گزارش و تحلیل

بازگشت بن لادن

© AFP 2023 / Jewel Samadبازگشت بن لادن
بازگشت بن لادن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- حمزه بن لادن قادر به چه چیز است؟ همزه بن لادن پسر اسامه بن لادن قصد دارد پادشاهی خود را در عربستان سعودی و شهرهای مقدس مکه و مدینه برقرار کرده و به انتقام گرفتن از غرب برای پدرش تهدید می کند.

اسامه بن لادن، میلیونر جهادی، حداقل بیست فرزند داشت. منتها حمزه، تنها پسر خیریه صابر زن سوم بنیانگذار القاعده، از دوران کودکی مورد علاقه خاص پدر بود. بن لادن به تعصب مذهبی مادر و پسرش، که با روحیه ای اسلام گرا تربیت شد و این امر در تبلیغات مورد استفاده شدید قرار گرفت ارزش بسیار بالا قائل شد. حمزه 9 ساله شعر درباره مبارزه ابدی با کافران خواند. پس از تهاجم ایالات متحده به افغانستان، از او در زمینه پس مانده های هواپیمائی که توسط طالبان ساقط شده بود، عکس گرفته شد.

سازمان سیا - اسپوتنیک ایران
شکست عملیات سیا در فرار دکتری که بن لادن را لو داد
در ابتدای دهه اول، زمانی که ابتکار عمل جنبش جهادی به "دولت اسلامی" (ممنوع شده در روسیه) منتقل شد، پسر تروریست شماره یک سابق از رسانه ها رفت. حدس زده شد که او کشته شد. با این حال، در سال 2015، حمزه بن لادن موجودیت خود را با پخش پیام های ویدئویی در اینترنت به یاد آورد. روشن شد که او یکی از مکان های کلیدی سلسله مراتب القاعده (ممنوع شده در روسیه) را — در سمت راست ایمن الظواهری رهبر پیراش — اشغال کرده است.

این امر در هیچ کشوری دیگر جهان به اندازه عربستان سعودی چنین ترس هایی را برنیانگیخته بود. حمزه بن لادن بازگشته، به مبارزه و شورش علیه پادشاهی عربستان و همچنین گرویدن به طرف دشمن نظامی آن — یکی از گروه های شورشی در یمن فرا خواند.

گریگوری کاساچ استاد دانشگاه علوم انسانی روسیه در مسکو تعریف کرد که در عربستان سعودی، حمزه بن لادن را فقط تروریست می نامند و می افزایند که او اهل عربستان سعودی، از شهروندی محروم شده است. در جامعه عربستان سعودی ساختار قبیله ای حفظ شده است، بنابراین فراخوانی قبایل به قیام بی معنی نیست. این محقق امیدوار است که عربستانی ها به پسر بن لادن گوش ندهند.

اسامه بن لادن - اسپوتنیک ایران
نوه بن لادن کشته شد+عکس
به عقیده الکسای ماکارکین، معاون اول رئیس مرکز فن آوری های سیاسی، خشم قبیله ای ممکن است به ریاض سرازیر شود، اگر چه مشخص نیست که آیا آنها خواهان مذاکره با پسر بن لادن باشند یا نه. ماکارکین ادامه داد: ولیعهد محمد بن سلمان حکومت واقعی پادشاهی را با دست سنگین اجرایی می کند. اخیرا بسیاری از شاهزاده ها را دستگیر کرده اند. این نمایندگان سلسله در خط زنان از قبایل مختلف برخاستند. چندزنی در خانواده سلطنتی به دلایل سیاسی پایدار است: بنیانگذار پادشاهی عبدالعزیز بن سعود، با زنان بسیاری از قبایل ازدواج کرد تا وحدت کشور را تقویت کند. در نتیجه، نوه ها و خویشاوندان او، هر کدام به قبیله خودش همدردی می کنند و درگیری میان آنها ثبات پادشاهی را تهدید می کند.

ایالات متحده ایران را متهم به داشتن روابط با القاعده می کرد، در آغاز قرن بیست و یکم، زمانی که رادیکال های سنی و شیعه بدون متحد شدن، جنگ علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق را آغاز کردند. واشنگتن، ظن آنرا داشته بود که تهران از القاعده تأمین مالی می کند، اما شواهدی وجود نداشت. یک چیز مشخص است: حمزه بن لادن مدتهاست در ایران تحت بازداشت خانگی قرار داشت. منابع رسمی آگاه نمی گویند که حمزه تحت چه شرایطی زندانی و آزاد شده بود.

بازگشت حمزه بن لادن به سیاست بزرگ در خاورمیانه با زوال نفوذ دولت اسلامی که در عراق و سوریه شکست خورده است مصادف شد. جنگجویان ناامید در سراسر جهان مسلمان پراکنده شده و بسیاری از آنها ظاهرا به دنبال یک رهبر جدید هستند. در این شرایط، القاعده می تواند به دلیل تغییر سریع رهبری، بر منافع خود دست یابد. هیچ بعید نیست که گروه ها به تدریج ادغام شوند. حمزه بن لادن می تواند رجلی شود که به نماد وحدت در صفوف جهادیون بدل شود. چنین سابقه ای در سیاست خاورمیانه وجود دارد: مقتدی صدر، پسر آیت الله محمد شیخ محمدصادق الصدر، در سال های صفر قیام علیه ایالات متحده را برپا کرد و در سال 2018، با پیروزی در انتخابات عراق به سیاست بازگشت. زمان نشان خواهد داد که آیا پسر بن لادن، خواهد توانست هواداران پدرش را جمع کند؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала