گزارش و تحلیل

تصمیم آمریکا برای ایجاد ناتو عربی علیه ایران

© Photo / U.S. Army/Spc. Randy Wrenتصمیم آمریکا برای ایجاد ناتو عربی علیه ایران
تصمیم آمریکا برای ایجاد ناتو عربی علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهور آمریکا نیست که به فکر سازماندهی "ناتو عربی" افتاده است. اما همانطور که او معتقد است، با این شرایط، اوضاع مناسب به نظر می رسید.

ناتوی پوشالی عربی - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ناتوی پوشالی عربی
به گزارش اسپوتنیک؛ برای اینکه رسانه ها دست به پیش بینی نزنند، ایالات متحده تا پایان ماه اکتبر وحتی پس از آن هیچگونه عملیات نظامی علیه ایران انجام نخواهد داد. در هر حال کارشناسان معتقدند که تلاش واشنگتن برای متحد کردن ائتلاف ضد ایرانی از کشورهای خاورمیانه به شکست منجر شده است. در حالی که واشنگتن هنوز این موضوع را رها نکرده است، بعید به نظر می رسد که آمریکایی ها از این مشکل استفاده کنند. حداقل برای اثبات این موضوع که نظر شرکای مسلمان آنها برای آنها اهمیت دارد. از اینرو کاخ سفید این رهبران را در پائیز به واشنگتن دعوت می کند تا این تفاهم را بازنویسی کند.
ترامپ نخستین رئیس جمهور ایالات متحده نیست، که این ایده را برای سازماندهی "ناتو عربی" بیان می کند. اما به اعتقاد او، با این شرایط، اوضاع مناسب به نظر می رسید. اینکه ایران شیعه نشین تاثیر بسزایی در منطقه دارد موجب ناخوشایندی کشورهای سنی نشین و البته "ریاض" است و از اینرو عربستان نخستین کشوری بود که از این ایده اسقبال کردی.
رویترز با اشاره به چند منبع موثق در ایالات متحده و عربستان می نویسد: "این طرح کاخ سفید برای تقویت و همکاری بیشتر در زمینه های دفاع ضد موشکی، آموزش نظامی و مبارزه با تروریسم"است و همچنین تقویت روابط اقتصادی و دیپلماتیک. این طرح یک نظامی سیاسی و در اصل براساس همان شعار ناتو: یکی برای همه و همه برای یکی، است.

آنها تصمیم دارند ائتلاقی علیه ایران تشکیل داده و خود در گوشه ای نشسته و نظاره گر باشند،اما همانطور که غرب دوست دارد، می گویند که این ائتلاف علیه کشوری تشکیل نمی شود و تنها برای متحد بودن است.
برای آمریکا این اقدام بسیار ارزشمند است، او می تواند همه این کشورها را جمع کرده و یکبار به همه پیام های لازم را ارائه دهد و دیگر لازم نیست با صرف هزینه به تک تک این کشورها سفر کند.
در این اتحادیه دیگر نیازی نیست کسی را به پرداخت 2 درصد الزام کرد. اگر توافق صورت می گیرد، پس دیگر نیازی به صرفه جویی نیست.
موضوع دیگر این است که "ناتو عربی"، اگر همانند آتلانتیک شمالی ایجاد شود، شما نیاز به یک دشمن مشترک است، اما مشکل اینجاست که ایران را در منطقه همه به چشم دشمن نگاه نمی کنند. حتی در امارات، همه نسبت به ایران نظر منفی ندارند. قطر هم، پس از آنکه همسایگانش به رهبری ریاض برای او مشکلاتی به وجود آوردند، با هر کسی دوستی می کند، تنها بخاطر تقابل با عربستان. با وجود اینکه در قطر بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده قرار دارد. بنابراین، او باید با کسانی که به او گفته می شود، دوستی کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала