گزارش و تحلیل

ای اروپا، نقاب «پلیس خوب» را بردار

© REUTERS / Heinz-Peter Bader ای اروپا، نقاب «پلیس خوب» را بردار
ای اروپا، نقاب «پلیس خوب» را بردار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران بر کشورهای اروپایی جهت خارج شدن از نقش «پلیس خوب» در برجام فشار وارد می کند.

به گزارش اسپوتنیک — سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در بروکسل در دومین همایش همکاری های بین المللی اقتصادی ایران و اروپا با تاکید بر این که «تحریم ها و برجام در کنار هم نمی نشینند» اظهارداشت: «ایرانی ها می گویند خروج آمریکا از برجام فقط بازی پلیس بد و پلیس خوب است و در این میان، نقش پلیس خوب را اروپا بازی می کند. نچه که برای ما اهمیت دارد اجرای کامل و تمام عیار برجام است. برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحریم های آمریکا را دور بزند.
عراقچی تاکید کرد: آنچه که برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت های اروپایی در ایران است. آنچه که برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است.ما می خواهیم که پول ها براحتی به حساب ما واریز شود.
در این راستا، خبرگزاری اسپوتنیک با جناب آقای عماد آبشناس کارشناس مسائل سیاسی در ایران و خاورمیانه به گفت و گو نشست.
پرسش: به عقیده ایران، اروپا در خروج از برجام نقش «پلیس خوب» را بازی می کند، اروپا چگونه به یک پلیس خوب تبدیل شده است؟
پاسخ: از زمانی که ایران برجام را امضا نموده است، ایران تا به حال تمام تعهدات خود به برجام را رعایت نموده است. اما طرف مقابل از انجام تعهدات خود بر اساس برجام سرباز زده است. اروپایی ها در طی مدت گذشته آمریکا را بهانه می کردند و اظهار می داشتند که شرکت های اروپایی به دلیل فشار آمریکا نمی توانند با ایران معامله کنند و اینکه کشورهای اروپایی به دلیل ترس از آمریکا با ایران معامله نمی کنند، بدین ترتیب چند سال وقت تلف کردند و همه بهانه ها را گردن آمریکا انداختند. امروز آمریکا از برجام خارج شده است و اروپایی ها باید تکلیف خود را مشخص نمایند که اگر می خواهند در برجام باقی بمانند، ایران باید از تمامی امتیازات برجام استفاده کند و برخوردار باشد. اگر بنا باشد که کشورهای اروپایی بخواهند بازی قبلی خود را ادامه دهند و این بار بگویند که به بهانه تحریم های آمریکا، شرکت ها و بانک هایمان با ایران تعامل نخواهد کرد، و می ترسند تعامل کنند این عملا از سوی ایرانی ها به عنوان یک بازی تلقی می شود. یعنی اروپایی ها می گویند که ما در برجام باقی خواهیم ماند اما شرکتها و بانکهای ما نمی توانند با ایران تعامل کنند. این در واقع نشانه این است که اروپایی ها با ایرانی ها دستشان در کار است و بدین ترتیب آمریکا نقش «پلیس بد» و اروپا نقش «پلیس خوب» را ایفا می کنند.

آیا برجام حفظ خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا برجام حفظ خواهد شد؟

پرسش: ایران چه تمهیداتی در قبال اروپا به عنوان یک پلیس خوب در نظر خواهد گرفت؟
پاسخ: اروپایی ها می توانند در قبال ایالات متحده بایستند و یک سری قوانین و مقرراتی را مصوب نمایند که اگر آمریکا هر شرکت یا بانکی را در اروپا به علت معامله با ایران تحریم کند، اروپا بتواند مقابل به مثل کند نباید اجازه بدهند که آمریکا قوانین داخلی خود را به دیگر کشورها تحمیل کند. در واقع نمی تواند به این صورت باشد که اروپا بدون قدرت باشد، اگر حتی اروپا نخواهد این کار را بکند می توان یک مجموعه کانال های بانکی برای تعامل با ایران به یورو باز کنند، و طبق آن شرکت های اروپایی با ایران تعامل کنند. آنها می توانند از شرکت های خود حمایت کنند و آنها را تشویق به تعامل با ایران نمایند.
اینجا باید نقش اروپا برای ایران مشخص شود، اینکه اروپا دارد با آمریکا نقش بازی می کند یا اینکه می خواهد برجام ادامه پیدا کند. و تا وقتی که اروپا ثابت نکند که برجام پابرجا بنماند و به طور کامل اجرا شود، و از سوی دیگر ایران از منافع برجام استفاده نماید، طبیعتا تا ان لحظه اروپا با آمریکا هیچ فرقی ندارد، تنها یکی نقش خوب و دیگری نقش بد را بازی می کند.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اروپا از برجام حمایت می کند

پرسش: آینده برجام از دیدگاه شما چگونه است؟
پاسخ: الآن به هرحال چین و روسیه علی رغم تحریم های آمریکا، فضای خود را برای ایران آماده کرده اند و اجازه می دهند شرکت هایشان با ایران تعامل کنند و ترسی از تحریم های آمریکا ندارند. حال باید اروپا تکلیف خود را مشخص کند که آیا آنها حاضرند این کار را همانند چین و روسیه انجام بدهند یا خیر. اگر این کار را نکند عملا اروپایی ها در برجام نیستند، زیرا هدف ایران از امضای برجام این است که یک سری منافع اقتصادی بدست بیاورد و تحریم ها رفع شود. اگر بنا باشد که ایران در برجام بماند و تحریم ها به اسم و عنوان دیگری باقی بماند، این کار فایده ای ندارد در عمل بدان معناست که اروپا در برجام نیست.
با توجه به نظر این کارشناس ایرانی، طی این هفته چشم ها به سوی انتخاب اروپا است، تا در نهایت اروپا و ایران به یک اتفاق نظر در خصوص برجام و خروج از سدی که آمریکا در برجام ایجاد نموده است، برسند.

ترامپ و برجام – عشق نافرجام - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترامپ و برجام – عشق نافرجام

شایان ذکر است که در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریمهای وضع شده علیه این کشور برداشته شود. توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام:تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد. لغو تحریمها علیه ایران متناسب با اقدامات ایران برای از بین بردن برنامه هسته ای اش و در جهت منافع ملی آمریکا خواهد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ، وی در اقدام بی سابقه ای به صورت یک طرفه از برجام خارج شد که با واکنش منفی بسیاری از کشورها رو به رو شده است، اکنون اروپا نیز باید تصمیم خود را بگیرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала