گزارش و تحلیل

حملات سایبری ایران به آمریکا! از راست تا دروغ

© Fotolia / Oneinchpunchحملات سایبری ایران به آمریکا! از راست تا دروغ
حملات سایبری ایران به آمریکا! از راست تا دروغ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت دادگستری آمریکا، 10 ایرانی را متهم به حمله سایبری به موسسات علمی کشورش نموده است. در حالیکه قابلیت بالای پدافند سایبری در ایران موجب خشم و این ادعاها شده است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا در فرودین امسال، موسسه برنا و نه نفر ایرانی را به دلیل دست داشتن در هک کردن هزاران حساب کاربری محققین دانشگاهی به منظور سرقت اطلاعات علمی تحریم کرده است. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا، این افراد وابسته به سازمانی به نام مبنا هستند.
جفری برمن، دادستان نیویورک، با اعلام این خبر گفت افراد نامبرده بین سال های 2013 تا 2017 بیش از صد هزار حساب کاربری متعلق به اساتید دانشگاهی و پژوهشگران را در سراسر جهان هک کرده اند و با ارائه لینک های نادرست به صاحبان این حساب ها موفق به دسترسی غیر قانونی به بیش از 8000 حساب کاربری شده اند. در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با کارشناس ایرانی جناب آقای دکتر ولی الله قدیمی، دارای دکترای ارتباطات و کارشناس رسمی دادگستری در امور جرایم رایانه ای به صحبت نشسته است.

ایران به شرکت های آمریکایی حمله سایبری می کند - اسپوتنیک ایران
ایران به شرکت های آمریکایی حمله سایبری می کند

_ آمریکا، موسسه برنا و ده شهروند ایرانی را متهم به حملات سایبری به ٣٢٠ دانشگاه برتر جهان نموده است. دادگستری آمریکا می گوید که هكرهای ایرانی بیش از ٣١ ترابیت داده های علمی از دانشگاه های مختلف سرقت كرده اند. نظر شما در قبال این اتهامات امریكا چیست؟
ما این خبر را نه تصحیح می کنیم و نه رد می کنیم. ولی آنچه که مسلم است ادعا را باید مدعی ثابت کند. وقتی کسی ادعایی را مطرح می کند باید مستدلات آن را ارائه می کند. اینکه دیگران بیایند ادعای شخصی که مدعی است را دنبال ادله برای اثبات یا رد آن باشند، کار درستی نیست. در هر صورت ما ظرفیت های سایبری در کشور داریم که بیشتر جنبه دفاعی دارد. ما به خاطر پیشرفت های فن آوری در کشور خود، همواره در معرض حملات سایبری کشورهای متخاصم بودیم و بخش اعظم آن از طریق کشور آمریکا و سرویس های جاسوسی موساد در اسرائیل صورت گرفته است. ما برای اینکه جلوی این حملات را بگیریم ظرفیت های سایبری خود را بالا برده ایم. اکنون بالا بردن ظرفیت های سایبری در کشور تبدیل به هک و حمله به سایت های کشور دیگری باشد اصلا مورد تایید ما نیست. اقرار به این هک موجب ایجاد جرم برای شخص یا هر سازمانی می باشد که ما در جایگاه این نیستیم که بخواهیم آن را ثابت می کنیم.
در هر صورت ایران، دارای نخبه ها و ظرفیت های بالایی علمی در کشور است که ما از توانایی های آنها می توانیم در عملیات دفاع سایبری در چارچوب عملیات سایبری استفاده می کنیم. وقتی از یک مجموعه متخاصمی حمله سایبری صورت می گیرد ما باید از حداکثر ظرفیت خود برای دفاع استفاده کنیم.

حمله گسترده به زیرساخت سایبری ایران - اسپوتنیک ایران
حمله گسترده به زیرساخت سایبری ایران

اما اینکه ما بخواهیم قبول کنیم که هکی از سوی ما صورت گرفته است، این یک ادعا است که آمریکا مستنداتی ندارد. در فضای جنگ سایبری همه چیز دارای مشخصاتی است که می توان به راحتی ثابت کرد. اینکه به صورت کلی گویی، کسی کشوری یا مجموعه ای را به این حملات متهم کند کاملا بی پایه و اساس است و اصلا قابل بحث نیست.
آمریکا از سوی دیگر روسیه را به حملات سایبری به هنگام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم کرده است. این یک ادعای تنها است باید هر کسی مستند ادعای خود را بیان دارد. مطمئن باشید که آمریکا بدون هیچ دلیلی تا به حال در کشور های جهان در چند دهه اخیر بدون سند کلی جنگ و خونریزی راه انداخته است. اگر آمریکا در خصوص این ادعات و اتهامات سایبری دلیلی داشت تا کنون ساکت نمی نشست. اینها خوشایند لابی سازی های اسرائیل است تا علیه ایران و حوزه مقاومت در منطقه ایجاد می کنند. آنها خیلی دوست دارند که آمریکایی ها این فضاسازی را کنند، خریدار این خبر ها تنها کسانی هستند که این ادعات خوشایند آنها است، اما کشورهایی که محور مقاومت را محور برحق می دانند و اسرائیل و کشورهای عربی طرفدار اسرائیل را مخالف مردم فلسطین می دانند با این ادعات سایبری مخالف هستند. همراه این کشورها با این اتهامات رو به رو هستند.
_ ایران چه اقداماتی در برابر حملات سایبری انجام داده است، و آیا تا به ایران حملات سایبری انجام شده است؟

آمریکا در صورت روبرو شدن با حمله سایبری از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
آمریکا در صورت روبرو شدن با حمله سایبری از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد

بله، ما از زمانی که قدم های اولیه توسعه هسته ای و علمی خود را در رشته های مختلف را برداشتیم با این حملات سایبری رو به رو شدیم. حالا شکل و شمایل آن فرق دارد، زمانی با حمله به ساختارهای امنیتی و سایت های صنعتی بود، اگر چه به فعالیت های هسته ای ارتباط نداشت، با این حال هدف دشمن ضربه به اقتصاد کشور بود.
ایران دارای مهندسان و نخبگان جوان زیادی اس، در نتیجه ایران توانست خود را در این زمینه بازسازی کند و توانست از قوی ترین سیستم پدافند سایبری استفاده کند تا بتواند از داشته های علمی و فن آوری خود دفاع کند. حال برخی کشورها این دفاع جانانه ایران را تحمل نمی کنند و به آن تهمت هک را اعمال می کنند که بیشتر کارکرد ژورنالیستی دارد، در واقع من در این خبر دادگستری آمریکا هیچ چیز علمی ندیده ام که بخواهم در چارچوب علمی بحث کنم. ایران در چارچوب تکنیکی و پدافندی و علمی در حوزه سایبری دارای قابلیت خوبی است و به آن می بالیم. به احتمال زیاد این قابلیت ها منجر به ناراحتی تیم امنیتی آمریکا و اسرائیل شده است، آنها از این توانایی های سایبری ایران ناراحت هستند که در نتیجه رو به این ادعات و اتهامات علیه شخصیت های ایرانی و موسسات ایرانی زده اند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала