گزارش و تحلیل

سوغاتی داور برجسته ایران از جام جهانی روسیه

© Photo / Alireza Faghaniسوغاتی داور برجسته ایران از جام جهانی روسیه
سوغاتی داور برجسته ایران از جام جهانی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرضا فغانی داور برجسته ایرانی به همراه رضا سخندان و محمد منصوری حضوری موفق در مسابقات جام جهانی 2018 روسیه داشتند.

اسپوتنیک - مسابقات جام جهانی 2018 در کشور روسیه با قهرمانی فرانسه به پایان رسید و در این بین پس از حذف تیم ملی فوتبال ایران از این رقابت ها، تیم داوری ایران تا مرحله رده بندی مسابقات بالا آمد و دیدار رده بندی میان تیم های ملی فوتبال بلژیک و انگلیس را داوری کردند.

 علیرضا فغانی داور برجسته ایرانی را در این رقابت، رضا سخندان و محمد منصوری به عنوان کمک داور همراهی می کردند که با عملکرد فوق العاده این تیم داوری بسیاری آنها را شایسته قضاوت دیدار نهایی این مسابقات می دانستند.

تیم داوری ایران در مسابقات جام جهانی چهار دیدار مهم و حساس تیم های آلمان — مکزیک، برزیل — صربستان، آرژانتین — فرانسه و بلژیک — انگلیس را قضاوت کردند.

© Photo / Alireza FaghaniAlireza Faghani
سوغاتی داور برجسته ایران از جام جهانی روسیه - اسپوتنیک ایران
Alireza Faghani
خبرگزاری اسپوتنیک با علیرضا فغانی درباره مسائل مختلف داوری و مسابقات جام جهانی 2018 به گفتگو نشست.

فغانی در مورد نحوه انتخاب داوران مسابقات جام جهانی فوتبال گفت: در انتخاب داوران این مسابقات فدراسیون فوتبال فیفا فاکتور ها و معیارهای خاص خود را دارد و با توجه به آمادگی داوران و این مهم که داوران از چه قاره ای قرار است برای چه قاره ای قضاوت کنند، داوران را انتخاب می کنند و داوران آماده ابلاغ هایی هستند که از سوی فیفا برای آنها ارسال می شود.
درباره مراحل آماده سازی داوران نیز گفت: طی دو سال گذشته چندین سمینار داوری در ایتالیا و قطر برگزار شد و همچنین پیش از آغاز مسابقات جام جهانی یک دوره 10 نیز در شهر مسکو و ورزشگاه لوکوموتیو این شهر برای داوران مسابقات برگزار شد که طی این دوره به کارهای بدنی و آمادگی جسمانی، کارهای تاکتیکی داوری و کار کردن با کمک داور ویدئویی و همچنین کلاس های تئوری در بخش یکنواختی اجرای قوانین اختصاص داده شده بود.
فغانی در مورد دیدارهای که در مسابقات جام جهانی قضاوت کرد، گفت: هر چهار دیداری که در این مسابقات قضاوت کردیم تیم های بزرگ فوتبال دنیا بودند اما دیدار آرژانتین و فرانسه که در مرحله حذفی برگزار شد دیدار حساس و سختی بود.
درباره برگزاری رقابت ها جام جهانی در روسیه گفت: فیفا معمولا در تمامی مراحل و مسابقات، در بالاترین سطح و بهترین نحو ممکن مسابقات را برگزار می کند که با میزبانی بسیار خوب روسیه همراه بود و همه چیز عالی برگزار شد و کیفیت این دوره از مسابقات نیز در حد بالایی قرار داشت.

علیرضا فغانی درباره تیم ملی فوتبال ایران گفت: تیم ملی فوتبال ایران هم حضور موفقی در جام جهانی داشت و باعث خوشحالی و رضایت مردم و مسئولین شدند. تیم ملی ایران بازی های خوب و آبرومندانه ای را ارائه داد و می توان گفت با 4 امتیاز و خاطره ای خوش جام جهانی را ترک کردند. اما این توقع وجود دارد که با کار و برنامه ریزی بهتر بتونیم در سال های آینده به دور دوم این رقابتها صعود کنیم هر چند که در این دوره نیز لیاقت راهیابی به مرحله دوم را داشتند.
وی افزود: من طرفدار تیم خاصی نیستم و بیشتر تمرکز ما در هنگام تماشای بازیها بر روی مسائل داوری قرار داشت.
فغانی ضمن ستایش تیم ملی فوتبال روسیه افزود: تیم ملی فوتبال روسیه هم در این دوره از بازی ها عملکرد موفق و خوبی داشت که موجب خوشحالی و رضایت مردم این کشور شده بود و اینکه تیم روسیه به عنوان میزبان این رقابت ها تا اواخر بازیها حضور داشت جالب بود و با حضور پر رنگ مردم روسیه همراه بود.

مارکوس مرک داوری فغانی را پسندید + عکس - اسپوتنیک ایران
مارکوس مرک داوری فغانی را پسندید + عکس
فغانی در مورد داوری بازی ایران و پرتغال و همچنین مسائل پیش آمده در این بازی گفت: من به عنوان داور فیفا نمی توانم درباره عملکرد همکاران خودم اظهار نظر کنم، اما براساس آنالیزهای صورت گرفته عملکرد داوران خوب گزارش شده و در بازی ایران و پرتغال که سه بار از کمک داور ویدئویی کمک گرفته شد، حقی از تیمی ضایع نشده بود و همه قوانین به درستی رعایت شده بود و در مورد اعتراض بازیکنان ایران به داور مسابقه نیز گفت: این موضوع بر می گردد به اصول حرفه ای و مواردی که باید مربیان و کادر فنی به بازیکنان گوشزد کنند و بعد از اینکه داور تصمیم می گیرد و اگر این تصمیم اشتباه باشد و جای اعتراض داشته باشد، بعد از اینکه به کمک داور ویدئویی رجوع می کند و براساس نظر کارشناسانی که در آنجا حضور دارند، داور تصمیم گرفته و حتی تصمیم اولیه خود را عوض می کند دیگر جای اعتراضی وجود ندارد و این حرکات تا حدودی غیر حرفه ای است.

© Photo / ALIREZA FAGHANIداور مهاجر ایرانی در کجا سوت خواهد زد؟
سوغاتی داور برجسته ایران از جام جهانی روسیه - اسپوتنیک ایران
داور مهاجر ایرانی در کجا سوت خواهد زد؟

داور بین المللی فوتبال ایران در مورد اوقات فراغت داوران در مسکو گفت: در جام جهانی برگزار کنندگان و فیفا یک سری برنامه برای داوران در نظر گرفته بودند، اما ما هم در زمان هایی که وقت آزاد داشتیم به گوشه کنار شهر و مخصوصا میدان سرخ مسکو می رفتیم و در کنار ایرانیان حاضر در مسکو اوقات خوبی را پشست سر می گذاشتیم.
فغانی مردم روسیه بسیار آرام و خونگرم توصیف کرد و افزود: من طی جام کنفدارسیونها در سال 2017 حدود یک ماه در شهر سنت پترزبورگ بودم و دوبار هم به شهر کازان سفر کردم و این دوره نیز به شهر نیژنی نوگوراد رفتم و در این مدتی که در روسیه بودیم هیچ مشکلی وجود نداشت و مردم روسیه مردم بسیار خونگرمی بودند و با هوداران و غریبه ها بطور کلی خیلی با احترام رفتار می کردند و با اینکه برخی به زبان انگلیسی مسلط نبودند، هر وقت بهشون رجوع می کردیم سعی می کردند تمام تلاششون رو انجام بدن که به ما کمک کنند و یکی از مواردی که توجه ما رو جلب کرد این بود که هر کسی به کار خودش مشغول بود و با کسی کاری نداشتند.
علیرضا فغانی هنگامی که در مسکو حضور داشت با انتشار ویدئویی نسبت به بالا رفتن قیمت ارز در ایران نیز واکنش نشان داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала