گزارش و تحلیل

درس یمنی

© AP Photo / Hani Mohammedدرس یمنی
درس یمنی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یمن جزو معدود کشورهای جهان می باشد که بصورت تاریخی هیچوقت دشمنان نتوانسته اند آن را کاملا اشغال کنند و در بهترین شرایط بر بنادر آن تسلط یافتند، اما طی چند روز اخیر ائتلاف سعودی عملیات وسیعی را برای تصرف بندر حدیده انجام داد که این هم با شکست مواجه شد.

با توجه به اینکه کارشناسان نظامی باور داشتند جنگ حدیده می تواند تلفات بسیاری را در بر داشته باشد و احتمال پیروزی در آن ضعیف است، ائتلاف سعودی – اماراتی زمان برگزاری جام جهانی فوتبال را برای شروع عملیات خود شروع کرد تا توجه کل جهان به بازی های فوتبال در روسیه باشد و این ائتلاف بتواند در آرامش کار خود را انجام دهد و حتی اگر نیاز شد مردم حدیده را قتل عام کند اما این بندر را تصرف نماید.

ائتلاف تمام توان نظامی خود از تجهیزات و نیرو را در این عملیات به خدمت گرفت و کارشناسان نظامی خبره بسیاری از کشورهای غربی هم هدایت و نظارت بر عملیات را عهده دار شدند.

اما حد اقل تا لحظه نوشتن این مقاله حتی فرودگاه حدیده را نتوانسته اند تصرف کنند چه برسد به بندر حدیده.

جای تعجب دارد که چرا رهبران ائتلاف حاضر نیستند از تاریخ عبرت بگیرند.

انگلیس با آن همه عظمت اش بیش از بندر عدن پیشروی نکرد چون می دانست ورود به داخل یمن همانا و نیست و نابود شدن نیروهایش همان.

در دوران ملک سعود وی با حمایت انگلیس بر کل شبه جزیره عربستان تسلط یافت اما وقتی به مرز های یمن رسید توقف کرد چون می دانست ورود به یمن منجر به نابودی کل ارتش اش خواهد شد.

مصر حدود پنجاه سال پیش در اوج قدرت خود به یمن لشکر کشی کرد (جالب اینکه آن زمان عربستان حامی حوثی ها بود) ولی نتوانست یمنی ها را شکست دهد و با تحمل خسارت هزاران سرباز از یمن عقب نشینی کرد.

دلیل بسیار واضح است.

یمنی ها از سرزمین خود دفاع می کنند در حالی که نیروهای مهاجم هیچ انگیزه ای برای جنگیدن ندارند.

هر چه قدر هم که نیروی مهاجم از عده و عدد برخوردار باشد باز هم چون سربازان انگیزه ندارند نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

بسیاری از جنگ های نوین این را نشان داده اند.

از جنگ کره تا ویتنام گرفته تا جنگ افغانستان و عراق ایالات متحده که ابرقدرت جهان به حساب می آید با سرباز های آمریکایی، در همه آنها ناکام ماند.

اسرائیل با آن همه تجهیزات و حتی انگیزه سربازانش در مقابل فلسطینی ها و لبنانی ها کم آورد و شکست خورد.

بعد تصور می کنند می توانند یمن را با تعدادی سرباز مزدور تصرف کنند؟

مزدوران برای مشتی دلار که قرار است دریافت کنند می جنگند و باید زنده بمانند تا آن دلار ها را دریافت و خرج کنند و بدیهی است در این شرایط حاضر نخواهند بود جان خود را به خطر بیاندازند در حالی که جنگجویان یمنی حاضر هستند تا قطره آخر خونشان بجنگند.

اگر هدف ائتلاف مورد حمایت مردم یمن بود قطعا می توانستند تعداد کافی از جنگجویان یمنی مورد نیاز خود را پیدا کنند اما همین که مجبور هستند از ده ها کشور دیگر جنگجو استخدام کنند خود نشان می دهد که مردم و یا قبایل یمن حامل آنها نیستند.

همین ماجرا خود مشکل را برای ائتلاف دو چندان می کند چون روی زمینی می جنگد که جامعه پذیرنده ای برایش وجود ندارد.

شاید بتوان گفت جوک روزگار این باشد که برخی تسلیحات را به نمایش بگذارند و بگویند چون انصار الله این سلاح ها را از ایران دریافت کرده اند ما نتوانسته ایم آنها را شکست دهیم.

کسی نیست سوال کند پس صدها ملیارد دلار سلاح های فوق مدرنی که شما از آمریکا و انگلیس و فرانسه و اسرائیل و… خریداری کرده اید چی؟

گذشته از اینکه یمن در محاصره کامل هوایی و زمینی و دریایی است و معلوم نیست اینها چگونه می خواهند ثابت کنند که این تسلیحات ایرانی است اما به فرض محال فرض کنیم اصلا انصار الله از ایران تسلیحات دریافت کرده، چطور انصار الله می توانند با مسلسل و موشک دوش پرتاب در مقابل شما بایستند اما شما با اینهمه تسلیحات فوق مدرن هیچ کاری نمی توانید انجام دهید؟

پس دوستان مشکل تسلیحات نیست انگیزه است، انگیزه ای که هر روز که جنگ یمن ادامه پیدا می کند بیشتر می شود و قطعا تعداد دشمنان ائتلاف بیشتر می شوند و تا وقتش نگذشته باید ائتلاف به حملات خود بر علیه مردم یمن پایان دهد وگرنه ممکن است همان شن های روان مردمی سربازان ائتلاف را در خود فرو ببرند و روزی خواهد رسید که شکست ائتلاف در تصرف یمن در کتابهای تاریخ تدریس خواهد شد و همه خواهند گفت مردم یمن با اراده خود در مقابل کل جهان ایستادند و حتی مجامع بین المللی هم ذره ای از آنها حمایت نکردند و وجدان خود را به مشتی دلار فروختند ولی باز هم مردم یمن پیروز شدند و این ماجرا به "درس یمنی" برای آتیه تبدیل خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала