گزارش و تحلیل

پیغام بسیار مهم ترامپ به ایران

© AP Photo / Evan Vucciپیغام بسیار مهم ترامپ به ایران
پیغام بسیار مهم ترامپ به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم بسیاری از انتقادات که نسبت به بی سیاستی های رئیس جمهوری ایالات متحده مطرح می شود اما می توان گفت آقای ترامپ مانند بسیاری از سیاستمداران دیگر جهان، از کنفرانس خبری ناتو استفاده کرد تا یک پیغام بسیار مهم هم برای ایران هم نظام جمهوری اسلامی هم مخالفان ایران و هم مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران ارسال کند.

آقای ترامپ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران بی بی سی وابسته به دولت انگلیس اظهار داشت: "ما (آمریکایی ها) شدید ترین فشار ها را بر ایران وارد خواهیم کرد و آنها در نهایت با ما (آمریکایی ها) تماس خواهند گرفت و تقاضای گفتگو خواهند نمود آنوقت با هم پای میز مذاکره می نشینیم و به یک توافق می رسیم".
این جمله مرا به یاد سخنان آقای احمدی نژاد انداخت که در یک کنفرانس خبری در نیویورک اظهار زمانی نمود حاضر است به آقای اوباما، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، در یک مناظره در دانشگاه کلمبیا و یا هر جایی که ایشان انتخاب کند بپیوندد و رو در 

ترامپ - اسپوتنیک ایران
ترامپ ایران را تحسین کرد
رو در مقابل دوربین ها حضور متخصصین سیاسی سنگ های ایران و ایالات متحده را وا کنند.

برخی در آن زمان متوجه صحبت های آقای احمدی نژاد نشدند اما سیاستمداران آمریکایی متوجه شدند که احمدی نژاد تلاش دارد تابوی صحبت کردن در مورد گفتگوی ایران و آمریکا و ملاقات رو در رو میان مقامات ایران و ایالات متحده را بشکند و خوب در نهایت دیدیم که پس از مدتی این ماجرا منجر به گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری بعدی ایران یعنی پرزیدنت روحانی و پرزیدنت اوباما شد و مقامات ارشد دو کشور در زیر چتر گفتگو های هسته ای با یکدیگر به مذاکره پرداختند.
توجه داشته باشید، بحث این مقاله در مورد این نیست که برجام موفق بوده یا خیر بلکه بر این است که بعضی وقت ها مقامات کشورها پیغام هایی برای طرف های مقابل ارسال می کنند و طرف های مقابل بخوبی این پیغام ها را تجزیه و تحلیل می نمایند.
زمانی که آقای ترامپ به قدرت رسید بحث بر اندازی نظام در ایران بسیار داغ شد و حتی بسیاری از مقامات آمریکایی در مورد اینکه سیاست ترامپ مبنی بر این است که به ایران فشار بیاورد تا ایران را از درون منفجر کند و نظام سرنگون شود صحبت کردند.
حتی مقامات کشورهای دشمن ایران در منطقه روی این ماجرا سرمایه گذاری کردند و از صحبت های ولیعهد عربستان شاهزاده محمد بن سلمان که گفته بود جنگ ودرگیری ها را به تهران خواهد کشاند تا صحبت های نخست وزیر اسرائیل آقای نتانیاهو که اظهار داشته بود با حمله نظامی نمی توان ایران را نابود کرد بلکه باید ایران از داخل بپاشد، همه و همه بر این مبنا بود که سیاست جدید ایالات متحده مبنی بر آن است که نظام جمهوری اسلامی در ایران را سرنگون کند.
می توان گفت طی یکسال اخیر هم ایالات متحده و هم متحدین آن نهایت تلاش و سرمایه گذاری خود جهت به سرانجام رساندن این امر انجام دادند اما ناکام ماندند.
وقتی آقای ترامپ در مورد اینکه منتظر نشستن پای میز مذاکره و رسیدن به یک توافق با ایران صحبت می کند به این معنا است که ایالات متحده از سیاست قبلی خود مبنی بر سرنگونی نظام جمهوری اسلامی عقب نشینی کرده و تلاش دارد با نظام جمهوری اسلامی در ایران به یک توافقی برسد.

آمریکا چگونه بر ایران فشار خواهد آورد؟ - اسپوتنیک ایران
آمریکا چگونه بر ایران فشار خواهد آورد؟
علیرغم اینکه ایران نتوانست دست آوردهای مد نظر خود از برجام را به دست بیاورد اما برخی ریزه کاری ها در برجام وجود داشت که از ذهن بسیاری نادیده گرفته شده بود.
اول اینکه اجماع جامعه بین المللی بر علیه ایران شکسته شده بود و از آن پس و با توجه به شرایط بین المللی موجود در سطح جهانی می توان گفت بسیار سخت است حال اگر نخواهیم بگوییم محال است ایالات متحده بتواند مجددا آن اجماع بین المللی را بر علیه ایران ایجاد کند، در ضمن دیپلماسی ایران چپ و راست تلاش دارد همه تلاش های آمریکا برای ایجاد یک اجماع بین المللی را خنثی کند.
دوم اینکه در برجام متونی درج شده بود که توافق نامه ای بیست و پنج ساله و یا در برخی موارد طولانی تر به حساب می آمد و خود همین نشان می دهد که طرفهای امضا کننده برجام قبول دارند که حد اقل تا بیست و پنج سال دیگر و یا مدتها طولانی تر جمهوری اسلامی در ایران پابرجا خواهد ماند.
شاید بد نباشد اشاره کرد که سه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یعنی علی اکبر ولایتی و کمال خرازی وزرای سابق امور خارجه و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه فعلی جمهوری اسلامی به کمک آقای روحانی شتافته اند تا هر چهارنفر، که همه دیپلمات های کارکشته به حساب می آیند، همزمان به کشورهای مختلف سفر کنند و توطئه های آمریکا و اسرائیل وعربستان سعودی بر علیه ایران را خنثی کنند.
ظاهرا هم در کار خود بسیار موفق بوده اند.
واکنش آقای ترامپ در پی اجلاس ناتو نشان می دهد که درون این اجلاس، علیرغم بیانیه و شعارهای ظاهری، ایالات متحده نتوانسته متحدین خود برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران مجاب کند و آقای ترامپ متوجه شده که باید این خواسته خود را فراموش کند.
ولایتی: ایران به خاطر تهدیدات آمریکا از سوریه خارج نمی شود - اسپوتنیک ایران
ولایتی: ایران به خاطر تهدیدات آمریکا از سوریه خارج نمی شود
اینجا نمی توان این نکته را نیز نادیده گرفت که علیرغم سخت ترین فشارها و شدید ترین حمله های رسانه ای، ولی آمریکایی ها و همپیمانانشان نتوانستند مردم در ایران را تحریک کنند تا بر علیه نظام جمهوری اسلامی قیام کنند و همه تظاهرات و تجمعات اعتراضی ای که در چند ماه اخیر انجام شد همه بر اساس اعتراض به مشکلات معیشتی بود و هر زمان که عوامل آمریکا و اسرائیل و یا عربستان تلاش کردند به این تجمعات نفوذ کنند و شعارهای هنجار شکنانه سر دهند اعتراض کنندگان آنها را از میان خود طرد می کردند و در همه موارد ورود عوامل دشمن به میان تجمع کننده ها اصلی ترین دلیل عقب نشینی مردم از مطالبه حل مشکلات معیشتی خود بوده.
این یعنی مردم ایران خوب توانسته اند تشخیص دهند که خواسته شان چیست و اگر هم به خیابان می آیند تا به دنبال حل مشکلات معیشتی خود باشند حاضر نیستند خواسته های خود را به سمت خواسته دشمنان منحرف کنند.
همین نکته قطعا مورد مطالعه دقیق مجامع سیاسی و امنیتی دشمنان ایران و متحدین ایالات متحده قرار گرفته و اینان متوجه شده اند که تلاش ها برای سرنگونی نظام در ایران نتیجه نخواهد داد و آقای ترامپ را متقاعد کرده اند که از الگوهایی که مشاورین حقوق بگیر عربستان اش برایش ترسیم کرده اند منصرف شود.
به هر حال می توان گفت این اظهار نظر آقای ترامپ یک پیغام بسیار مهم برای ایران بود و مبنای آن این است که دولت جدید آمریکا خواهان گفتگوی مستقیم با ایران می باشد و دیگر به دنبال سرنگونی نظام در ایران نیست وفقط آقای ترامپ می خواهد در داخل ایالات متحده بگوید که مثلا ایشان هم توانسته به یک توافقی با ایران برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала