گزارش و تحلیل

آیا فرانسه سودای تغییر رژیم ایران را در سر دارد؟

© AFP 2023 / Joel Sagetآیا فرانسه سودای تغییر رژیم ایران را در سر دارد؟
آیا فرانسه سودای تغییر رژیم ایران را در سر دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه در گفتگویی با روزنامه «ایزوستیا» روسیه از آمادگی فرانسه برای آغاز مذاکرات جهانی جدید با تهران به منظور حصول یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از برجام سخن گفته است.

خبرگزاری اسپوتنیک- در این گزارش که از سوی خبرگزاری ایتارتاس بازنشر شده، آمده است کمیته امور خارجی، دفاعی و نیروی مسلح مجلس سنای فرانسه نیز این موضوع را تأیید و اضافه کرده، پاریس در حال بررسی احتمال مذاکره و امضای توافقی جدید با ایران و خروج از برجام است. در این خصوص دکتر الکساندر آزادگان استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست که در ادامه ارائه می گردد و جزئیات بیشتر این تحلیل در لینک ویدیو قابل مشاهده است.


طرف ایرانی سند جدید را چگونه تصور می کند؟

فرانسه آهنگ خداحافظی از برجام سر می دهد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
فرانسه آهنگ خداحافظی از برجام سر می دهد
الکساندر آزادگان منظور از سند جدید را بازنگری در سند توافقنامه برجام خواند که در بازی جدید ایالات متحده دولت آقای ترامپ نقش منفی و دولت فرانسه بویژه آقای امانوئل ماکرون شخصیت خوب این جریان خواهد بود. همانطور که می دانیم کمپانی پژوه هم به برجام وفا نکرد و بر اساس بیانیه‌ رسمی گروه PSA که مالک شرکت‌های پژو، سیتروئن و DS است، فعالیت مشترک تمامی برندهای زیرشاخه‌ این گروه در ایران متوقف خواهد شد و تعلیق فعالیت‌های مشترک خود با ایران را از ۶ آگوست ۲۰۱۸ (مصادف با ۱۵ مرداد) آغاز خواهد کرد. واضح است که هدف از این کار، همراهی با تحریم‌های وضع‌شده توسط دولت آمریکا است.
آنچه مسلم است اکنون تمام جهات سیاسی ایران اعم از اصول گرایان و اصلاح طلبان به خوبی پی برده اند که هدف ایالات متحده و شرکای آنها مانند فرانسه که اینبار ابتکار را بدست گرفته و تلاش می کنند تا ایران را وارد مذاکرات جدید نمایند، تغییر در رژیم است همانگونه که تغییر رژیم در برخی کشورهای خاورمیانه را شاهد هستیم.
اما چرا اینبار فرانسه در این جریان ابتکار عمل را بدست گرفته است. زمانیکه منافقین از پایگاه اشرف در عراق اخراج شدند کدام کشور بود که نیروهای نظامی آن منافقها را تحویل گرفت و وارد پایگاه لیبرتی در عراق کرد، کدام کشور بود که تمام تشکیلات آنها را به پاریس انتقال داد و اکنون فرانسه نقطه قوت این گروهک و طرفداران آن شده و خرابکاری می کنند. چطور ممکن است کشور فرانسه یک گروهک تندرو و ارتجاعی را در کشور خود نگه دارد و از سویی خواهان مذاکره در زمینه فعالیتهای موشکی ایران باشد.

از سویی ایران زیر فشار اقتصادی شدید قرار دارد، اما زمانیکه غنی سازی اورانیوم در ایران در اوج فعالیت خود قرار داشت و از سه و نیم درصد به بیست درصد رسید، قیمت دلار زیر دو هزار تومان بود که بعد نیز به سه هزار تومان رسید، اما اکنون گفته می شود که در بازار سیاه تا هشت هزار تومان نیز خرید و فروش می شود. پس این مذاکرات و توافق برجام برای ایرانیها چه فایده ای داشت، ایران چطور می تواند پرچم سفید فرانسوی ها را برای انجام مذاکرات جدید بپذیرد و باید گفت این امر غیر ممکن است. اگرچه شرکای اروپایی ایالات متحده در تلاش هستند تا حرفهای امیدوارکننده بزنند و با کلام ساده ایران را گول بزنند اما ایران به هیچ وجه زیر بار این پیشنهادات نخواهد رفت.
واضح است که اروپا در حال خریدن زمان است تا هم ایران را در دست داشته باشد و هم گرفتار قوانین سخت و دست و پاگیری که از سوی ایالات متحده وضع می گردد، نشوند و بعبارتی با آمریکا سرشاخ نشوند. از سویی هر اندازه ایران را با ابزار اقتصادی تحت فشار قرار دهند، به هیچ وجه حاضر نخواهد بود که امنیت و تمامیت ارضی و ملی خود را به خطر بیاندازد و اجازه بدهد تا خلع سلاح شود.


فرمت جدید مذاکرات چگونه خواهد بود؟

برجام، منبع سؤالات جدید - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
برجام، منبع سؤالات جدید
فرمت جدید مذاکرات به عقیده من تنها یک واژه تبلیغاتی و حقه زبانی است تا بعضی ها باور کنند که مذاکرات جدیدی در راه است، درحالیکه بسیار بعید می دانم طرف ایرانی حاضر به انجام مذاکرات جدید باشد. در اتحادیه اروپا عده ای باور دارند که رژیم حاکم در ایران 40 سال حکومت کرده و آن را پذیرفته اند، بنابراین اکنون زمان آن رسیده تا با ایران وارد فعالیتها و توافقات اقتصادی شوند، این گروه همان کسانی هستند که می خواهد مقابل ایالات متحده نیز بایستند. این عده به فکر ده سال آینده هستند که برجام به پایان می رسد و بعد از آن چکار خواهند کرد، آن دسته از شرکتهای اروپایی که می خواهند مسیر خود را از زورگویی های واشنگتن جدا نمایند و در پی آن هستند تا اکنون ضماتی از ایران بگیرند تا ده سال آینده بتوانند سرمایه گزاری خود را آغاز نمایند.
امروز در ایران دیپلماسی اقتدار مطرح است و رهبر ایران نیز بسیار قاطعانه عمل می نماید و به سازمان انرژی هسته‌ای دستور دادند که سریعا آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فعلا در چارچوب برجام فراهم کند.

نکات کلیدی در مقایسه با توافق نامه هسته ای قبلی
اروپاییها می خواهند نسبت به ایران سیاست چماق و هویج را بکار گیرند و یکی از ابزارهای اصلی نیز مسئله اقتصاد است و تومان ارزش خود را هر روز بیشتر از دست می دهد و اروپا نیز درصدد است تا در مذاکرات به زعم خود جدید، از زورگویی اقتصادی با مدیریت شخصیت زورگویی مانند آقای ترامپ بهره بگیرد.
مسئله موشکی نیز از دیگر موارد کلیدی است که اروپا در نظر دارد و البته بازهم بر این باور هستم که مذاکراتی در این خصوص هرگز صورت نخواهد گرفت، مگر اینکه اروپا شجاعت به خرج دهد و مستقل از ایالات متحده بخواهد اقدام کند که بعید می دانم.

جلب نظر مثبت ایران برای دعوت به مذاکرات جدید
درخواست اروپا از آمریکا برای تسهیل تحریمها علیه ایران - اسپوتنیک ایران
درخواست اروپا از آمریکا برای تسهیل تحریمها علیه ایران
اما اینکه چگونه می توان نظر طرف ایرانی را جلب نمود تا این کشور حداقل حاضر باشد پای میز مذاکرات بنشیند، باید گفت کمک اروپا به منظور برداشتن تحریم های غیر اخلاقی واشنگتن علیه ایران و دادن آوانس اقتصادی به ایران که به نظر می رسد با حضور فرد بد قلقی مانند آقای ترامپ که هر لحظه نظر خود را تغییر می دهد این امر نیز مثل سایر موارد غیر ممکن است.
آنچه که اکنون برای ایران ارجحیت دارد مسئله اقتصادی است و سپس خوش عهدی که ایرانیها در برجام بدنبال آن بودند، اینکه تغییر نظام در ایران بحث تمام شده در گذشته باشد، اما شاهد هستیم که نه تنها این بحث کنار گذاشته نشده، بلکه با روی کار آمدن افراد تندرو در کابینه آقای ترامپ این بحث مجددا قدرت گرفته است و آن را بصورت علنی بیان می کنند. به عنوان مثال فرانسه برای اثبات حسن نیت خود می توانند گروهک های منافقین ایرانی را در فرانسه اخراج کند، اما تجربه آکادمیک من می گوید که این اقدام انجام نخواهد گرفت. بنابراین می بینیم که به هیچ وجه امکان جلب نظر طرف ایرانی برای بازگشت به مذاکرات وجود ندارد و تنها تلف کردن وقت است.

ایران خیلی محکم اعلام نموده که به غنی سازی ادامه خواهد داد و مواضع خود در خاورمیانه و حضور مستشاری در سوریه را حفظ خواهد نمود و از گروه انصارلله یمن حمایت ایدئولوژیکی خواهد نمود. ایران می تواند صدور گاز طبیعی به اروپا را محدود نماید و بیشتر بر چین و هند تمرکز نماید.
به هر حال اینگونه نیست که گزینه های ایران محدود باشد و زورگویی آمریکا نیز بی وقفه ادامه یابد، ما اکنون در دنیای چند قطبی کشورهایی مانند روسیه، چین، هند، برزیل، اتحادیه اروپا… هستیم و کشورهای جهان از نظام تک قطبی ایالات متحده که بصورت تک نفره تا بحال سود برده خسته شده اند و این چیزی است که در ایالات متحده نیز توسط عده ای احساس شده است. البته ایران نیز باید متدلوژی دیپلماسی خود را عوض کند چراکه متدلوژی یکطرفه و ضعیفی را در برجام پیش گرفته بودند.
ایران انتظار دارد که سایر طرفین در مذاکرات ایران مانند روسیه و چین نقش محکم تری را ایفا نمایند و حمایت خود از ایران را بویژه در بحث اقتصادی بیشتر نشان بدهند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала