گزارش و تحلیل

انتقام آمریکا به خاطر ناکامی های پیاپی سیاست کشورش در مقابل ایران

© AFP 2023 / Atta Kenareانتقام آمریکا به خاطر ناکامی های پیاپی سیاست کشورش در مقابل ایران
انتقام آمریکا به خاطر ناکامی های پیاپی سیاست کشورش در مقابل ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز قدرت اول منطقه بدون تردید ایران است و توانسته دست آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را از این مجموعه‌ای که در اطراف ما هستند کوتاه کند و تحت عنوان محور و فضای مقاومت و پایداری ساماندهی شده است.

درکتر علی‌اکبر ولایتی در مراسم اهدای مدال‌ها به تیم ربوکاپ دانشگاه آزاد اظهار داشت: «آنچه امروز شاهدیم پیشرفت علم و فناوری و تکنولوژی به‌عنوان یکی از مصادیق هوش مصنوعی است که کمک انسان است».
ولایتی خاطرنشان کرد: «امروز قدرت اول منطقه بدون تردید ایران است و توانسته دست آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را از این مجموعه‌ای که در اطراف ما هستند کوتاه کند و تحت عنوان محور و فضای مقاومت و پایداری ساماندهی شده است. در حقیقت این کاری که آمریکایی‌ها می‌کنند یک نوع انتقام‌ گیری است و بدانند در این عرصه هم ان‌شاءالله مردم ما پیروز خواهند شد. در آینده نزدیک ما شاهد شکوفایی‌های بیشتری در دانشگاه آزاد خواهیم بود».
دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیل گر مسائل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه در مصاحبه با گزارشگر «اسپوتنیک» در رابطه با آنچه که می توان ناکامی های سیاستگذاری های ایالات متحده در مقابل ایران نامید، توضیح می دهد.

- با توجه به اینکه پس از انقلاب آمریکا بارها خواست که ایران را در مسائل مختلف به چالش بکشد اما "ایران" همچنان به موفقیت های خود ادامه داده است. برای مثال با وجود تحریم های زیاد آمریکا علیه "ایران" اما تیم رباتیک دانشگاه آزاد توانست رتبه اول را در مسابقات رباتیک "مونترال" کسب کند. نظر شما در این مورد چیست؟

تحریم های آمریکا علیه ایران به صورت مشخص چند هدف را دنبال می کند که عبارتند از: ایجاد بحران داخلی و آشوب از طریق فشار بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه، محدود سازی نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی، کاهش توان دفاعی ایران و کاهش سرعت رشد کشور از طریق ایزوله کردن جمهوری اسلامی ایران. البته این رویه و مسیری است که واشنگتن بعد از انقلاب اسلامی بارها و بارها آزموده و ناکارآمدی آن را هم دیده است، اما از آنجایی که این طرح و پروژه از طریق لابی های ضد ایرانی در آمریکا از جمله لابی اعراب، لابی اسرائیل و لابی اپوزیسیون و به صورت مشخص گروه تروریستی منافقین همیشه دنبال می شده، در یک فرآیند سینوسی و البته غیر منطقی هر از چندگاهی شاهد تکرار آن به عنوان دستور کار دستگاه های امنیتی و سیاسی آمریکایی هستیم.
با این حال لیست اهداف آمریکا هیچ وقت محقق نشده و طبقه محروم، ستون فقرات حمایت از نظام بوده و پیشرفت های کشور هم معطوف به توانمندی های داخلی می باشد. از همین رو میتوان گفت که مثال شما تنها یک نمونه کوچک از ناکامی های آمریکا در پروژه منزوی سازی جمهوری اسلامی محسوب میشود.
نگاهی به نفوذ روز افزون قدرت منطقه ای "تهران" و افزایش توانمندی ایران در کنار روابط استراتژیک کشورمان با دو کشور روسیه و چین، گواه دیگری برای این امر است.

تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین المللی علیه ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین المللی علیه ایران

- آیا ایران می تواند پس از تحریم های اخیر و پیش رو باز هم به موفقیت های خود ادامه دهد و به گونه ای از او انتقام گیرد؟

واقعیت این است که تداوم پیشرفت های ایران به ویژه در حوزه هایی که نیاز به اتکای خارجی نیست، ادامه خواهد داشت هرچند سرعت این پیشرفت ها ممکن است دچار تغییر شود. علاوه بر این تحریم ها برای صنایع داخلی و تبلور استعدادهای درون کشور فرصت محسوب میشود. بهره گیری از این فرصت ها باعث بومی سازی زیرساخت های کشور و تقویت انعطاف پذیری بیشتر اقتصادی در ایران میشود.

-ایران پس از انقلاب توانست علم را در دسترس همه قرار دهد. برای مثال در حال حاضر تعداد دانشجویان ایرانی در دانشگاههای ایران مخصوصا خانم ها بسیار زیاد است. آیا می شود این مسئله را به گونه ای ناکامی آمریکا در مورد مسائل ایران دانست؟

تمایل پیشرفت در حوزه های علمی در ایران به سالهای دور باز می گردد. از همین رو هم هست که ایرانی ها دانشمندان زیادی را در حوزه های مختلف از جمله ابن سینا و فارابی و… به عرصه دانش دنیا تقدیم کرده اند. انقلاب اسلامی فضای مناسب برای تحقق و تبلور چنین خواسته ای را فراهم کرده است فلذا شاهد پیشرفت اقشار مختلف جامعه از جمله زنان هستیم. موفقیت زنان در ایران نه تنها در مقایسه با کشورهای منطقه بلکه در مقایسه با خیلی از کشورهای اروپایی غیر قابل انکار است. زنان در ایران در مناصب بالای حکومتی مثل شهرداری، وزارت، وکالت مجلس، معاونت ریاست جمهوری، دیپلمات و…حضور دارند. این حضور هم در عرصه اجتماعی و هم در عرصه سیاسی قابل مشاهده است که واقعیتی بر خلاف مسیر تحریم ها و تبلیغات منفی آمریکا می باشد.

Белый дом в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
ترفندهای کاخ سفید برای «اثبات» نقض برجام توسط ایران!!

-دکتر ولایتی اعلام کردند که ایران رتبه اول منطقه است و دولت و ملت ایران متحد در مقابل تحریم ها خواهند ایستاد. نظر شما در این مورد چیست؟

واقعیت این است که تجربه تاریخی نشان داده که هرگاه کشور با یک بحران خارجی مواجه شده، اتحاد داخلی تقویت شده است. همان گونه که دکتر ولایتی هم تاکید کرده اند، اراده ملت ایران برای دفاع از کشور اراده محکم است که پیش از این هم اثبات شده است. نمونه چنین اتحادی را می توان در دوران دفاع مقدس دید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала