گزارش و تحلیل

روس ها و ترک ها ماهی ها را از یک دریا می خورند

© Sputnik / Alexei Druzhininروس ها و ترک ها ماهی ها را از یک دریا می خورند
روس ها و ترک ها ماهی ها را از یک دریا می خورند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک - انتخابات عمومی در ترکیه 24 ژوئن با پیروزی رجب طییپ اردوغان رئیس جمهور کشور پایان یافت. پس از مراسم تحلیف اردوغان در 9 ژوئیه، ترکیه به حکومت ریاست جمهوری منتقل شد.

مهدی اکر، معاون رئیس  حزب عدالت و توسعه ترکیه در مصاحبه با مطبوعاتی در باره  روابط میان ترکیه و روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا پس از انتخابات صحبت کرد.

پرسش: تاثیر پیروزی رهبر حزب شما رجب طیب اردوغان و   حزب عدالت و توسعه  با اتجاد بر روابط ترکیه و روسیه، به ویژه در مورد پروژه های بزرگی مانند نیروگاه هسته ای آکویو و خط لوله گازچه خواهد بود؟

پاسخ: روس ها و ترک ها دو ملتی هستند که ماهی را از یک  دریا می خورند. در طول قرن ها، آنها تاریخ مشترک و جغرافیای مشترک دارند. بنابراین، دو کشور دارای منافع مشترک در بسیاری از مسائل منطقه ای و جهانی هستند. پیش از انتخابات، روابط میان ترکیه و روسیه به سرعت در بسیاری از رشته ها، مانند سیاست، اقتصاد، دفاع، گسترش یافت. به همین ترتیب در دوره جدید، ما به توسعه و تقویت روابط مان با روسیه در تمام زمینه ها ادامه خواهیم داد. دو کشور هر چه از دستشان ساخته برای راه اندازی "جاده ابریشمی انرژی" انجام می دهند.  خط لوله گاز جریان ترکیه و نیروگاه هسته ای آکویو مهمترین پروژه های زیربنایی انرژی هستند.  حل این مشکلات در یک زمان بسیار کوتاه با خرد سیاسی به خاطر ثبات پروژه های استراتژیک بلند مدت، نمونه ای سازنده برای همه کشورها است.

پرسش: آیا همکاری بین روسیه و ترکیه در سوریه ادامه خواهد یافت؟

پاسخ: هر دو کشور در قبال امنیت و ثبات سوریه مسئولیت دارند. بنابراین، ترکیه همکاری خود را با روسیه برای ایجاد آن ادامه خواهد داد. سیاست ترکیه در مورد سوریه به عنوان یک تمرکز دائمی بر امنیت و ثبات منطقه ای ادامه خواهد یافت.

پرسش: ایالات متحده مثل سابق اجازه نمی دهد که ترکیه پدافند های اس 400 روسیه را خریداری کند و به خودداری  از تحویل جنگنده های F-35 به ترکیه تهدید می کند. آیا می توان فکر کرد که موضوع تحویل اس 400 کاملا بسته است؟

پاسخ: ترکیه و ایالات متحده می توانند تصمیمات مشترک در مورد مسائل منطقه ای و جهانی بگیرند. در این راستا، روابط ما استراتژیک هستند و تهدید تحویل ندادن F-35 به ترکیه مغایر این استراتژی است. چنین واکنشی از سوی ایالات متحده برای خرید از روسیه S-400 به بهبود روابط بین دو کشور کمک نمی کند. ما به منافع کشورهای دیگر در زمینه دفاع احترام می گذاریم. بنابراین، ما انتظار داریم که کشورهای دیگر هم به منافع ما احترام بگذارند. اگر در این رابطه وضعیتی نامطلوب ایجاد شود، ترکیه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

پرسش: آیا ترکیه همچنان برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد، با وجود این واقعیت که بروکسل مذاکراتی را در مورد این موضوع به حالت تعلیق درآورده است؟

پاسخ: یکی از اعضای اتحادیه دموکراتیک مسیحی آلمان (CDU) و عضو پارلمان اروپا Renate Sommer، برای پایان دادن به مذاکرات درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پس از انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن و انتخاب مجدد رجب طییب اردوغان، اظهار نظر کرد. این نمونه ای از بی مسئولیتی و بی دقتی سیاسی است. روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا نوعی رابطه ای نیست که می تواند توسط شعارهای پوپولیستی تعریف شود. این روابط  ریشه های عمیق دارند. ترکیه مجموعه ای از روابط چند گانه با اتحادیه اروپا در زمینه هایی مانند اقتصاد، تجارت، امور مالی، فرهنگ، دفاع دارد.

پرسش: از زمان تلاش کودتا در ترکیه دو سال گذشت. در این دوره چه تغییراتی در کشور رخ داده است؟ آیا وضعیت اضطراری لغو خواهد شد؟

پاسخ: در تاریخ 15 ژوئیه 2016، دموکراسی ترکیه، حکومت ملی و دولت مشروع، که توسط اراده ملی انتخاب شده اند، در معرض خطر یک سازمان خیانتکار قرار گرفته اند که مانند یک تومور سرطانی تحت ماسک مختلف در طول 40 سال مخفی شده بودند. ما بر خلاف تصمیماتی که شهروندان ما تحت رهبری رئیس جمهور رجب طییب اردوغان نشان دادند، برنامه های خیانتکاران را شکست دادیم. اما آن شب صدها شهروند ما کشته شدند، هزاران نفر زخمی شدند. مجلس ما، که تجسمگر اراده مردم بود، بمباران شد. شورشیان قصد داشتند رئیس جمهور منتخب کشور را بکشند. پس از 15 ژوئیه، ما با اعلام تصمیم پارلمان، وضعیت اضطراری را اعلام کردیم. قصد آن، مبارزه با سازمان تروریستی FETO،(سازمان گولن) و سایر سازمان های تروریستی بود که با می خواستند هدف کشور ما را هدف اعمال خود قرار بدهند. پیش از آنکه تصمیم گیری نهایی در مورد این اقدام گرفته، اظهارات رئیس جمهور در مورد امکان پایان دادن به وضعیت اضطراری صورت گرفته است. گفته ها در این باره که خطر FETO به طور کامل از بین رفته است، رویکرد درستی نیست. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала