گزارش و تحلیل

کافه ای بی رقیب در یکی از خیابانهای تهران + ویدیو

© Sputnik / SOMAYEH PASANDIDEکافه ای بی رقیب در یکی از خیابانهای تهران
کافه ای بی رقیب در یکی از خیابانهای تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شنیده بودم که در طبقه دوم مرکز خرید «آینه» در ونک کافه دنج و کوچکی راه افتاده که توسط بچه های مبتلا به سندرم دان و اوتیسم اداره می شود، اما فکرش را نمی کردم که با فضایی اینچنین گرم، صمیمی و پر جنب و جوش رو به رو شوم.

خبرگزاری اسپوتنیک — چند سال پیش از مرکز آموزشی کودکان مبتلا به اوتیسم در شهر مسکو بازدید داشتم. این مرکز ساختمانی بزرگ و مجهز بود که تمام اجزاء و واحدهای آن بر اساس استانداردهای روانشناسی مناسب با کودکان اوتیسم بنا شده و کادر پرسنل مجرب در این مرکز فعال بودند. در جریان همین بازدید متوجه شدم علی رغم تلاشهایی که از سوی سازمان بهزیستی ایران انجام گرفته و مراکز آموزشی و توانبخشی متعددی در سطح کشور متعلق به کودکان اوتیسم راه اندازی شده، اما هنوز تشکیلاتی تا این حد وسیع، اصولی، کاربردی و منسجم برای خدمت رسانی به این کودکان وجود ندارد.

تا اینکه در همین روزهای اردیبهشتی شنیدم در خیابان ونک کافه ای به نام «دانتیسم» راه اندازی شده که توسط کودکان مبتلا به سندرم دان و اوتیسم اداره می شود. در آغاز تصور کردم که این کافه تنها به نام دانتیسم و در جهت حمایت از این افراد است، اما وقتیکه خود به آنجا مراجعه کردم و به یکی از کارکنان این کافه سفارش قهوه داده و یک ساعتی وقت در آنجا گذراندم، تنها توانستم این حرکت بزرگ و توانایی بالای افراد مبتلا به سندرم دان و اوتیسم را تحسین کنم.
آیلین آگاهی مدیر کافه دانتیسم در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره ایده راه اندازی این کافه گفت: مدت هفده سال است که مشغول آموزش موسیقی به این کودکان هستم. طبیعتا در این سالها بسیار پیش می آمد که بچه در جاهای مختلف کنسرت و اجرای موسیقی داشتند و حتی سفیران برخی کشورها در این کنسرتها حضور داشتند. بچه ها در موسیقی پیشرفت چشمگیری دارند، اما چیزی که در این میان من را ناراحت می کند، نگرانی کودکان در شرایط بیماری احتمالی یا کسالتی مثل سرماخوردگی بود که مبادا باعث شود از کنسرت یا یک مراسم اجرا جا بمانند یا حذف شوند. بنابراین سال 1395 بود که تصمیم گرفتم برای این کودکان حرفه ای را راه اندازی کنم. بسیاری کارها هستند که افراد اوتیسم می توانند به آن اشتغال داشته باشند، اما در ایران هنوز به این امر پرداخته نشده است. راه اندازی کافی شاپ یکی از کارهایی بود که به ذهنم رسید.

© Sputnik / SOMAYEH PASANDIDEآیلین آگاهی مدیر کافه دانتیسم
کافه ای بی رقیب در یکی از خیابانهای تهران + ویدیو - اسپوتنیک ایران
آیلین آگاهی مدیر کافه دانتیسم

مدیر کافه دانتیسم در ادامه گفت: اگرچه سال 1395 موفق به دریافت مجوز برای این کافه شدم، اما تقریبا دو سالی در گشایش آن وقفه افتاد. از سوی سازمان بهزیستی استان تهران جناب آقای محمدرضا اسدی آمادگی همکاری و حمایت از صفرتاصد خود را اعلام کردند و من نیز به عنوان مربی شغلی معرفی شدم و در نهایت با حمایت ده خانوار از بچه ها این کافه راه اندازی شد.
وی در ادامه افزود، قرار است که کافه توسط بچه ها اداره شود، آنها در دوره های آموزش شیرینی پزی و تهیه انواع قهوه بصورت حرفه ای حضور یافتند و خلاصه اینکه هدف ما نشان دادن توانایی افراد مبتلا به اوتیسم و قابلیت حضور فعال آنها در جامعه است. افراد مبتلا به اوتیسم ناتوان نیستند، بلکه دارای توانایی متفاوت هستند.

© Sputnik / SOMAYEH PASANDIDEمحمد، یکی از پرسنل کافه دانتیسم
کافه ای بی رقیب در یکی از خیابانهای تهران + ویدیو - اسپوتنیک ایران
محمد، یکی از پرسنل کافه دانتیسم

آیلین آگاهی ادامه داد، مردم باید بیایند و توانایی این افراد را از نزدیک ببینند تا این بچه ها نیز در جامعه باقی بمانند، مستقل باشند و روی پای خودشان بایستد.
وی درباره توسعه کافه دانتیسم به اسپوتنیک گفت: بسیار علاقمند به توسعه کافه هستیم، ولی مشکل اینجاست که سازمان بهزیستی اگرچه ما را در افتتاح این کافه یاری کرد، اما حتی برای دو متر بزرگتر شدن این مکان بودجه بیشتری می خواهیم. بنابراین باید از مردم و افراد توانا کمک بگیریم تا این مکان را کمی بزرگتر کرده و بچه های بیشتری را جذب کار کنیم.
مدیر کافه دانتیسم گفت: در حال حاضر تمام ساعات روز در کافه حضور دارم، مگر اینکه برای کارهای اداری از کافه خارج شوم. از نظر بحث مالی هم بعد از کسر مبلغ اجاره و هزینه های جاری برای اقلام مورد نیاز در کافه مابقی درآمد حاصله بصورت کامل و مساوی میان بچه ها تقسیم می شود. این توافق بصورت دست نوشته در محضر وکیل انجام گرفته تا در صورت نبود من مشکلی حقوقی حاصل نشود.

© Sputnik / SOMAYEH PASANDIDEنارینه، یکی از پرسنل کافه دانتیسم
کافه ای بی رقیب در یکی از خیابانهای تهران + ویدیو - اسپوتنیک ایران
نارینه، یکی از پرسنل کافه دانتیسم

کافه به صورت خودگردان راه اندازی شده و تنها انتظار ما از مردم و جامعه این است که حتی برای یکبار هم شده به کافه ما مراجعه کنند و از دست این بچه یک چای بخورند تا کافه به گردش بیفتند و ما بتوانیم فضا را بزرگتر کرده و بچه های بیشتری را بکار بگیریم. اگرچه تا امروز استقبال مردم عالی بود وحتی بعد از ساعت چهارعصر مردم حتی یک ساعت در انتظار میز خالی در کافه می ایستند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала