گزارش و تحلیل

تسویه حساب با ارز رمزنگاری شده باعث نزدیکی ایران و روسیه می شود

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر تسویه حساب با ارز رمزنگاری شده باعث نزدیکی ایران و روسیه می شود
تسویه حساب با ارز رمزنگاری شده باعث نزدیکی ایران و روسیه می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو شورای فدراسیون روسیه معتقد است که «کریپتوکرنسی» روسیه و ایران را بهم نزدیک تر خواهد کرد.

سرگی کالاشنیکوف معاون اول رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور سیاست اقتصادی اعلام نمود که  ایجاد ارز رمزنگاری شده (کریپتو کرنسی) بین ایران و روسیه، بطور قابل توجهی این دو کشور را به یکدیگر نزدیکتر خواهد کرد.

در ماه مه محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون امور اقتصادی مجلس جمهوری اسلامی ایران در پایان دیدار با دمیتری میزنتسف رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور سیاست اقتصادی فدراسیون روسیه اعلام نمود که به عقیده وی ارز رمزنگاری شده — یکی از ابزار دارای چشم انداز برای رها شدن از تأثیر دلار در معاملات تجاری با روسیه است:« در یکی دو سال اخیر موضوع استفاده از کریپتوکرنسی (ارز رمزنگاری شده) مطرح می شود که یکی از بهترین راه ها برای دور زدن دلار و جایگزین کردن سیستم «سوئیفت» است».

پورابراهیمی در ادامه گفت که ایران توانست همکاری در این رابطه را با روسیه سرو سامان بدهد.

سرگی کالاشنیکوف معاون اول رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور سیاست اقتصادی در رابطه با برخورد روسیه نسبت به این پیشنهاد، چشم انداز استفاده از کریپتوکرنسی روسیه —ایران در معاملات تجاری، موانع در راه اجرایی کردن این نوع طرح ها و همچنین تأثیر تسویه حساب ها به ارز رمزنگاری شده  بر مناسبات تجاری-اقتصادی روسیه —ایران  و سیستم مالی جهانی درمصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک  توضیح داد.

کالاشنیکوف توانایی اعجاب آور ایران را متذکر شد که این کشور توانسته در شرایط تحریمی به رشد و توسعه خود ادامه بدهد ولی افزود که سطح گردش کالا بین ایران و روسیه آنقدر نیست که بتوان ارز رمزنگاری شده مشترک را ایجاد کرد. برای راه اندازی ارز دیجیتالی که بتواند با دلار مقابله کند  همکاری با دیگر کشورها ضروری خواهد بود.

—  ایران در شرایط انزوای شدید، طی سال های اخیر توانایی شگفت آوری در پیشرفت نشان داده است.  برای مقابله واقعی با دلار باید کشورهای بیشتری در گردش کالا که بر اساس کریپتو کرنسی (ارز رمزنگاری شده) انجام شود شرکت داشته باشند. حجم گردش کالا بین روسیه و ایران برای راه اندازی یک ارز کامل کافی نیست. اگر یکسری از کشورها، به عنوان مثال کشورهای سازمان همکاری شانگهای و یا بریکس به این روند ملحق شوند، در آنصورت ارز جدید می تواند رقیب جدی برای دلار در تسویه حساب های اونیورسال بشود».

در روسیه هنوز مقام کریپتوکرنسی مشخص نشده است که مانع از گذار به این ارز در تسویه حساب ها می شود.

—  در فدراسیون روسیه هنوز مقام ارز رمزنگاری شده در هر شکل آن معین نشده است و شرایط اصلی مرتبط با گردش ارز رمزنگاری شده مشخص نشده اند.  در این مورد بحث می شود که:آیا  مفهومی مانند «کریپتو کرنسی»  حق موجودیت دارد؟ در طرح قانونی که برای بحث به دومای کشوری تسلیم شده است، ارز رمزنگاری شده به عنوان حق مالکیت تعریف شده است، به عنوان  وسیله پرداخت متقابل که بدون شک ارز رمزنگاری شده به عنوان یکی از اشکال تسویه حساب ارزی می تواند از حق وجود برخودار باشد. باید بگویم که نه «کریپتوکرنسی»، بلکه ارز معمولی ، مثلا روبل شوروی که در جامعه همسود سوسیالیستی قبلی در گردش بود و گزینه کلاسیک  تسویه حساب متقابل بود. ارز رمزنگاری شده نیز به این ترتیب می تواند امروزه همین نقش را ایفا کند. می توان در باره حجم شبکه های انتشار نیز به توافق رسید».

اما در آینده اگر «اراده سیاسی» وجود داشته باشد گذار به تسویه حساب با کمک ارز رمزنگاری شده می تواند خیلی سریع به مرحله اجرا گذار کند.

—  این یک طرح کاملا واقعی است. آنچه مانع از پیشرفت در این راه می شود، نامعلومی و ابهام در روسیه در خصوص مقام ارز رمزنگاری شده است. باید این ارز به عنوان دارایی تعریف شود که از طرف بانک مرکزی معرفی می شود که به هیچ وجه با سیستم گردش «کریپتو» همخوان نیست. بعلاوه وظایف معینی که توسط قانون چارچوبی به تصویب رسیده است که معلوم نیست چگونه توسط قوانین تفسیر خواهد شد. هم اکنون این طرح قابل اجرا نیست. همه چیز وابسته به تمایل و اراده سیاسی است. اگر چنین اراده سیاسی وجود داشت همه این کارها را می توان طی 5 روز به انجام رساند. اصولا، جامعه روسی متخصصان برای اینکار آماده است. همه امکانات برای اجرایی شدن این طرح وجود دارد».

به عقیده سناتور روس، کاربرد ارز مشترک دیجیتالی باعث نزدیکی دو کشور خواهد شد.

—  ارز، عامل بسیار قوی ای است که کشورها را با هم متحد می کند. بدون شک حتی ایجاد ارز رمزنگاری شده برای تسویه حساب بین روسیه و ایران تا حد قابل توجهی کشورهای ما را بهم نزدیکتر خواهد کرد».

در عین حال استفاده از ارز رمزنگاری شده مشترک روسیه-ایران در مناسبات تجاری-اقتصادی و بانکی  تأثیر بر سیستم مالی جهانی و مناسبات تجاری با دیگر کشورها نخواهد گذاشت.

—  سیستم مالی جهانی شکل گرفته است و کار می کند. در چارچوب آن مقدار بحد کافی زیادی از ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد، یعنی ارزی که  مناسبات تجاری دو طرفه را تأمین می کند  که هیچ چیز وحشتناکی نیست. اما موضوع آن است که هم اکنون دلار چنین ارزی است. در زمان موجودیت اردوگاه سوسیالیستی، روبل شوروی چنین نقشی را ایفا می کرد.  ما با مشکلات چندی در چارچوب سازمان اقتصادی اورآسیا مواجه هستیم. این امر هیچگونه تأثیری بر سیستم جهانی نخواهد داشت. مهم آن است که چنین پدیده ای باعث پیشرفت و تغییر سیستم مالی شود».

به گفته عضو شورای فدراسیون روسیه در جهان نمونه های تسویه حساب با کمک کریپتوکرنسی وجود دارد که بمرور زمان می تواند موجب تغییر در سیستم مالی بین المللی بشود.

—  ونزوئلا دارای ارز رمزنگاری شده خود است که نفت پشتوانه آن است. ونزوئلای کوچک توانست  300 میلیون دلار «به جیب بزند». این را می توان یک روش جالب تسویه حساب متقابل نامید.  کشورهای بیشتری بدنبال ژاپن به  گردش ارز رمزنگاری شده گذار خواهند کرد. این امر بطور قابل توجهی سیستم موجود مالی را تغییر خواهد داد. شایان ذکر است که آمریکا نیز در آستانه تغییرات قرار دارد. سیستم رزرو ملی انتشار کریپتوکرنسی را آغاز کرده است. بعلاوه، آمریکا سعی می کند سیستم جدید اقتصادی را بر اساس همین کریپتوکرنسی بنا نهد. آمریکایی ها عملا خود را از تمام دلارهای نقدی خلاص خواهند کرد. برای گذار به ارز رمزنگاری شده باید منبع پول ها مشخص باشد، از اینرو تمام دلارهای پنهان شده در تشک ها بی ارزش خواهند شد که سقف اصلی در سیستم جهانی را تشکیل می دهند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала