گزارش و تحلیل

جزئیات توافق ایران و روسیه در زمینه اکتشافات و زمین شناسی

© Sputnik / Vyacheslav Bobkovجزئیات توافق ایران و روسیه در زمینه اکتشافات و زمین شناسی
جزئیات توافق ایران و روسیه در زمینه اکتشافات و زمین شناسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان زمین شناسی ایران و شرکت سهامی زمین شناسی روسیه در سن پترزبورگ سند همکاری را امضا کردند.

به گزارش اسپوتنیک، در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی در سن پیترزبورگ، دو شرکت روس گیولوگیا و سازمان زمین شناسی ایران یک برنامه زمین شناسی مربوط به اکتشافات دریایی در بخش ایرانی دریای خزر و در حضور "دیمیتری کوبیلکین" وزیر منابع طبیعی و زیست محیطی روسیه و "راضیه لک" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران به امضاء رساندند.

«راضیه لک» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

برای اجرای امور اکتشاف دریایی در بخش ایرانی دریای خزر با شرکت "روس گئولوگیا" سند همکاری به امضا رسیده که در راستای این توافقنامه قرار است که مطالعات کاملی به کمک سازمان زمین شناسی روسیه در ایران انجام شود که تمامی امکانات از روسیه فراهم خواهد شد و بمحض اینکه تاییده اعتبار و منابع مالی این پروژه صادر شود، این پروژه اجرایی خواهد شد و تیم تحقیقاتی به وسیله کشتی روسی وارد دریای خزر وارد و مطالعات را که بیشتر شامل روش های ژئوفیزیکی یا سایزمیک دریایی هستند را انجام می دهند.
این مطالعات برای اولین بار در این وسعت و با این دقت در این بخش های دریای کاسپین صورت میگیرد و اطلاعاتی که بدست خواهد آمد تا کنون وجود نداشته است. بنابراین یک دریچه جدیدی برای وضعیت زمین شناسی و اکتشافی دریای خزر ایجاد می شود.
اما با شرکت"روس گئولوگیا"صحبت های کاملتری داشتیم در خصوص یک سند همکاری برای مطالعات اکتشافی و ایروژئوفیزیک یا ژئوفیزیک هوابرد در پهنه های خشکی ایران که با آخرین تکنولوژی های روز دنیا صورت می گیرد و در این مذاکرات نیز به نتایجی مثبتی دست یافتیم.
در شش سند همکاری دیگر نیز برای سایر فعالیت های اکتشافی و همچنین فرآوری مواد معدنی و مطالعات مربوط به شناسایی آبهای کارستی مذاکراتی صورت گرفته و در ادامه این سند همکاری مطالعات و تفاهمنامه های دیگری نیز به امضاء خواهد رسید.
این توافقنامه به سرعت از سوی طرفین در حال پیگیری است و پیش بینی می شود که خیلی سریع با حضور متخصصینی که از روسیه به ایران و بالعکس سفر می کنند، بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم.

چرا ایران شرکت"روس گئولوگیا" برای همکاری در این پروژه ها انتخاب کرد؟

به این دلیل که شرکت فوق از لحاظ زمین شناسی، معدنی و فعالیت های زمین شناسی زیر بستر یک شرکت توانمند و قوی برای انتقال دانش فنی و تکنولوژی بشمار میرود.
ما تحقیقات کافی نسبت به توانمندی های شرکت"روس گئولوگیا" داشتیم و تشخیص دادیم که قابلیت های بالایی دارند و پیش از این نیز فعالیت هایی را در زمینه نفت و گاز در ایران داشتند، از اینرو بخوبی می توانند این مطالعات بخصوص مطالعات دریایی که شامل ژئوفیزیک دریا و حفاری دریا هست را انجام دهند و کشورهای کمتری هستند که قادر به انجام این تحقیقات باشند و ما ترجیح دادیم که از امکانات روسیه و با شرکت"روس گئولوگیا" که یکی از شرکت های توانمند در این زمینه است همکاری کنیم.
پیش از این با شرکتGWL صحبت هایی صورت گرفته بود ولی در نهایت تصمیم گرفتیم بجای همکاری با یک شرکت تقریبا خصوصی، با یک شرکت هلدینگ قویتر که با شرکتGWL قابل مقایسه نیست، همکاری داشته باشیم.

اجلاس بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ هر ساله در زمینه اقتصاد در روسیه و با حضور رئیس جمهور این کشور برگزار می شود. این اجلاس فرصتی برای دیدار و گفت وگوی نمایندگان کارگروه ها و بحث در باره مسائل مهم اقتصادی جهان شده است که روسیه و بازارهای در حال رشد و جهان بطور کل با آنها مواجه می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала