی شدیدتر از سابق علیه ایران را می توان تا حدی فشار بر چین در چارچوب جنگ تجاری دانست که بین ایالات متحده و چین جریان دارد و در حال  توسعه است.

© AFP 2023 / Atta Kenareتانکر نفتی ایران
تانکر نفتی ایران - اسپوتنیک ایران
تانکر نفتی ایران

پرسش: بازار نفت با چه مشکلاتی در صورت اجرایی شدن این تهدیدات علیه ایران روبرو خواهد شد؟

پاسخ: به نظر من اگر همه چیز بر طبق یک سناریوی رادیکال پیش برود و آمریکا مانع از صادرات نفت ایران بطور کلی بشود، یعنی سناریویی که بر طبق آن هر گونه حمل و نقل نفت از ایران شدیدا محدود و حتی قطع شود، مثلا مانع از بیمه تانکر های نفتی بشوند، در اینصورت برای ایران، این یک ضربه شدید اقتصادی خواهد بود و شدت آن بمراتب شدیدتر از تحریم هایی سال های گذشته خواهد بود که در آن زمان نیز محدودیت هایی وضع شده بود ولی ملایم تر بودند.

در هر صورت اگر آمریکایی ها مانع از صادرات نفت ایران بشوند، ایران در چنین وضعیتی دیگر چیزی از دست نخواهد داد و تهدید خود در رابطه با بستن تنگه هرمز را به اجرا خواهد گذاشت. در این صورت در کوتاه ترین زمان بحران انرژتیک، چیزی شبیه بحران سال 1973 بروز خواهد کرد. یعنی از خلیج فارس هیچ تانکری خارج نخواهد نشد، نه با نفت و نه با گاز مایع از ایران و یا کویت، عراق و امارات. نیمی از نفت عربستان هم نمی تواند خارج شود. از اینرو آنها نمی توانند نفت خود را صادر کنند. قطر نیز نمی تواند گاز مایع صادر کند و این واقعه به بحران انرژتیک فرا خواهد روئید و قیمت نفت می تواند افزایش یابد و حتی به 200 دلار در ازای هر بشکه نفت برسد. در عرصه گاز هم بحران بروز خواهد کرد، زیرا قطر هم نخواهد توانست از طریق خلیج فارس گاز مایع را حمل و نقل کند. حتی اگر این روند فقط چند روز ادامه یابد، تکان ها شدید خواهد بود. اما این اتفاقات می تواند فقط در صورت اجرایی شدن بدترین سناریو — بستن تنگه هرمز- رخ بدهد. از اینرو در اینجا، ایران بازیگر کلیدی و مهم منطقه  نفت و گاز است. هم اکنون کل جهان بر حوادثی نظارت می کند که بین ایران و آمریکا جریان دارد.

© Fotolia / Sondemپالایشگاه نفت ترکیه
پالایشگاه نفت ترکیه - اسپوتنیک ایران
پالایشگاه نفت ترکیه

پرسش: در صورت قطع صادرات نفت ایران، وابستگی پالایشگاه ها به نوع خاصی از نفت، مثلا نفت ایران، چگونه رفع خواهد شد؟

پاسخ: نمی توانم بگویم که کدام پالایشگاه های نفت فقط از نفت ایران استفاده می کنند، اما معمولا کار پالایشگاه ها با نفت دریافتی از تحویل دهندگان خاصی همخوان می شود. زیرا ترکیبات گوگرد و خواص فیزیکی نفت و چگالی نفت در نظر گرفته می شود. تمام این خصوصیات هنگام تنظیم کار پالایشگاه در نظر گرفته می شوند. از اینرو انتقال کار پالایشگاه از یک نفت به نفت دیگر نیاز به تغییرات معینی در کار کارخانه دارد.

در چین و هند کارخانه هایی هستند که نفت ایران را دریافت می کنند و بر اساس خواص فیزیکی نفت ایران کار می کنند. در خود ایران هم انواع مختلف نفت وجود دارد. این نکته تکنیکی است که در سراسر جهان در نظر گرفته می شود و پالایشگاه ها در سراسر جهان سعی می کنند با نوع خاص نفت کار کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала