گزارش و تحلیل

جهان در انتظار حمله تروریستی هسته ای

© Fotolia / Shawn Hempelجهان در انتظار حمله تروریستی هسته ای
جهان در انتظار حمله تروریستی هسته ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک - در اواسط ماه ژوئیه کارشناسان مطرح جهانی در ژنو در چارچوب کنفرانس لوکزامبورگ مخصوص امنیت هسته ای، استراتژی هسته ای و ثبات استراتژیک در جهان را بررسی کردند.

ولادیمیر ساژین کارنشناس در امور سیاسی، مفسر اسپوتنیک نوشت: دانشمندان برجسته در سوئیس گردهم آمده و در باره چگونگی جلوگیری از وقوع فاجعه هسته ای در سیاره ما بحث کردند. درمیان آنها کارشناسان علوم سیاسی و فیزیک و مهندسی، آکادمیسین ها آلکسی آرباتوف، روالد ساگدییف، ویلیام پری وزیر پیشین دفاع آمریکا، ژنرال ولادیمیر دوورکین از روسیه، طارق رئوف نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوری نازارکین معاون پیشین رییس شورای امنیت روسیه، ویاچسلاو کانتور رییس همایش لوکزامبورگ و مولف این مطلب بودند.

در دستور روز کنفرانس لوکزامبورگ مسائل بسیار پیچیده مربوط به سیاست کنونی در جهان قرار داشت. آنها از قرار ذیل بودند: استراتژیک بین روسیه و ایالات متحده در زمینه کاهش و کنترل تسلیحات، گسترش سلاح های هسته ای در جهان و خطر ناشی از تروریسم هسته ای. توجه زیادی به موقعیت حول برنامه های هسته ای کره شمالی و ایران مبذول شد.

شرکت کنندگان در این کنفرانس خاطر نشان کردند که توقف بی سابقه ده ساله مذاکرات روسیه و آمریکا درباره سلاح های استراتژیک ادامه دارد. متأسفانه، تا به امروز، چشم انداز عقد توافقنامه جدید بین روسیه و ایالات متحده دیده نمی شود. حتی تمدید قرارداد استارت (سالت) پراگ در مورد تسلیحات استراتژیک برای پنج سال، که در سال 2021 به پایان می رسد، به طور جدی مورد بحث قرار نمی گیرد.

ویلیام پری رئیس اسبق پنتاگون، گفت که بروز جنگ هسته ای بین روسیه و ایالات متحده بعید است، اما طرفین باید گفتگو در مورد ثبات استراتژیک را برگزار کنند. او همچنین توسط ژنرال ولادیمیر دوورکین کارشناس ارشد علمی موسسه روابط بینالمللی وابسته به آکادمی علوم روسیه حمایت شد. وی تاکید کرد که دو قدرت اصلی هسته ای باید نمونه ای برای مذاکرات و مشاوره برای کشورهای دیگر باشد.

همانطوری که ویاچسلاو کانتور رییس همایش لوکزامبورگ اشاره کرد، "طی سال گذشته شاهد افزایش تنش بین روسیه و ایالات متحده، ایالات متحده و چین، افزایش رویارویی نظامی و رقابت در اروپای شرقی، خاورمیانه، غرب اقیانوس آرام و قطب شمال بوده ایم. همه اینها، مسائل مربوط به استراتژی جهانی و ثبات در آینده را مطرح می کند.

خطر تروریسم هسته ای، تهدید بزرگی برای امنیت بین المللی است. در کنفرانس گفته شد که کار بجای کشیده شده که این سوال مطرح است که خطر حمله هسته ای تروریستی نباید با "اگر" تنظیم شود بلکه در جمله مربوطه باید کلمات "هنگامی که…" به کار برده شود. لازم است تمام اقدامات مربوطه، امروز در چارچوب هر کشور دارای زیرساخت های هسته ای و در سطح بین المللی انجام شود. و این اشتباه جبران ناپذیری می بود اگر برای گرفتن تصمیم در انتظار حمله هسته ای تروریستی با همه پیامدهای وحشتناک آن بمانیم.

شرکت کنندگان در این کنفرانس از دیدار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور، استقبال کردند. آنها گفتگوی دو رهبر را رویداد سیاسی امیدوار کننده و قادر به کاهش تنش در شبه جزیره کره نامیدند.

شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو از خروج آمریکا از معامله هسته ای با ایران- برجام انتقاد کردند. ویاچسلاو کانتور رئیس کنفرانس لوکزامبورگ خاطرنشان کرد که تمام اقدامات تهران در رشته هسته ای به طور قابل اعتماد توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی کنترل می شود. براساس گزارش هایشان، "شرایط این معامله به طور کامل رعایت شده است".

طارق رئوف، نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی، تأکید کرد که امتناع یک طرفه ایالات متحده از این معاهده، با قوانین بین المللی تناقض دارد، که طبق آن مقام های جدید موظف به پیروی از توافقنامه حقوقی بین المللی هستند که دولت های قبلی آنها را امضا نمودند. به عقیده همه سخنرانان، این حرکت رئیس جمهور ترامپ، اعتماد به ایالات متحده به عنوان طرف مطمئن موافقت نامه های بین المللی را متزلزل کرده است.

نویسنده این مطلب طی سخنانی در این کنفرانس خاطر نشان کرد که پیامدهای امتناع آمریکا از توافق با ایران در مورد برنامه هسته ای، منفی خواهد بود. این، ضربه به رژیم عدم گسترش سلاح های هسته ای است. اگر این معامله عقیم بماند، نقاط ضعف مختلف برای حدود 30 به اصطلاح "کشورهای آستانه" آماده برای ایجاد سلاح های هسته ای خود را باز خواهد کرد.

بدون شک، فروپاشی معامله هسته ای، هدیه ای برای نیروهای محافظه کار بنیادگرایانه در ایران، عمدتا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. آنها این امیدواری واقعی را پیدا خواهند کرد که می توانند تیم روحانی رئیس جمهور اییران را با ایراد فشار به 5 — 10 سال به عقب برانند و به درگیری سخت با کل جهان و در درجه اول با غرب به قصد از سرگیری برنامه هسته ای ایران بپردازند. این دفعه برای تولید سلاح هسته ای بدون کنترل آژانس اتمی و بدون درنظرداشت هیچ گونه مذاکرات.

این، بهانه ای برای تشدید تنش جدید در منطقه خاورمیانه و در سراسر جهان است. ایران هسته ای احتمال واقعی برای بروز اختلاف نظامی ایجاد می کند که می تواند به جنگ تمام عیار مقیاسی بدل شود.

در کنفرانس لوکزامبورگ گفته شد که در حال جاضر سرنوشت برجام از بسیاری لحاظ به اتحادیه اروپا، در درجه اول به بریتانیا، فرانسه و آلمان بستگی دارد که در همکاری با ایران نویسندگان این معامله بوده و به داشتن روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران علاقه مندند. امروز سرنوشت این توافق در حال تعلیق است.

کنفرانس بین المللی لوکزامبورگ در زمینه پیشگیری از فاجعه هسته ای به تصمیم کنفرانس بین المللی پیشگیری از فاجعه هسته ای در تاریخ 24-25 مه 2007 در لوکزامبورگ تاسیس شد و یکی از بزرگترین سازمان های غیر دولتی است که متشکل از کارشناسان برجسته جهان در زمینه عدم گسترش سلاح های هسته ای، کاهش و محدود کردن تسلیحات است. از آن زمان تا کنون، این کنفرانس 26 همایش، سمینار و دیدار کاری در مسکو، واشنگتن، لوکزامبورگ، برلین، رم، وین، پاریس، پراگ، ژنو، ورشو و استکهلم برگزار کرده است.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала