گزارش و تحلیل

ابتکار عمل اروپا برای نجات معاملات نفتی با ایران

© AP Photoابتکار عمل اروپا برای نجات معاملات نفتی با ایران
ابتکار عمل اروپا برای نجات معاملات نفتی با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با خروج آمریکا از برجام، حوزه نفت و گاز ایران در معرض خطر قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از برجام سرنوشت حوزه نفت و گاز ایران را در معرض خطر قرار می دهد. در حال حاضر واشنگتن تمایل دارد با اعمال تحریم های جدید علیه ایران از فروش نفت جمهوری اسلامی در بازار جهانی ممانعت کند.

ترامپ در جنگ با ایران تنها ماند - اسپوتنیک ایران
پایان اتحاد - ترامپ در جنگ با ایران تنها ماند
"استیون منوچین"، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا گفت که به خریداران نفت 180 روز فرصت داده تا قراردادهای نفتی با ایران را لغو و واردات نفت را به طور کامل متوقف کنند.
تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا در حوزه صادرات نفت ایران، مربوط به شرکت های خارجی می شود که معاملات نفتی را با دلار آمریکایی انجام می دهند و یا برای انجام محاسبات بانکی از بانک های آمریکا استفاده می کنند و یا در ایالات متحده فعالیت دارند.
امید شاکری کله سر، تحلیل گر ارشد امنیت انرژی از واشنگتن در گفت و گو با «اسپوتنیک» خاطر نشان کرد که خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های جدید می تواند صنعت نفت و گاز ایران را به طور قابل توجهی فلج کند. به گفته وی، تولید نفت در ایران به سرمایه گذاری خارجی بستگی زیادی دارد. بنابراین تحریم های آمریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم بر صنعت نفت و گاز ایران تاثیر خواهد گذاشت. وی توضیح می دهد:

در این شرایط پیچیده، کشورهای اروپایی که از تصمیم ایالات متحده آمریکا در مورد خروج از برجام حمایت نمی کنند، برای حفظ منافع اقتصادی پیشنهادات خود را ارائه نموده اند. یک منبع دیپلماتیک در بروکسل به اسپوتنیک گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد بهای نفت ایران را با یورو پرداخت کرده و در معاملات نفتی با تهران دیگر از دلار استفاده نکند. آیا می توان این ابتکار عمل اتحادیه اروپا را پاسخ سخت به خروج آمریکا از برجام دانست؟

به  گفته امید شکری کله سر، این ابتکار عمل کشورهای اروپایی را می توان به نوعی نتیجه دیپلماسی ایران دانست که در این شرایط دشوار می تواند یک امیدی برای حوزه نفت و گاز جمهوری اسلامی باشد:

گفتنی است، در تاریخ 8 می، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به عقیده رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، برنامه جامع اقدام مشترک با ایران، با امکان دور زدن تحریم ها توانایی ساخت بمب هسته ای را برای تهران فراهم می کند. در عین حال ایشان به انعقاد توافق نامه جدیدی نیز اشاره نمود.
روسای جمهور بریتانیا، آلمان و فرانسه، ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون خواهان اجرای برجام توسط طرفهای توافقنامه شدند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که تهران همچنان به تعهدات خود در قالب برجام ادامه می دهد و به تعهدات خود عمل خواهد نمود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала