گزارش و تحلیل

اختلافات اعراب با یکدیگر بیش از اختلافاتشان با ایران است

© AFP 2023 / Khalil Mazraawiاختلافات اعراب با یکدیگر بیش از اختلافاتشان با ایران است
اختلافات اعراب با یکدیگر بیش از اختلافاتشان با ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصر اخیرا اعلام کرده که باور دارد تنها راهکار حل وفصل مساله یمن همانا راهکار سیاسی است و طرفین درگیر نباید به فکر حذف یکدیگر باشند.

این دقیقا همان حرفی است که ایران از ابتدای جنگ یمن مطرح کرده و ایران این بحث را نه فقط در مورد یمن بلکه در مورد بحران سوریه و دیگر بحران های منطقه نیز مطرح نموده.

علیرغم اینکه روابط سیاسی ایران و مصر رسما قطع می باشد اما مشاهده می کنیم در بسیاری از موارد منطقه دیدگاه های همسو دارند.

ملاقات اخیر پرزیدنت روحانی با شاه عبد الله دوم پادشاه اردن در ترکیه نیز خود نشانه ای از این است که دیدگاه های ایران با دیدگاه های کشورهای عربی دارای منطق بسیار نزدیک است و اگر احیانا برخی از کشورهای عربی به دستور ایالات متحده و اسرائیل مواضعی خصمانه در مقابل ایران می گیرد این به معنای آن نیست که دیگر کشورهای عربی و یا ملت های عرب با ایران مشکل دارند.

موضع مشخص ایران در قبال کشتار فلسطینی ها توسط اسرائیلی ها در مقابل موضع گنگ برخی کشورهای عربی و موضع حمایت کننده رهبران برخی کشورهای عربی دیگر خود نشان می دهد که اختلافات مستعرب ها با عرب ها بیش از اختلافات اعراب با ایران است.

اینجا بد نیست به مصطلح مستعرب ها و عرب ها اشاره کنم تا توجه داشته باشید ماجرا چیست.

مستعرب ها برخی سران کشورهای عربی هستند که مدعی عرب بودن هستند اما ثوابت تاریخی نشان می دهند اینان عرب نیستند و پس از اسلام ادعای عرب بودن کردند تا از کنار ماجرا به دلیل حکومت عرب ها بهره ببرند.

عرب ها عموما قبایل عربی ای هستند که از یمن به سمت دیگر کشورها کوچ کردند و به همین دلیل هم یمن به عنوان مادر اعراب نیز شناخته می شود.

هنوز هم میان عرب ها در مورد اصالت برخی رهبران کشورهای عربی اختلاف نظر هست و بسیاری از این رهبران مستعرب هستند و در دورانی توسط کشورهای اروپایی به عنوان رهبران عرب در منطقه جاسازی شدند.

حال برگردیم به موضوع خودمان.

هر چه قدر که رهبران وابسته به ایالات متحده و اسرائیل تلاش کنند که به خصومت میان ایران و همسایگان عرب اش دامن بزنند باز هم نمی توانند میان ملت های ایران و کشورهای عرب جدایی ایجاد کنند، اینها به صورت تاریخی برای هزاران سال همسایه یکدیگر بودند و هستند و خواهند بود و طی این همه مدت یاد گرفته اند با هم بسازند.

تنها راهکار حل و فصل مشکلات منطقه خاورمیانه ادامه همین سازش میان همسایگان است و تصور اینکه هر طرفی از اطراف می تواند طرف مقابل را حذف کند تصور اشتباهی است.

علیرغم همه تبلیغات منفی ای که برای ایجاد تفرقه میان ایرانی ها و عرب ها و یا شیعه و سنی امروزه انجام می شود اما مشترکات ایرانی ها و عرب ها همچنین مشترکات شیعیان و سنی ها در منطقه بسیار بیش از اختلافات آنها است.

اگر رهبران برخی کشورهای عربی تصور می کنند با تبلیغات می توانند کاری کنند که این جدایی ایجاد شود سخت در اشتباه هستند.

کوبیدن بر طبل جنگ و خصومت برای همه عواقب منفی دارد و نباید رهبران این کشورها تصور کنند که اگر روزی بخواهند بر علیه ایران جنگی به پا کنند خودشان بی نصیب خواهند ماند.

جنگ یمن نهایت قدرت برخی کشورها را نشان داد که سه سال است با تمام توان تلاش دارند یمنی های بی نوا را شکست دهند.

تصور اینکه جنگ یمن فقط یک جنگ میان عربستان و یمن است بسیار اشتباه می باشد.

این جنگ همانند جنگی که صدام حسین بر علیه ایران راه انداخت جنگی میان یمنی ها با عربستان مورد حمایت ده ها کشور جهان مخصوصا ایالات متحده و اسرائیل و کشورهای اروپایی و برخی کشورهای عربی می باشد.

اینها دقیقا همان هایی هستند که هر روز ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند.

این جنگ توان و آسیب پذیری اینان را کاملا نشان داد و اگر اینها در مقابل یمن اینگونه خار و ذلیل شده اند تصور کنید در مقابل ایران چه خواهند کشید.

بد نیست قبل از اظهارات خصمانه خود اینان مقداری نسبت به رفتارها و کردارهای خود تامل به خرج دهند و ببینند در نهایت به کجا می خواهند برسند.

اگر می خواهند به صلح و امنیت برای خود وهمسایگانشان برسند قطعا این راهی که در پیش گرفته اند اشتباه است و به جای انگشت گذاشتن روی اختلافات باید روی مشترکات سرمایه گذاری کنند.

ومهمتر از همه فکر اینکه طرفی می تواند طرف مقابل را از منطقه حذف کنند را باید از سر خود بیرون کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала