گزارش و تحلیل

اگر ایران تضمین بدهد چی؟

© Fotolia / Borna Mirahmadianاگر ایران تضمین بدهد چی؟
اگر ایران تضمین بدهد چی؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای چندمین بار رئیس جمهوری ایالات متحده اظهار داشت اگر عرب های ثروتمند خلیج فارس به آمریکا باج ندهند و آمریکا و اروپا نباشند یک هفته دوام نمی آورند.

مشخص است که آقای ترامپ بخوبی متوجه شده چگونه می تواند اعراب را به سخره بگیرد و با ایجاد ترس در میان آنها از آنها سوء استفاده نماید.
البته آقای ترامپ مشخص نکرد منظورش از دوام نیاوردن اینها در مقابل چه است.
آیا اینها یک هفته در مقابل ایران دوام نمی آورند یا در مقابل اسرائیل یا در مقابل مردم خود.
خدای نکرده که قرار نیست منظور آقای ترامپ طمع آمریکا و یا کشورهای غربی باشد!؟
قطعا هم منظور او اسرائیل نیست چون اگر اینگونه بود قطعا آمریکا به نفع کشورهای عربی ورود نمی کرد.
می ماند مردم یا ایران.
اگر بحث آقای ترامپ ایران است، مشخص نیست پس اینهمه تسلیحات به قول معروف پیشرفته که به آنها می فروشند به چه دردشان می خورد که یک هفته نمی توانند در مقابل ایران دوام بیاورند؟
احتمالا آقای ترامپ بخوبی می داند چه چیزهایی به این کشورها فروخته اند که می گوید اینها یک هفته دوام نمی آورند.
احتمالا مانند موشک های پاتریوت که تو زرد از آب در آمد و بر سر مردم ریاض سقوط کرد بقیه تسلیحاتی که آمریکایی ها به عربها تحویل داده اند نیز همانگونه است.
ظاهر بسیار فریبنده دارد ولی در عمل تو خالی است.
البته بسیاری از اندیشمندان عرب سالها یا حق می گفتند که نباید عرب ها به آمریکا و غرب اعتماد کنند و قطعا اینان تسلیحاتی را تحویل عرب ها نخواهند داد که روزی بتوانند توسط عرب ها تهدیدی برای موجودیت اسرائیل ایجاد کنند اما کو گوش شنوا؟
برخی رهبران عرب در مجامع خصوصی بیان می داشتند که با نزدیکی به آمریکا و غرب تلاش دارند شر آنها را از خود دور نگاه دارند و سر بزنگاه وقتی که به حد کافی از قدرت رسیدند کار اسرائیل را یکسره کنند و به عنوان قهرمان اعراب و مسلمانان ظاهر شوند.
اما خوب این رهبران که این تفکر ها را در ذهن داشتند آرزوهایشان را با خود به گور بردند و هیچوقت کشورهای غربی به آنها اجازه ندادند به حدی از قدرت برسند تا موجودیت اسرائیل را تهدید کنند.
در واقع حزب الله لبنان چندین بار نشان داد که ارتش شکست ناپذیر اسرائیل طبلی توخالی بیش نیست و فقط یک اراده نیاز است تا بتوان این ارتش را شکست داد و مهم نیست که پیشرفته ترین تسلیحات آمریکایی در اختیارتان باشد یا نه مهم این است که اراده کافی داشته باشید.
قطعا رهبران این کشورها بخوبی می دانند که اگر ملت ها به یک باره بر خیزند هیچ سلاحی نمی تواند آنها را از خشم مردم نجات دهد و شاید بهترین نمونه اش شاه ایران باشد که پیشرفته ترین تسلیحات غربی را در اختیارداشت اما سر به زنگاه وقتی مردم انقلاب کردند به دردش نخوردند و وقتی که ایران با عراق در جنگ بود تسلیحات غربی به درد ایرانی ها هم نخورد.
مشخص است که تاریخ در حال تکرار است و همانگونه که تسلیحات غربی حکومت شاه را حفظ نکرد و در جنگ ایران و عراق بلا استفاده بود تسلیحات غربی که در اختیار کشورهای عربی است به درد اینها نمی خورد.
پس احتمالا منظور آقای ترامپ این است که اگر آمریکایی ها و غربی ها در منطقه حضور نداشته باشند این کشورها یک هفته در مقابل ایران دوام نخواهند آورد و ایران همه آنها را قورت خواهد داد.
آخر پس چرا این رهبران به سخنان آقای ترامپ خوب توجه نمی کنند و به جای اینکه به دنبال دوستی با ایران باشند فقط هارت و پورت می کنند و برای ایران شاخ و شانه می کشند؟
اگر دلشان به چند صد ملیار دلار تسلیحاتی که آمریکا به آنها فروخته گرم است باید گفت که سخنان آقای ترامپ نشان می دهد این تسلیحات چه قدر قدرتمند است.
یکی دو هفته پیش هم که موشک های خوشکل و هوشمند آمریکایی را در سوریه دیدیم.
خوب اگر ایران به آنها تضمین دهد که کاری به کارشان ندارد چی؟
اگر اینها به جای دشمنی با ایرانی ها راه دوستی را پیش بگیرند قطعا هم هزینه اش برایشان کمتر خواهد بود هم به ابزاری توسط غربی ها برای سوء استفاده تبدیل نمی شوند.
آیا بهتر نیست اینهمه پولی که در جیب کاسب کاران آمریکایی می ریزند را هزینه پیشرفت و ارتقای کشور خود و مردم خود کنند؟
آیا فکر می کنید این نفت که برایتان در آمد نجومی ایجاد کرده تا کی می خواهد برایتان بماند؟ بعد از آن چه آیا به فکر آینده فرزندان خود نمی باشید؟
شاید وقت آن رسیده باشد که در مواضع خود نسبت به ایران تجدید نظر کنید و اطمینان داشته باشید که ایرانی ها هیچ وقت به دنبال آن نخواهند بود که کشورهای همسایه خود را نابود کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала