گزارش و تحلیل

پرتاب سوپرموشک آمریکا، اینبار بدون"تسلا"ی قرمز

© SpaceX Flickr /  مراجعه به بانک تصاویر پرتاب سوپرموشک آمریکا، اینبار بدون"تسلا"ی قرمز
پرتاب سوپرموشک آمریکا، اینبار بدونتسلای قرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک با استناد به مجله آمریکایی "وایرد" موشک مافوق سنگین فالکن بزودی دوباره راهی فضا می شود.

این امر انسان را متحیر می سازد که نیروهای مسلح آمریکا، تنها پس از یک پرواز فالکن هِوی Falcon Heavy این موشک را دستگاهی حاضر و آماده برای پرواز های نظامی تلقی کردند. هم اینک با آن شرکت اولین قرارداد پرواز فضایی بسته شد. هزینه قرارداد 130 میلیون دلار است. احتمال می رود این دستگاه در 2020 به فضا پرتاب شود.

"SpaceX" اصلا تنها شرکتی نیست که امیدوار است تا این قرارداد را به دست آورد. فرماندهی نیروی هوایی در اعلامیه مطبوعاتی خود خاطرنشان کرد که برنامه های متعددی وجود دارد. با وجود اینکه سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و لاکهید مارتین در اعلامیه مطبوعاتی ذکر نشده است، نیروی هوایی به این نکته اشاره کرد که Falcon Heavy، موشک "دلتا IV" آزمایش شده را شکست داد. "دلتا IV" — تنها موشکی غیر از "فالکون"، مجوز نیروی هوایی آمریکا را دریافت کرد.

ناسا: خودوری تسلا به طور رسمی به نام سفینه فضایی ثبت شد - اسپوتنیک ایران
ناسا: خودروی "تسلا" رسما به نام "سفینه فضایی" ثبت شد
رییس و مدیر عامل شرکت Gwynne Shotwell ، هفته گذشته گفت: "شرکت فضایی افتخار دارد اعلام کند که نیروی هوایی، Falcon Heavy را برای راه اندازی ماهواره خود انتخاب کرده است". اما "SpaceX" همیشه از اعتماد کامل نیروی هوایی برخوردار نبود. در سال 2015، این شرکت هوا فضایی از نظامیان خواستار شد که به شرکت های برگزارکننده پرتاب های فضایی فرصت سهیم شدن در قراردادهای سودآور نظامی را بدهد که تا آن زمان جزء انحصار یونایتد لانچ الاینس بود.

با گذشت زمان، نیروی هوایی، مناقصه ای را راه انداخت که در آن هر شرکتی که جوابگوی مقتضیات پروانه نظامی باشد، می توانست در آن سهم بگیرد. در حال حاضر، تنها "SpaceX" و یونایتد لانچ الایتس جوابگوی این مقتضیات هستند. معمولا شرکت متقاضی باید حداقل سه پرواز موفق را با موشک حامل انجام دهد. در سال 2015، موشک Falcon 9 تأیید شد. اما با "Falcon Heavy" همه چیز متفاوت بود.

 

در حال حاضر پس از اولین پرواز، نیروی هوایی تصمیم گرفت که این موشک سنگین شایسته مهر تأیید است. اما با این وجود برای حفظ قرارداد، این موشک بازهم باید حداقل سه بار قبل از سال 2020 پرواز کند.

به همین دلیل، Falcon Heavy، که اساسا سه موشک با هم منصل شده Falcon 9 است، به سلاح قدرتمند جدید در زرادخانه SpaceX تبدیل شده است. با توجه به اطلاعات این شرکت، Falcon Heavy می تواند 63 هزار و 800 کیلوگرم بار به مدار نزدیک زمین و 26 هزار و 700 کیلوگرم بار در مدار زمین ثبات انتقال قرار دهد. برای مقایسه: یونایتد لانچ الاینس اعلام کرد که موشک "دلتا IV" آن می تواند 28 هزار و 300 کیلوگرم محموله را به مدار نزدیک زمین و 13 هزار و 800 کیلوگرم را به مدار زمین ثبات انتقال تحویل دهد.

ایلون ماسک - اسپوتنیک ایران
سفینه بین سیاره ای ماسک+عکس
یک نقطه جذاب دیگر وجود دارد و آن قیمت پایین تر: 130 میلیون دلار برای تحویل یک ماهواره — این حدود 2-3 برابر کمتر از هزینه پرواز دلتا IV است، که، به گفته مدیر کل یونایتد لانچ الاینس، "توری برونو"، حدود 350 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

"SpaceX" همچنین پول قابل توجهی از ایالت فلوریدا دریافت خواهد کرد. این مبلغی حدود 14.5 میلیون دلار است که به سازمان "فضایی فلوریدا" پرداخت می شود، که به توسعه اقتصادی صنعت هوافضای ایالتی اشتغال دارد. با استفاده از این پول، ممکن است گسترش برنامه ریزی شده این شرکت را انجام داد، از جمله می توان آشیانه جدید موشک ها، مرکز هدایت پرتاب و فرود، و موزه موشکی که در آن وسایل قدیمی موشک نشان داده خواهد شد، ساخت.

ایجاد یک منطقه صنعتی جدید با مساحت 45 هزار متر مربع، این شرکت را قادر می سازد تا تعداد زیادی از موشک ها و دماغه های فالکن را در نزدیکی محل پرتاب ذخیره و تعمیر کند که امکان استفاده مجدد از آنها را افزایش می دهد.
"SpaceX" همچنین به ایجاد سایت های ماهواره ای گروه "Starlink" نیاز خواهد داشت. تا به امروز، این شرکت تنها دو ماهواره را راه اندازی کرده است، و قصد دارد در نهایت تعداد آنها را به چند هزار تا برساند.

دو ماهواره آزمایشی با محدوده فرکانس درازی به نام "تین تین A" و "تین تین B" در ماه فوریه راه اندازی شدند و این شرکت قصد دارد تا سال های 2020 — 2021 حدود 800 ماهواره این نوع را پرتاب کند.

اما در حال حاضر رویایی در باره گردش در محوطه موزه موشکی "SpaceX" هنوز یک آرزوی خام است. این شرکت برای افزایش حوزه فعالیت خود باید یک مجوز محیط زیستی را بدست آورد. اما از آنجا که "SpaceX" منتظر قراردادهای جدید نظامی است، چنین انتظارات دور از دسترسی نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала