گزارش و تحلیل

تحریمات به معنای مسایل حیاتی برای چک

© Fotolia / Kaprikfotoتحریمات به معنای مسایل حیاتی برای چک
تحریمات به معنای مسایل حیاتی برای چک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- در اوایل ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خروج از معامله هسته ای با ایران و از سرگیری تحریم ها، از جمله تحریم های ثانوی را اعلام کرد. این اقدام شامل شرکت هایی است که با ایران تجارت می کنند.

این تحریمات می توانند ضربه به ویژه شدیدی به شرکت های کوچک بزنند که محصولات خود را در بازار ایرانی عرضه می کنند. واحد تولیدی کوچک چکی به نام Aleš Zvěřina & studio AZ-Design از جمله آنها است که شیشه و سرامیک تولید می کند. اگر محدودیت های ایالات متحده لغو نشود، شرکت می تواند از 50 تا 70 درصد تولید را از دست بدهد.

آلِش زوِرژینا رییس این شرکت در این رابطه به اسپوتنیک چنین گفت: اینک 15 سال است که ما برای ایران محصولات شیشه ای می سازیم. در طول این مدت، محصولات ما محبوبیت مشتریان ایرانی را کسب کرده که به افزایش سالیانه صادرات کمک کرده است. در زمان اخیر به دلیل تحریم های آمریکا علیه شرکت های اروپایی در ایران ما دوره دشواری داشتیم. همه این تحریم ها برای ما مسائل برانگیز است.

در شرکت من و همسرم ازلاتا زورژینووا حدود 100 کارمند مشغول به کار هستند، 70 نفر از آنها متخصص با تجربه در نقاشی و نقشنگاری روی شیشه هستند. آنها و تجربه شان منحصر بفرد است. ما از آنها قدردانی می کنیم.

حالا حساسترین موقع در 20 سال اخیر از سر می گذرانیم. اگر در آینده نزدیک وضعیت بهبود نیابد، مجبور خواهیم شد تعداد کارکنان شرکت ما و تمام محصولات را از 50 تا 70 درصد کاهش دهیم. ما در طول 7 سال تلاش کرده ایم وارد این بازار جذاب شده و با کارآفرینان ایرانی همکاری کنیم. اکنون این بازار برای ما بسیار مهم است، بنابراین هر گونه محدودیت، برای ما مشکلات حیاتی بوجود می آورد.

مشکل ارز هم بسیار حساس است که نرخ آن در بازار سیاه ایران هر روز تغییر می کند. یک ماه پیش تمام دفاتر مبادلات رسمی بسته شد، جایی که می توانستیم ارز را با نرخ بالا تعویض دهیم و آن را به اروپا ارسال کنیم.

همچنین ممکن است ارز را در بانک ها مبادله کرد، جایی که به لطف دولت ایران، نرخ پایدار پول نگه داشته می شود. اما محصولات شیشه ای متعلق به کالاهای لوکس هستند که مقامات ایرانی از آنها حمایت نمی کنند.

همچنین، کارآفرینان ایرانی باید از پیش مجوز معتبری برای تعداد مشخصی از کالاها برای یک سال داشته باشند. این به این معنی است: باید مشخص شود که آنها چند کیلوگرم محصولات شیشه ای وارد می کنند و چند دلار باید بابت هر کیلوگرم پرداخت کنند. اعتبار این مجوزها در تاریخ 31 مارس 2018 سپری شد.

تمام محدودیت ها منجر به نقض، تاخیر و در بدترین حالت توقف کامل صادرات می شود که منجر به پایان کامل روابط تجاری بلند مدت جمهوری چک و ایران خواهد شد. در حال حاضر ما به دنبال روش هایی برای تحویل کالا به بازار بر پایه پایدار می باشیم تا مشتریان نهایی ما بتوانند بدون هیچ مشکلی پول بفرستند. من می فهمم که ما به عنوان یک تولید کننده در این وضعیت چاره نداریم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала