گزارش و تحلیل

فرانسه آهنگ خداحافظی از برجام سر می دهد

© Fotolia / Borna_Mirفرانسه آهنگ خداحافظی از برجام سر می دهد
فرانسه آهنگ خداحافظی از برجام سر می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاریس آماده آغاز مذاکرات جهانی با تهران بر سر یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از برجام است.

خبرگزاری اسپوتنیک- یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه فرانسه در گفتگویی با روزنامه «ایزوستیا» روسیه از آمادگی فرانسه برای آغاز مذاکرات جهانی جدید با تهران به منظور حصول یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از برجام سخن گفته است.
در این گزارش که از سوی خبرگزاری ایتارتاس بازنشر شده، آمده است کمیته امور خارجی، دفاعی و نیروی مسلح مجلس سنای فرانسه نیز این موضوع را تأیید و اضافه کرده، پاریس در حال بررسی احتمال مذاکره و امضای توافقی جدید با ایران و خروج از برجام است.

ایران مذاکرات را تمام شده تلقی می کند - اسپوتنیک ایران
ایران مذاکرات را تمام شده تلقی می کند
در این گزارش آمده است، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در جریان دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره حفظ برجام و در عین حال، تدوین سندی جدید که به امضای همه طرف‌های توافق، از جمله آمریکا برسد، بحث و گفت وگو کرده است. علاوه بر آن، این موضوع از سوی امانوئل ماکرون در دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم این موضوع را مطرح کرده است.
پاریس در نظر دارد تا در سند جدید علاوه بر موضوع هسته‌ای سایر مواردی را که از سوی اعضای توافق کننده موجب نگرانی است را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
یک منبع ناشناس در وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده: «ما علاوه بر موضوع سلاح‌های هسته‌ای نسبت به فعالیت‌های ایران در حوزه موشک‌های بالستیک، همچنین حضور نظامی فعال آن در خاورمیانه هم نگرانی داریم که بر این اساس بسیار علاقمند به آغاز یک فرایند مذاکرات جهانی جدید و عمیق با تهران هستیم». به همین دلیل امیدواریم ایران این نگرانیها را درک کرده و بپذیرد که لازم است با یکدیگر همکاری کنیم.»
یک منبع در سنای فرانسه هم با تأیید این خبر افزود: امانوئل ماکرون به دنبال گرد هم آوردن طرف‌های فعلی و سابق برجام دور میز مذاکره با هدف دست یافتن به یک توافق جدید و اصلاح‌شده با تهران است.
در همین راستا، «رابرت دل پیچیا»، معاون کمیته امور خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح سنای فرانسه نیز گفت: این احتمال است که فرانسه از توافق کنونی با ایران خارج شود، اما تنها به این منظور که مذاکراتی برای دست یافتن به یک سند جدید و کامل‌تر را آغاز کند که قطعا زمان زیادی نیاز دارد».
هشدار اتحادیه اروپا درخصوص عواقب تحریم ها علیه ایران - اسپوتنیک ایران
هشدار اتحادیه اروپا درخصوص عواقب تحریم ها علیه ایران
لازم به ذکر است، رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی ۲۵ آوریل خود در صحن علنی کنگره آمریکا اعلام نمود تا زمانی که جایگزین بهترین برای توافق ایران وجود نداشته باشد، فرانسه از برجام خارج نمی‌شود.
با این حال مکرون، به دنبال توافق جامع‌تری است که چهار رکن اساسی شامل اجرای مفاد توافق فعلی، گسترش مفاد توافق‌نامه فعلی به پس از سال ۲۰۲۵، نظارت بر برنامه‌های موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه را دربرگیرد.
در این خصوص سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ایران تنها در چارچوب برجام مذاکره و گفتگو خواهد نمود، آنهم برای اجرای برجام، نه اینکه مفاد مندرج در این توافقنامه تغییر نماید یا مواردی حذف و اضافه شود. تنها موضوع مذاکره ایران با سه کشور اروپایی عضو برجام این است که آیا می توانند تضامین لازم مبنی بر اجرای تعهدات خود به برجام را بدهند یا خیر و اینکه آیا می توانند تضمین نمایند که توان پرداخت خسارات خروج آمریکا از برجام به ایران را دارند.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام افزود، اگر این سه کشور توان ضمانت داشته باشند برجام ادامه می یابد در غیر اینصورت دولت موظف است قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را اجرا نماید، بنابراین ما مذاکرات دیگری با کشورهای اروپایی نداریم. آنچه که بیان نمودم استراتژی ثابت جمهوری اسلامی ایران است و بنای مذاکرات جدید با آیالات متحده و هم پیمانان آنها را نداریم، چراکه ما یکبار مذاکره کردیم، توافق بین المللی صورت گرفته و همه مظف هستند تا به وظایف خود عمل نمایند. اگر چنین نباشد اساسا مذاکرات دیگر را به چه دلیلی باید انجام دهیم.
حسین شیخ الاسلام — مشاور وزیر خارجه ایران در امور بین الملل در این خصوص به اسپوتنیک گفت: این اظهار نظرها و تصمیمات یکطرفه از سوی فرانسه تنها تصورات آنهاست و ایران فراتر از مذاکراتی که قبلا در چارچوب برجام با سایر مذاکره کنندگان داشته، انجام نخواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала