گزارش و تحلیل

آیا در فنلاند بیشتر خودکشی می کنند؟

© REUTERS / Enrique Calvoآیا در فنلاند بیشتر خودکشی می کنند؟
آیا در فنلاند بیشتر خودکشی می کنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو Yle فنلاند، می گویند که در آن کشور بیشتر از همه خودکشی می کنند.

ژوریس دمانژ یک فرانسوی جوان چند ماه پیش به هلسینکی نقل مکان کرد. او بلافاصله از حقایق متعددی درباره فنلاند مطلع شد.
"هر کس گفته است که فنلاند درمورد تعداد خودکشی ها پس از ژاپن در جای دوم قرار دارد." در حقیقت امر در فنلاند، سالیانه 13 نفر از میان 100 هزار شهروند خودکشی میکنند، در فرانسه 14 نفر. مطابق ارقام رسمی اتحادیه اروپا آلمان و فرانسه نیز از نظر موارد خودکشی در یک گروه با فنلاند قرار دارند.

در راس آمار خودکشی لیتوانی قرار گرفته که در آن 30 مورد خودکشی در هر 100 هزار ساکن کشور ثبت شده است. قبرس و یونان بر خلاف لیتوانی تقریبا با مشکل خودکشی آشنا نیستند.

چرا انسان می تواند بیش از یک صد سال زندگی کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا انسان می تواند بیش از یک صد سال زندگی کند
Erkki Isometsä، استاد روانشناسی دانشگاه هلسینکی توجه ما را به این واقعیت جلب کرد که کشورهای مستقل مشترک المنافع در آمار بین المللی ظاهر شده اند. قبلا آنها چنین داده ای نداشتند. وی گفت: "هنگامی که اطلاعات بیشتری کسب کردیم، موقعیت فنلاند در نقشه جهان بسیار بهتر شد. وی افزود: گرایش عمومی در سراسر اروپا وجود دارد: تعداد خودکشی ها کمترشده و تغییرات مثبت در فنلاند دیده شده است. اما مهم این است که در فنلاند میزان خودکشی کاهش شدیدی نسبت به سایر کشورها داشته است".

به گزارش مرکز آمار فنلاند Tilastokeskus در مورد تغییرات در سطح خودکشی، اکثر موارد خودکشی در اواخر دهه 1980 در دوره "یوپی ها" رخ داد. سپس تعداد خودکشی ها به صورت مطمئن کاهش یافت. در سال های سخت تر، تعداد خودکشی ها در فنلاند تقریبا دو برابر شده است. پیشتر افسردگی بدتر درمان می شد و این در تعداد خودکشی ها منعکس شده بود. Erkki Isometsä می گوید که معلوم کردن دلایل کاهش تعداد خودکشی ها دشوار است.

در دهه 1990، سیستم بهداشت و درمان فنلاند بهبود یافت و سیستم درمان دارویی پیچیده تر شد.
"از آنجا که داروهای جدید عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای قدیمی داشتند، حتی درمانگران امراض داخلی حالا جرأت دارند را تجویز کنند. من فکر می کنم بهبود درمان در درجه اول منجر به این شد که درمان افسردگی موثرتر از قبل گردید".

مردان بیشتر به خودکشی نسبت به زنان متوسل می شوند؛ ساکنان مناطق شمالی فنلاند به احتمال بیشتری نسبت به ساکنین مناطق جنوبی با زندگی خداحافظی می کنند. مواد مخدر بر تصمیمگیری به خودکشی کمک می کند. تقریبا نیمی از تمام خودکشی ها مربوط به مصرف مواد مخدر هستند.

راز یونانیان چیست؟ چرا آنها به ندرت خودکشی می کنند؟ یونانی کیمون پاپادوپولوس، که در طول دهه ها در فنلاند زندگی می کند، معتقد است که مردم یک کشور گرم، بیشتر از مردم در شمال با هم معاشرت می کنند. جنوبی ها از خانواده و دوستان بسیار قدردانی می کنند.
او گفت: اگر مشکل دارم، با افراد، با خانواده ام، با دوستانم صحبت می کنم و مشکل از بین می رود، زیرا من تنها نیستم.

گفتنی است که اقتصاد یونان برای سالهای زیادی در حالت ناامیدی قرار گرفته است. این سوال پیش می آید که چرا شهروندان آن ایمان به آینده را از دست ندادند؟

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала