گزارش و تحلیل

در نبرد هوایی بین ایران و اسراییل: چه کسی برنده می شود؟

© REUTERS / Amir Cohenدر نبرد هوایی بین ایران و اسراییل: چه کسی برنده می شود؟
در نبرد هوایی بین ایران و اسراییل: چه کسی برنده می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، اسراییل در طول موجودیت خود همیشه توسط دشمنان محاصره شده بود، ولی در سال های اخیر ایران را دشمن اساسی خود می داند.

ایران مدعی احیای امپراطوری باستان خود است. کدام یک از آنها قویتر است، اگر فردا جنگ فیمابین در گیرد؟ البته جنگ مستقیم دوجانبه بین اسراییل و ایران زیاد امکان پذیر نیست و دو کشور موجود بین آنها دوست ایران هستند. اما بیایید سعی کنیم چشم انداز رویارویی نظامی مستقیم را بدون مبالغه تخمین بزنیم. یادمان نرود که هم اینک دو طرف به طور منظم قدرت همدیگر را در سوریه آزمایش می کنند.

گفتنی است که در جنگ معاصر، نیرو و پدافند هوایی می توانند نتیجه هر نوع درگیری را تعیین کنند. در نگاه اول، برتری نیروی هوایی اسراییل قطعی است.

ضربات هوایی اسراییل به سوریه - هشدار به ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ضربات هوایی اسراییل به سوریه - هشدار به ایران
در نیروی هوایی ایران که سال ها تحت تحریم ها قرار دارد تعداد نسبتا کمی از هواپیمای ساخته شده در دهه های 1960 الی 1980 وجود دارد. در میان آنها بیش از 40 فروند اف-4 فانتوم دو، حدود 24 فروند شکاری اف-14 تام کت و 20 فروند میگ 29 و سوخو 24 خریداری شده در سرحد سال های 1980 و 1990 در شوروی قرار دارند. چند سوخو 24 هنگام جنگ طوفان در صحرا از عراق به ایران پرواز کردند و در آنجا باقی ماندند، چند میراژ اف 1 دارای توان رزمی مشکوک مایه افتخار ایران است. همچنین 17 اف — 7 چین که نسخه صادراتی میگ 21 شوروی است در اختیار ایران قرار دارند.

© Photo / Matt Morganاف - 4 فانتوم
اف - 4 فانتوم - اسپوتنیک ایران
اف - 4 فانتوم

یک راز بزرگ ایران، آمادگی فنی واقعی این پارک هوایی است. اعلامیه های طرف ایرانی درباره "نوسازی" تجهیزات و تسلیحات جنگنده ها هم مشکوک به نظر میرسند.

در این زمینه، گفته ها در باره بیش از سیصد فروند جنگنده های مختلف نوع اف 15 و اف 16 در نیروی هوایی اسراییل بسیار شکننده به گوش می رسد.

© AP Photo / Matthew Bruch/U.S. Air Forceجنگنده اف 15
جنگنده  اف 15   - اسپوتنیک ایران
جنگنده اف 15

به خصوص با توجه به جنگنده چند منظوره نسل پنجم اف 35 که در تسلیح نیروی هوایی آن کشور قرار می گیرد. اسراییل همچنین سه فروند هواپیمای جاسوسی سیستم هشدار زودهنگام راداری و کنترل هوایی از فواصل دور دارد که به آن برتری چشمگیری می بخشد.

ایران قول داد که به حمله اسراییل پاسخ دهد - اسپوتنیک ایران
ایران قول داد که به حمله اسراییل پاسخ دهد
قلمرو هوایی اسراییل با یک سیستم چند لایه دفاع هوایی و پدافند موشکی پوشانده شده است. این سامانه عبارت است از سامانه پدافند موشکی پاتریوت اِم آی اِم 104، تکمیل شده با کد جدید "برلیان"، پیکان(خِتس)، فلاخن داود و گنبد آهنین.
دو سیستم اول می توانند موشک هایی را که به طور مستقیم در خاک ایران مستقر شده اند، نابود کنند، و بقیه، موشک های پرتاب شده از سرزمین های مجاور را نابود می کنند. در ماهیت امر، تعداد زیادی موشک برد کوچک و متوسط تنها سلاح هایی هستند که ایران قادر است بوسیله آنها به اسراییل تهدید کند. درگیری در یمن، نشان داد که رهگیری آنها حتی با سیستم های بسیار پیشرفته دفاع هوایی دشوار است. معلوم نیست آیا دفاع هوایی اسراییل بتواند در برابر شلیک گسترده "شهاب ها" و "سجیل ها" و"قادرهای" ایرانی ایستادگی کند؟
طرح موشکی در طول چند دهه برنامه اولویتدار رهبری ایران بوده است و به برکت همکاری نزدیک ایران با کره شمالی، آنها موفق به عبور سریع از چند مرحله بینابینی شده اند. در حال حاضر ایران دارای مجموعه ای از موشک های سوخت جامد و مایع بر سکوهای سیار با برد تا 2000 کیلومتر می باشد که می توانند هدف را با دقت بسیار بالایی نابود کنند. تعداد موشکهای آماده برای پرتاب و سکوهای و پرتاب معلوم نیست و احتمالا تعداد آنها صدها تا است.

خاتمی:اگر اسراییل دیوانگی کند تل آویو و حیفا را نابود می کنیم - اسپوتنیک ایران
خاتمی:اگر اسراییل دیوانگی کند تل آویو و حیفا را نابود می کنیم
پدافند هوایی ایران تحت شرایط خاصی می تواند کاری کند تا انسان به آن احترام بگذارد. ایران به تعداد زیادی از پدافند موشکی اس 200 و اِم آی اِم بی 23 و اچ کو- جی چین نقلید شده از نسخه شوروی اس 75 مسلح است. به آنها باید سامانه های اس 300 تازه وارد شده از روسیه را اضافه کرد.

علاوه بر این، ایران تولید مجتمع های خود را بر اساس پیشرفت های روسیه، چین و آمریکا آغاز کرده است. اما اثربخشی آنها برای ارزیابی دشوار است. بر اساس برخی منابع، ایران همچنین دارای نسخه های چینی S-300 است. احتمالا دفاع هوایی ایران قادر خواهد بود از برخی از واحد های کلیدی محافظت کند. اما آیا می تواند در یک درگیری طولانی مدت ایستادگی کند — در حالی که بتواند پوشش هم مراکز دارای حیاتی کشور و هم نیروهای مسلح خود را تامین کند — معلوم نیست.

© Sputnik / Uliana Solovyova /  مراجعه به بانک تصاویر اس-300
 اس-300  - اسپوتنیک ایران
اس-300

یکی از جهاتی، که ایران در سالهای اخیر در آن جهش جدی به پیش کرده است، هواگرد های بدون سرنشین — پهپاد است. ایران، هرچند که به وضوح از اسراییل در این رشته عقب مانده (اسراییل یکی از کشورهای پیشرفته شناخته شده جهان در این رشته است)، نه تنها قادر به پرواز دراز مدت، بلکه قادر است بوسیله سلاح های قابل هدایت به آماج های لازم ضربه وارد کند.

ریتینگ اسپوتنیک

ایران - 2.5

اسراییل — 5

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала