گزارش و تحلیل

اسرار پیدا و پنهان در پس رفتار جنون آمیز ایالات متحده

© AFP 2023 / Carlos Barriaاسرار پیدا و پنهان در پس رفتار جنون آمیز ایالات متحده
اسرار پیدا و پنهان در پس رفتار جنون آمیز ایالات متحده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالیکه ایالات متحده به گمان خود زمینه را برای آغاز مذاکرات جدید با ایران آماده می کند، مقامات ایران اعلام کرده اند که تهران به هیچ وجه وارد این سیاه بازی تبلیغاتی ایالات متحده نخواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک- مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در نشست بنیاد هریتیج فهرستی از مفاد درخواستی جدید کاخ سفید به عنوان شروط انجام مذاکرات جدید با تهران را اعلام کرد. دونالد ترامپ که همواره از همان آغاز فعالیتهای انتخاباتی خود برجام را توافقی بد و با امتیازات کم برای آمریکا می دانست و بر لزوم بازبینی و انجام مذاکرات جدید با ایران تاکید می‌کرد، در نهایت روز 8 می بصورت یکطرفه از این توافق بین المللی خارج شد. اما به نظر می رسد که اعلام شروط 12 گانه کاخ سفید از سوی وزیر امور خارجه ایالات متحده را پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای می‌توان در واقع امتیازات درخواستی ترامپ برای حصول توافق مورد نظر با ایران دانست.

شروط آمریکا برای معاهده ی جدید با ایران - اسپوتنیک ایران
شروط آمریکا برای معاهده ی جدید با ایران
اما تجربه تاریخی عدم پایبندی غرب و ایالات متحده در اجرای تعهدات بین المللی حاکی از آن دست که در پشت پرده این رفتارهای جنون آمیز ایالات متحده منجمله خروج یکطرفه از برجام و سپس ارائه شروطی غیر منطقی و بی پایه و اساس، مثل همیشه نقشه هایی شوم نهفته است. ایالات متحده به گمان خود زمینه را برای آغاز مذاکرات جدید با ایران آماده می کند تا هزینه های مادی و معنوی لغو یکجانبه تعهدات بین المللی خود در برجام که موجی از بی اعتمادی جهانی نسبت به واشنگتن را به همراه داشته، تماما بر دوش ایران بگذارد، این درحالیست که به گفته مقامات ایران، تهران به هیچ وجه وارد این سیاه بازی تبلیغاتی ایالات متحده نخواهد شد.
به یاد داریم که دونالد ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی خود از حمایت گسترده اقتصادی عربستان سعودی و لابی صهیونیست برخوردار بود که بهای آن وعده های پوچ و بی اساس به این دولتها در راستای اعمال فشار هرچه بیشتر به ایران و محدود کردن قدرت این کشور در خاورمیانه بود که این اقدامات اخیر آمریکا پاسخ مثبت دولت ترامپ به دوستان خود بود.
خروج آمریکا، پارس جنوبی را به کام چین انداخت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
خروج آمریکا، پارس جنوبی را به کام چین انداخت
در این خصوص سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

ایران با آمریکا هیچ نوع مذاکره ای نداشته و نخواهد داشت، در برجام هم با گروه 1+5 مذاکره داشتیم که آمریکا یکی از آن کشورها بود و ما نه بصورت انحصاری با یک کشور، بلکه با مجموعه ای از کشورها توافق کردیم.

نقوی حسینی افزود، برجام یک قرارداد انجام شده است که نه قابل پیوست، نه قابل کم شدن، نه قابل افزوده شدن و نه قابل اصطلاح شدن است و جایی برای مذاکره با آمریکاییها درباره برجام و یا غیر برجام وجود ندارد. آنچه اکنون به وقوع پیوسته اینکه یکی از اعضای 1+5 از توافق خارج شده و حالا ما با سایر کشورهای عضو این قرارداد گفتگو می کنیم تا ببینیم آنها بر تعهدات خود متعهد خواهند ماند یا خیر، و در صورت باقی ماندن در چارچوب این توافق آیا خسارت ناشی از از خروج آمریکا از برجام را برای ایران می توانند جبران نمایند. بنابراین بحث مذاکره ما با پنج کشور دیگر نیز در چارچوب توافق برجام خواهد بود.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام در خصوص مواضع ایران نسبت به این شروط 12 گانه خاطر نشان کرد:

اگرچه سخنان سخیف و خارج از موازین بین المللی وزیر امورخارجه ایالات متحده واقعا ارزش پاسخگویی نداشت، این نوع اظهار نظر و شرط گذاشتن، دخالت آشکار در امور داخلی کشورهاست و این مسائل از موضع مداخله جویانه و خصمانه مطرح شده است، اما با این وجود وزیر امور خارجه ایران پاسخ محکمی به این بیانات دادند.

به هر حال آنچه مسلم است، برای دولت ترامپ بیشتر از هر طرف دیگری واضح است که چنین شروط مغرضانه ای از اساس قابل اجرا نیست، همانگونه که ایالات متحده پس از انقلاب در ایران با تمام ابزارها و فشارها سعی در فلج نمودن ایران داشته و هرگز هم به این خواسته دست نیافت و نخواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала