گزارش و تحلیل

تمایل ترکیه برای دسترسی به طرح های نظامی شوروی

© Sputnik / Alexey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر تمایل ترکیه برای دسترسی به طرح های نظامی شوروی
تمایل ترکیه برای دسترسی به طرح های نظامی شوروی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت دولتی آنتونوف، زیر مجموعه موسسه دولتی "اوکرآبارون پروم" اوکراین و شرکت Turkish Aerospace Industry (TAI) ترکیه قصد دارند شرکت مشترکی را برای طراحی، تولید و آزمایش هواپیمای ترابری آنتونوف ـ 188 تاسیس کنند.

به گزارش اسپوتنیک، "اوکرآبارون پروم" اعلام کرد طرفهای اوکراینی و ترک در چارچوب نمایشگاه بین المللی هوا ـ فضا "فارنبورو" بریتانیا علاقمندی خود را به همکاری برای اجرای طرح آنتونوف ـ 188 مورد تاکید قرار داده اند.
در اطلاعیه منتشره گفته می شود:"هیئت نمایندگی ترکیه در آینده نزدیک برای به پایان رساندن کار تهیه اسناد حقوقی جهت تشکیل شرکت مشترک با هدف طراحی، تولید و آزمایشات هواپیمای آنتونوف ـ 188 از شرکت دولتی آنتونوف بازدید خواهد کرد".
کی یف در سال 2015 تولید مشترک هواپیمای آنتونوف ـ 70 را به کشورهای عضو ناتو پیشنهاد کرد و دیرتر رسانه ها نوشتند سخن بر سر طرح نوین آنتونوف ـ 188 ، نوع تغییر شکل یافته این هواپیما است. شرکت دولتی "روس آبارون اکسپورت" روسیه بنوبه خود اعلام کرد اوکراین حق ندارد طرح آنتونوف ـ 188 را متعلق به خود وانمود کند چون این هواپیما ادامه آنتونوف ـ 70، محصول مشترک روسیه و اوکراین است و فقط از موتور دیگری برخوردار می باشد.
آنکارا در همکاری نظامی ـ فنی با اوکراین کدام اهداف را دنبال می کند؟ آیا ترکیه به دسترسی به طرح های نظامی اتحاد شوروی سابق علاقمند است؟
سرهنگ دوم بازنشسته ولادیمیر یاکوولیف در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد:
"بیایید به خاطر آوریم که اوکراین شوروی با چه نیروهایی از ترکیب اتحاد شوروی خارج شد. در آنجا سه منطقه نظامی ادسا، کی یف و ماورای کارپات و پایگاه های عظیم نگهداری از تسلیحات وجود داشت. اوکراین موتورهای موشکی و دیزلی و هواپیما می ساخت و از لحاظ فنی و تکنیکی بسیار پیشرفته بود اما حالا کمتر چیزی از این امکانات باقی مانده است".
کارشناس روس ضمن یادآوری اینکه آنتونوف ـ 188 بر اساس هواپیمای شوروی آنتونوف ـ 70 ساخته می شود ، گفت:" فناوری ها و اسناد این هواپیما ها در نزد اوکراین باقی مانده است. ترکیه با کمال میل از این اسناد استفاده می کند".
ولادیمیر یاکوولیف ضمن تاکید بر اینکه ترکیه به مسئله روبه راه کردن تولید هواپیما های آنتونوف در خاک خود علاقمند است، گفت:" اوکراین برای این طرح پول ندارد. از قرار معلوم در این حالت ترکیه در طرح مربوطه سرمایه گذاری خواهد کرد و در این صورت آنکارا به هدف خود رسیده و فناوری های آنتونوف را به قیمت بسیار ارزان به دست خواهد آورد. این پیشنهاد بسیار خوبی برای ترکیه خواهد بود. این هواپیمای خوبی است. هواپیما و موشک های ما تا به حال بر اساس فناوری ها تدوین شده در اتحاد شوروی پرواز می کنند و تعداد این فناوری ها بسیار زیاد است".

Самолет Ан-32 Военно-воздушных сил Индии - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
معامله آنتونوف بین اوکراین و چین

سرگئی خاتیلف، فرمانده سابق نیروهای موشکی پدافند هوایی فرماندهی ویژه نیروی هوایی روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد فعلاً این همکاری در مرحله مذاکرات قرار دارد و تا رسیدن آن به مرحله عملی راه طولانی در پیش است.
سرگئی خاتیلف گفت:" هر پیشنهادی را می توان مطرح کرد اما این پیشنهادات باید دارای زیربنای تکنولوژیک باشند. باید طرح های جدید، اسناد جدید طراحی و تکنولوژیک ، پروتکل های آزمایشات ، گواهینامه ها و غیره وجود داشته باشد. سپس نوبت بخش ترکیبی پولی و مالی ، مخارج و مدلل کردن قیمت می رسد".
کارشناس روس همچنین دلایل علاقمندی آنکارا به همکاری با اوکراین را ذکر کرد. سرگئی خاتیلف گفت:" اولاً: اوکراین در کنار ترکیه و در ساحل دریای سیاه قرار دارد. در صورت تحویل هواپیما راه های حمل و نقل در نزدیکی ترکیه واقع شده است. ثانیاً: به جای پول می توان "اسکلت های" موشک های قدیمی موجود دراوکراین را می توان برداشت.همچنین ممکن است آنکارا نسبت به طرح های فنی و ماشین های نظامی قدیمی علاقمندی نشان دهد. آخر بازار ماشین های ساخت شوروی و طرح های موجود در اوکراین پایان ناپذیر است و امکانات عظیمی در آنجا موجود می باشد".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала