گزارش و تحلیل

جهان در برابر بی ثباتی و بحران جدید

© AFP 2023 / Greg Bakerجهان در برابر بی ثباتی و بحران جدید
جهان در برابر بی ثباتی و بحران جدید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به قول از روزنامه یومیوری شیمبون چاپ ژاپن، نوشت: تحریمات متقابل آمریکا و چین بشریت را به ورطه بحران اقتصادی جهانی می کشاند.

تضادهای بازرگانی بین ایالات متحده و چین رو به افزایش است. هر دو کشور باید وارد مذاکرات عادلانه شوند، تا واکنش های زنجیرۀ منفی را کاهش دهند که در پی تحریم ها بروز می کنند.

ایالات متحده اعلام کرد که به دلیل اینکه پکن حقوق مالکیت فکری را نقض کرده است، جریمه های مربوطه کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار در سال را اعمال می کند. واشنگتن از 6 ژوئیه اقدامات متقابل خود را به اجرا در خواهد آورد.

چین، به نوبه خود، گفت که از تعرفه های تنبیهی برای مجازات کالاهای مشابه ایالات متحده بلافاصله پس از آغاز اقدامات ایالات متحده استفاده خواهد کرد. وضعیت به ترتیبی که پس از افزایش مالیات بر واردات فولاد و آلومینیوم به ایالات متحده مشاهده شد، به همان شکل خواهد بود.

ایالات متحده و چین با هم بیش از 40 درصد از محصول ناخالص جهان را دارند. رشد تعرفه های گمرکی بین این دو کشور موجب بی ثباتی در بازارهای جهانی و در شرکت های جداگانه خواهد شد. همه اینها تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.

به رغم همه چیز، هر دو کشور در هنگام وضع تعرفه های اضافی گمرکی باید احتیاط و سعی کنند تا مشکالت ناشی از این طریق با انجام مذاکرات حل شود.

لیستی از کالاهائی که وارد آمریکا می شوند، شامل محصولاتی تولید شده با تکنولوژی پیشرفته مانند نیمه هادی ها و تکنیک رباتیک است. همچنین بحث در باره محدود کردن سرمایه گذاری چین در ایالات متحده آغاز شد.

این اقدامات تنبیهی به وضوح هدفش نه تنها مقابله با کاهش اجناس آمریکایی در تجارت با چین بلکه همچنین این است که چین قادر نباشد جایگاه مناسبی را در صنایع دارای تکنولوژی پیشرفته آمریکا بگیرد.

دیگر کشورهای توسعه یافته، از جمله ژاپن و اروپای غربی، از این امر نگرانی دارند.

نگرانی ایالات متحده در مورد تمام این مشکلات قابل درک است، اما پاسخ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که توسط "دست محکم" با نادیده گرفتن کامل قوانین تجارت بین المللی، داده می شود، غیرمجاز است.

اگر واشنگتن بخواهد پکن را متوقف کند، باید این کار را با مشارکت با کشورهای اروپایی و ژاپن، مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی انجام دهد. ولی عجالتا ایالات متحده قوانین بین المللی را نادیده می گیرد، بنابراین به زحمت می توان انتظار داشت که شرکای تجاری آمریکا مقررات تجاری را رعایت کنند.

تا همین اواخر، ایالات متحده و چین طی مذاکرات طولانی، سعی داشتند راهی پیدا کنند برای اجتناب ورزیدن از تعرفه های بازرگانی سرکوبگرانه. زمانی بود که استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده، وعده داده بود که رشد تعرفه های اجناس چینی به حال تعلیق در آورده خواهد شد. چرا که چین قصد داشت واردات محصولات کشاورزی از ایالات متحده را افزایش دهد.

ولی ترامپ شیفته ایده های تحریم ها، تمام ثمرات حاصله در این مذاکرات را از بین برد.

هر طوری شده، اعتماد پیشین موجود در روابط ایالات متحده و چین، که بر اثر تلاش های بسیار سخت به دست آمد، دارد از بین می رود و این امر ادامه مذاکرات تجاری سازنده فی مابین را دشوار می کند.

ترامپ برای قانع کردن شرکای تجاری آمریکا به گذشت باید تکتیک خود را به طور قطعی عوض کرده و دیگر به سیاست ارعاب و به رخ کشیدن اسلحه متوسل نشود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала