گزارش و تحلیل

وهاب حصیری: در رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه های روسیه، شما توانید هم دانش و تجربه را بیاموزید

© Photo / Peter the Great St. Petersburg Polytechnic Universityوهاب حصیری: در رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه های روسیه، شما توانید هم دانش و تجربه را بیاموزید
وهاب حصیری: در رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه های روسیه، شما توانید هم دانش و تجربه را بیاموزید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروزه بیش از شش هزار دانشجوی از کشورهای مختلف جهان، از جمله ایران، در دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ "پتر کبیر" (SPbPU) در روسیه به زبان های روسی و انگلیسی مشغول به تحصیل هستند.

تفاوت تحصیل در دانشگاههای ایران و روسیه چیست؟ آیا سازگار شدن در روسیه سخت است؟ در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک به سراغ یکی از دانشجویان ایرانی محصل در روسیه در رشته کارشناسی ارشد در رشته "توسعه تجارت بین المللی" — International Business Development — در دانشگاه مدیریت صنعتی، اقتصاد و تجارت سن پترزبورگ رفته است. ایشان از تجربیات خود در خصوص تحصیل در روسیه و نحوه ورود به دانشگاه های این کشور و سیستم آموزشی با ما به گفتگو نشستند.

به نظر شما تفاوت تحصیل دانشجویان در دانشگاه های ایران با دانشگاه های روسیه چیست؟ آیا امکانات بیشتری در روسیه وجود دارد که در ایران نیست؟

ده دانشگاه برتر روسیه در فهرست برترین دانشگاه های بریکس - اسپوتنیک ایران
حضور 10 دانشگاه برتر روسیه در فهرست برترین دانشگاه های بریکس
خب میتونم بگم درپروسه تحصیل برخی تفاوت ها وجود دارد. مثلا در دانشگاه ایران اگر در یک ترم مردود شوید، باید مجددا آن ترم را تکرار کنید. این به معنی است که شما باید تمام دوره را مجددا بگذرانید.وهمچنین نمره این مردودی بر معدل کلی شما تاثیر خواهد گذاشت. ما در ایران سیستم آموزشی مشابه با فرانسه داریم یعنی 0 تا 20 است. 20 بهترین نمره کسب شده و البته 0 بدترین است. برای فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ها، شما باید حداقل معدل 12 یا بیشترکسب کنید.
استادان به شما می گویند که چه چیزی را بخوانید و چند کتاب برای هر درس معرفی میکنند. بنابراین در پایان ترم شما حدود 300-500 صفحه اطلاعات را باید بخوانید. اکثر امتحانات به صورت جزوه ی باز انجام میشود. ولی خب امتحانات در روسیه بدین شکل است که اگر یک بار یک امتحان را مردود شوید، دوباره آن درس را امتحان می دهید. اگر آن درس را برای بار سوم مردود شوید، شما اخراج خواهید شد. همچنین در روسیه دانشجویان عمدتا با پروژه ها کار می کنند. در واقع میتوان گفت، این یک تجربه عالی برای دانشجویان محسوب میشود.

 پیدا کردن اطلاعات درباره تحصیل در روسیه تا چه حد دشوار بود؟ آیا این جستجو به طورمستقل بود یا کسی از آشنایان یا یک گروه آموزشی به شما در ایران کمک کردند؟ آیا برای درخواست کنندگان تحصیلات عالی در روسیه توصیه هایی دارید؟
خیلی آسان بود ، دانشگاه را شخصا انتخاب کردم ولی برای برای تنظیم اسناد و ثبت نام به یک آژانس مراجعه کردم تا این کار را برای من انجام دهد به این دلیل که در آن زمان مشغول کار بودم و فرصت کافی برای این امور را نداشتم. من با استفاده از گوگل و سایت QS دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ به نام پتر کبیر را انتخاب کردم به این دلیل که این دانشگاه رتبه و پروفایل مناسبی در آن سایت دارد. رتبه دانشگاه برای من بسیار مهم است.
من به تحصیل به زبان انگلیسی در شهر سنت پیترزبورگ علاقه مند بودم که این دانشگاه هر دو ویژگی را داشت و من فقط برای همین دانشگاه درخواست دادم.

© Photo / Peter the Great St. Petersburg Polytechnic Universityوهاب حصیری
وهاب حصیری - اسپوتنیک ایران
وهاب حصیری

 آیا قبل از آمدن به روسیه هیچ گونه ترسی در رابطه با برخی از اخبار و شایعات درباره روسیه و نحوه ی آموزش در اینجا داشتید؟
نه، من ترسی نداشتم. روسیه را از زمانی که من یک کودک بودم دوست داشتم، زیرا جد بزرگ من روس بود و پدرم دارای ظاهر اسلاویاست.. پدربزرگ و خویشاوندان من چشم های سبز یا آبی، موهای بور دارند، به همین خاطر همیشه این علاقه را به روسیه از زمانی که کودک بودم داشتم.

تدریس به زبان انگلیسی است. آیا معلومات شما برای فراگیری مطالب درسی کافی بود یا زبان خود را در جریان تحصیل تکمیل کردید؟
بله، من معتقدم که سطح زبان من برای آمدن به اینجا کافی بود ، از استادان دانشگاه چیزهای زیادی یاد گرفتم. همچنین من بسیاری از دانشجویان بین المللی را از کشورهای مختلف دیدم، بنابراین تجربه خوبی برای من بود. من واقعا از جناب آقای لوکاشویچ قدردانی می کنم که هماهنگ کننده برنامه دوره کارشناسی ارشد پیشبرد کارآفرینی بین المللی (International Business Development) بودند و به من خیلی کمک کردند. و همچنین استاد راهنمای من دکتر الکساندر کوزلو واقعا شخص عالی است! او همیشه با من در تماس بود و با هم کار می کردیم.

آیا تطبیق دادن خودتان با روسیه زیاد طول کشید؟ درمسیر تحصیل و زندگی از لحاظ فرهنگی با چه مشکلاتی روبرو شدید؟

حضور 10 دانشگاه از روسیه، در میان 500 دانشگاه برتر جهان - اسپوتنیک ایران
حضور 10 دانشگاه از روسیه، در میان 500 دانشگاه برتر جهان
من فکر می کنم در کمتر از یک هفته به زندگی در روسیه عادت کردم. چون همه چیز خوب بود، همکلاسی های من به من کمک زیادی کردند، دوستان زیادی پیدا کردم. تنها مانعی که من داشتم زبان بود. چون که زبان روسی را بلد نبودم، اما در حال حاضر زبانم خیلی تقویت شده است. پروسه ی تحصیل در روسیه هیچ مشکلی برای من به وجود نیاورد. اما برای زندگی، برای خرید، رفتن به بعضی از نقاط شهر، بهتر است که شما کمی روسی بلد باشید در دوران تحصیل همه چیز به زبان انگلیسی بود و من هیچ مشکلی نداشتم.
مردم سن پترزبورگ بسیار خوب و دوست داشتنی هستند، حتی اگر زبان شما را بلد نباشند و حتی اگر انگلیسی هم صحبت نکنند، همه تلاش خود را برای کمک به شما میکنند. زمانی که من می خواستم حساب بانکی باز کنم، حتی با اینکه مردم نمیتوانستند انگلیسی صحبت کنند، تلاش می کردند که به من به هر طریق ممکن کمک کنند.

آیا با داشتن تجربه ورود به دانشگاه های روسیه ، در خصوص ورود به دانشگاه های عالی روسیه به آشنایان ایرانی خود کمک خواهید کرد؟
من نمی توانم بگویم که به مردم کمک کرده ام، اما به تازگی به دوستانم در ایران که قصد ادامه تحصیل در رشته های مهندسی وبازرگانی و اغلب به زبان انگلیسی در روسیه را دارند توصیه هایی کرده ام که راحتتر بتوانند رشته ی تحصیلی خود را انتخاب کنند ،. من توضیح دادم که این فرآیند بسیار آسان است: شما باید به وب سایت رسمی دانشگاه بروید، مدارک خود را آپلود کنید و همه چیز خوب پیش خواهد رفت و به هیچ عنوان لازم نیست که در مورد هیچ چیزی نگران باشید.
من فکر می کنم مردم ایران بیشتر به رشته های مهندسی علاقه مندند. من به بیزنس و مدیریت علاقه داشتم به دلیل اینکه در مقطع کارشناسی هم رشته ام مدیریت بازرگانی بود ادامه تحصیل در رشته پیشبرد کارآفرینی بین المللی (International Business Development) بهترین انتخاب برای من بود.

© Photo / Peter the Great St. Petersburg Polytechnic Universityوهاب حصیری
وهاب حصیری - اسپوتنیک ایران
وهاب حصیری

نحوه ی ورود به دانشگاه های روسیه (آماده کردن مدارک، سیستم برگزاری امتحانات و غیره) چگونه است؟
من توصیه می کنم به سایت رسمی SPbPU http://english.spbstu.ru/ مراجعه کنید. درسایت ، شما می توانید عبارت "آموزش" را پیدا کنید. اگر روی آن کلیک کنید، قسمتی به نام «نوع درخواست» خواهید دید. در این قسمت شما می توانید اطلاعاتی در مورد نحوه پذیرش دانشجویان بین المللی پیدا کنید.

از لحظه ورود به روسیه چه چیزی بیشتر در خاطرتان مانده است؟ آیا طی این مدت اتفاق عجیب و غریبی برایتان رخ نداده است؟
من واقعا از کار و تحصیل در روسیه لذت بردم، بنابراین روسیه همیشه برای من عزیز خواهد بود. سال اول ما با دوستان و همکلاسی هایمان در بسیاری از جشن ها و برنامه های متنوع در خیابان مرکزی نوسکی در سن پتربورگ شرکت کردیم. من در فصل زمستان عاشق اسکیت روی یخ شدم و در اطراف خیابان نوسکی راه می رفتم. ما بر روی پشت بام های خانه ها در خیابان نوسکی قدم زدیم که تجربه بسیارخوب و متفاوتی بود. ما در تابستان با قایق از طریق کانال ها و رودخانه ها به نقاط مختلف شهر رفتیم و خیلی لحظات زیبایی را تجربه کردیم.

آیا شما در رویدادهای فرهنگی روسیه شرکت می کنید؟ به عنوان مثال فیفا 2018؟
من قصد داشتم به تماشای فوتبال بروم، اما فرصت و زمان کافی برای خرید بلیط نداشتم. اما خیلی علاقه دارم در این رویدادها شرکت کنم، البته اگر زمان داشته باشم. من معتقدم که این یک اتفاق خیلی بزرگ برای روسیه خواهد بود. همچنین در تابستان من قصد دارم اسکای دایوینگ را امتحان کنم.

آیا قصد دارید پس از فارغ اتحصیل شدن از دانشگاه به ایران بازگردید؟ آیا به نظر شما امکان استفاده از دانستنی ها و مهارت های دریافتی (در روسیه یا ایران) وجود دارد؟
در حال حاضر من دریک شرکت بین المللی به عنوان مدیر فروش کار می کنم و بعد از فارغ التحصیلی قصد دارم به دفتر شرکت در قبرس بروم. همچنین در آینده می خواهم برای مقطع دکترا در روسیه ادامه تحصیل دهم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала