گزارش و تحلیل

فیزیک دانان تعیین ترکیب ماده در عرض یک دقیقه را فرا گرفته اند

© Sputnik / Valeriy Melnikovفیزیک دانان تعیین ترکیب ماده در عرض یک دقیقه را فرا گرفته اند
فیزیک دانان تعیین ترکیب ماده در عرض یک دقیقه را فرا گرفته اند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تجزیه و تحلیل (آنالیز) هر ماده ای تعیین ترکیب عناصر آن یعنی درک این نکته را در نظر می گیرد که درصد عناصر جدول مندلییف در نمونه مورد نظر چقدر است.

روش های سنتی چنین تجزیه و تحلیلی روند دشوار آماده سازی نمونه ها را طلب می کند.علاوه بر این دانشمندان باید بخش مورد تحقیق را با نمونه های استاندارد ماده مقایسه کنند که جلب آنها قیمت تجزیه و تحلیل را افزایش می دهد. اینها نمونه های گرانقیمتی هستند که ترکیب آنها بطور موثق معلوم است (مثلا آلیاژهای استاندارد برنز با مجموعه معین ناخالصی ها).
دانشمندان دانشگاه ملی پژوهش های هسته ای روسیه (MEPhI) فناوری جدید ـ نقشه کار دستگاه (طیف سنج جرمی) برای تجزیه و تحلیل ترکیب عناصر مواد بدون استفاده از نمونه های استاندارد را عرضه کرده اند. نتایج این تحقیقات در مجله "European Journal of Mass Spectrometry" به چاپ رسیده است.
این فناوری می تواند در گوناگون ترین زمینه ها ، از جرم شناسی (که سرعت تحقیقات کارشناسی دارای اهمیت خاصی است) گرفته تا پزشکی (بویژه هنگام تجزیه و تحلیل میکرب ها در ترکیب موها و ناخن های انسان) مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین این روش می تواند دقت در تعیین ترکیب اشیای عبور کننده از مرزها در ایستگاه های راه آهن و فرودگاه ها را بالا برده یا به مشخص کردن وضعیت زیست محیطی (مثلا از طریق تجزیه و تحلیل خاک) سرعت ببخشد.
آلکساندر سیسویف، استاد دانشگاه ملی پژوهش های هسته ای روسیه (MEPhI) خاطرنشان ساخت:" واضح ترین اهمیت عملی کار ما در امکان ساخت دستگاه بسیار کوچک اما حساس و دارای بازدهی بالا برای تجزیه و تحلیل بدون استفاده از نمونه های استاندارد براساس طرح پیشنهادی ماست که ضمنا قیمت آن مناسب و از نمونه های مشابه کمتر است.
روش "تجزیه و تحلیل عناصر بدون استفاده از نمونه های استاندارد"، تعیین مستقیم ترکیب عناصر را در نظر می گیرد که در جریان آن تجزیه و تحلیل موازی نمونه های استاندارد ترکیبات معلوم لازم نیست.
ایجاد این روش همچنین تکمیل طیف سنج جرمی لیزری را طلب می کند. دانشمندان دانشگاه ملی پژوهش های هسته ای روسیه (MEPhI) امکان استفاده از مقادیر گوناگون انرژِی ، کوچک بودن و سطح پائین مطالبات در رابطه با منبع انرژی را از جمله مزیت های دستگاه جدید خود برای تجزیه و تحلیل می نامند. انها در بین دیگر مزیت ها به توانایی تجزیه و تحلیل همه انواع مواد، پاکیزگی روش و امکان تجزیه و تحلیل محدود و لایه ای اشاره می کنند. علاوه بر این خاطرنشان می شود که ایجاد این روش کاهش محسوس قیمت دستگاه و همچنین هر تجزیه و تحلیل را به همراه خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала