گزارش و تحلیل

بیماری‌های مرگبار در کمین فضانوردان

© Sputnik / Press service of Roskosmos /  مراجعه به بانک تصاویر بیماری‌های مرگبار در کمین فضانوردان
بیماری‌های مرگبار در کمین فضانوردان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دیلی تلگراف، بسیاری انسان‌های دارای آرزوی پرواز به فضا باید بدانند که بعید است هر یک از آن‌ها قادر باشد مشقات این ماموریت را تحمل کند.

آنا لی فیشر فضانورد زن آمریکایی که اولین مادری در فضا بود هشدار داد که خیلی از افراد حاضرند برای پرواز فضایی هزارها دلار پرداخت کنند ولی نمی‌دانند که در طول آن برای  آن‌ها چه چیزی اتفاق خواهد افتاد.

او گفت: مردم فکر می کنند که آن‌ها می توانند سوار  یک سفینه شده  و بلافاصله راهی فضا شوند. این اصلاً مانند پرواز در خطوط  هواپیمایی نیست.اولین لحظات در فضا دور از بهترین هستند. به یاد داشته باشید زمانی که ما در شاتل بودیم، در طی دو دقیقه  بار اضافی حدود سه اتمسفر را تجربه کردم. نفس کشیدن دشوار بود، و سپس موتور خاموش شد، و ما در حال بی وزنی بودیم. همه چیز خیلی سریع بود.

تا به امروز، فرستادن گردشگران به فضا تنها توسط آژانس فضایی روسی Roskosmos انجام می شد — در دوره ای از 2001 تا 2009 با قیمت 20 تا 40 میلیون دلار. با این حال، در دهه آینده، تعدادی از دیگر شرکت های هوافضایی امیدوارند تا پروازهای تجاری خود را آغاز کنند، مانند Blue Origin، Virgin Galactic و SpaceX.

فهرست کسانی که از پیش بلیط خریداری کرده اند شامل بازیگران آنجلینا جولی، کیت وینسلت و لئوناردو دی کاپریو است.  استیون هاوکینگ تا مرگ خود در اوایل سال جاری میلادی در فکر پرواز با "Virgin Galactic" بود.

اعضای خدمه آپولو- 8 در سال 1968 اولین کسانی بودند که بیماری فضایی را گزارش کردند. فضانوردان "آپولو —9" به‌قدری احساس بدی  داشتند که خروج آنها به فضای آزاد به تعویق انداخته شد.   هواپیمای تمرین ناسا، جایی که فرد بتواند بیوزنی را تجربه کند، به صورت غیر رسمی به نام "ستاره دنباله دار استفراغ" نامیده می شود، زیرا حال مردم در داخل آن بسیار بد میشود.

به طور گسترده معلوم است که میکرو گرانش به طور جدی بر سوخت و ساز، تنظیم حرارتی، ریتم قلب، حجم توده عضلاتی، تراکم استخوان، بینایی و سیستم تنفسی ارگانیسم انسان تاثیر می گذارد.

تحقیق انجام شده در ایالات متحده در سال 2016 نشان داد که فضانوردانی که طی ماموریت های فضایی به ماه سفر کردند، به بیماری های قلبی و عروقی پنج برابر بیشتر از کسانی که به مدار پایین می رفتند یا هرگز زمین را ترک نکردند، مبتلا می شدند.

دانشمندان روسی سال گذشته دریافتند که میکرو گرانش باعث تغییرات بسیار ناخوشایند در سیستم ایمنی می شود که به دنبال آن مبارزه انسان حتی با ویروس ضعیفی مانند سرماخوردگی، سخت می شود.

اسمیت جانسون، جراح پرواز ناسا همچنین هشدار داد که سفر فضایی تأثیر جدی بر سلامتی بسیاری از فضانوردان داشت که هنگام بازگشت به زمین مانند یک مرغ بدون استخوان به نظر رسیدند. آنها از یک وضعیت به نام Mal de debarquement رنج می بردند، شبیه به تجربه ی دریانوردان پس از اینکه وقت طولانی در دریا بودند و دوباره به زمین باز گشتند.

وی افزود: "این وضعیت خطرناک است. مطلب سر  این است که میکرو گرانش روی هر سیستم بدن تأثیر می گذارد، یا سنگ های کلیه باشد، یا  توزیع مجدد مایعات در گوش داخلی، یا از دست دادن ده برابر وزن استخوانی باشد.  فضانوردان دوز ده برابر بیشتر تابش رادیواکتیو را می گیرند."

ولی خطراتی که در انتظار آن‌ها در فضا بودند پس از بازگشت به زمین تمام نمی شوند. به گفته دکتر جانسون، برای به حال در آمدن پس از پرواز فضایی، دو هفته وقت لازم است و خود  فضانوردان می‌گویند که بازگشته گان باید در طول همین مدت از رانندگی خودداری کرده و طی یک ماه با هواپیما پرواز نکنند. جانسون گفت: در فضا، بدن شما طولانی تر و مسطح می شود، بنابراین درد پشت می تواند برای یک دوره چند هفته تا چند ماه ادامه یابد.

آژانس های فضایی به ویژه در مورد تابش خورشید و کیهانی نگران هستند و هنوز راه هایی برای حفاظت از فضانوردان در سفرهای طولانی به مریخ یا ماه وجود ندارد.  خوشبختانه خدمه مأموریت آپولو- 14 از شراره خورشیدی خطرناک فرارکرد که فقط دو هفته قبل از شروع پروازشان اتفاق افتاد. بر اثر آن خدمه می‌توانست نه تنها به بیماری سرطان مبتلا شود بلکه کلاً بسوزد.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала